پکن- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: تعاملات مردم با مردم میان ایران و چین یکی از پایه های اصلی روابط دو کشور از زمان باستان تا کنون بوده است.

«محمد کشاورز زاده» روز سه شنبه در آیین گشایش دهمین اجلاس سالانه انجمن دوستی چین و ایران در پکن افزود: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین هم بارها به تقویت روابط مردم با مردم تاکید کرده اند این روابط برای ایران نیز دارای اهمیت فراوانی است و دو کشور در سال های اخیر اقدامات ارزنده ای در تقویت این گونه روابط اتخاد کرده اند.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته به منظور تسهیل تبادلات مردمی روادید خود را برای گردشگران و تجار چینی لغو کرد تاکید کرد مطمئنا رفت و آمدهای بیشتر میان گردشگران و فعالان اقتصادی میان دو کشور علاوه بر منافع اقتصادی آن، باعث تقویت شناخت متقابل ایران و چین از یکدیگر و تحکیم پیوندهای دوستی میان دو کشور خواهد شد.
 

سفیر ایران در چین افزود: در این میان انجمن های دوستی دو کشور نیز وظیفه سنگینی بر عهده دارند تا همگام با گسترش روابط میان دو دولت، تعاملات غیردولتی در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی و اقتصادی را تقویت نمایند.

کشاورز زاده با اشاره به اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران از تلاش های انجمن های دوستی در این راستا حمایت می کند اظهار امیدواری کرد مردم دو کشور از نتایج نشست امسال بهره مند گشته و سمینارهای برگزار شده بتواند گامی رو به جلو در تقویت پیوندهای میان ایران و چین باشد.
 



در دهمین اجلاس سالانه انجمن دوستی چین و ایران که با عنوان «همکاری های ایران و چین برای ساخت مشترک یک کمربند - یک جاده» برگزار شد علاوه بر «محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین، «احد محمدی» رییس انجمن دوستی ایران و چین و خانم «لین یی» معاون انجمن دوستی چین و کشورهای خارجی و شمار زیادی از شخصیت های چینی و ایرانی حضور داشتند. 

انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک موسسه غیر دولتی در سال ۱۳۷۸ و با هدف کمک و تسهیل روابط دوستی میان دو کشور متمدن ایران و چین توسط جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی آشنا به روابط دو کشور تاسیس شد. 

این انجمن در طی حدود ۲ دهه فعالیت ضمن هماهنگی با نهادها و ارگان های ذیربط در ایران به ویژه وزارت خارجه و سفارت ایران در چین، به برقراری روابط دوستانه با نهادها و سازمان های غیر دولتی چین از جمله انجمن دوستی چین با خارج اقدام کرده است و نقش سازنده ای در تحکیم روابط میان ۲ کشور داشته است. 

انجمن دوستی چین و ایران نیز در سال ۱۳۸۷ از سوی چینی ها تاسیس شد.