به گزارش روز سه شنبه نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، «سید محمود رضا آقامیری»، رئیس دانشکده هستهای دانشگاه شهیدبهشتی در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاههای کشور گفت: مطابق بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و دانش، آشکارترین وسیله عزت کشور است که در این زمینه گرچه ابتدای راه هستیم، اما در قله قرار داریم.
وی، میزان سرمایه گذاری در علم و فناوری، منابع انسانی و تولیدات را از شاخصهای پیشرفت علم و فناوری کشورها معرفی کرد که هر ساله توسط نهادهای بینالمللی ارزیابی میشود.
آقامیری با استناد به گفته رئیس مرکز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC افزود: در ۲۰سال ابتدایی انقلاب اسلامی، به دلیل مسائل فرهنگی سیاسی موجود، فعالیت علمی خاصی صورت نگرفت، اما از سال ۷۶ به بعد جهش علمی بزرگی را شاهد هستیم و آهنگ رشد مقالات علمی ما در سال ۲۳ درصد است، در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته، بین ۴ تا ۵ درصد است.
وی ادامه داد: میزان استناد داخلی و خارجی به مقالات علمی، از دیگر شاخصههای کیفی رشد علمی است که در این زمینه مقالات دانشمندان ما رقم قابل توجهی دارد و در رشتههای علمی جدید نیز فاصله خیلی کمی با رتبههای برتر جهان داریم.
۲۰۰ دانشمند رده اول جهان، ایرانی هستند
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ۲۰۰ دانشمند ایرانی جزو دانشمندان یک درصدی جهان هستند، اضافه کرد: در زیست فناوری در رتبه ۱۳ قرار داریم. ارزش این رتبه زمانی معلوم میشود که بدانیم در شرایطی که جوانان ما را به عنوان دانشجوی هستهای و بیوتکنولوژی از دانشگاههای اروپا اخراج کرده و گفتند حق ندارید این رشتهها را بخوانید، حاصل شده است.
وی با اشاره به گزارش دانشگاه جورجیا درباره پیشرفت نانو در ایران گفت: از نظر مقالات نانو، رتبه چهارم جهان را داریم و ایران با اینکه یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما ۲ درصد محصولات بیوتکنولوژی جهان را تولید میکند.
آقامیری افزود: فناوری هستهای، فناوری کنترل و مهار انرژی درون هسته برای تسهیل در زندگی انسان هاست، اما سؤال اینجاست که چرا با وجود کاربردهای وسیع انرژی هستهای، ما را از داشتن آن منع میکنند؟
این دانشمند هستهای ابراز کرد: آمریکا در سال ۱۹۴۵ بمب اتمی را آزمایش کرد و به قدرت انرژی هستهای پی برد و برای انحصار آن به خود برنامهریزی کرد، اما با این وجود به مرور کشورهایی مانند شوروی سابق، چین، فرانسه و انگلستان هم به این فناوری دست یافتند و برخی کشورها مانند پاکستان، آفریقا و رژیم صهیونیستی نیز آن را از خود آمریکا دریافت کردند.
از صفر و با مدل دفاع مقدس شروع کردیم
وی، حمله هوایی به هیروشیما و ناکازاکی، طرح شعار «انرژی هستهای صلح آمیز» و بعد تاسیس سازمان بینالمللی انرژی اتمی را اقدامات آمریکا برای ارعاب جهانیان و محدود کردن فعالیت هستهای سایر کشورها برشمرد و گفت: برای دسترسی به نیروی انسانی هستهای باید ابتدا علم و تجهیزات آن را داشت، در حالی که در ایران بعد از انقلاب، بیش از ۹۹ درصد نیروهای انسانی این عرصه از کشور رفته بودند و ما در هر سه مولفه (نیروی انسانی، علم و تجهیزات) از صفر شروع کردیم.
آقامیری ادامه داد: برای شروع، با همان روش جنگ نظامی پیش رفتیم و همه آغازکنندگان از رزمندگان دفاع مقدس بودند که برای راهاندازی یک نهضت علمی، مجددا دورهم جمع شدند. شهید مجید شهریاری که یک نابغه به تمام معنا و در جنگ تحمیلی نیز فرمانده گروهان بود، بعد از جنگ، تحصیلاتش را ادامه داد و بدون تحصیلات خارجی در این عرصه به بالاترین دانشها دست یافت.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امروز شناسایی معدن، غنیسازی، تولید کیک زرد، طراحی رآکتور و سوخت و... در کشور صورت میگیرد، افزود: این پیشرفت معجزهآسا امروز به حدی برای ما عزت آفرین بوده است که غرب که زمانی به ما میگفت حق ندارید هستهای داشته باشید، در برجام وجود ۵ هزار سانتریفیوژ را پذیرفت.
انرژی هستهای عامل اقتدار کشور است
وی یادآور شد: ما باید از انرژی هستهای برخوردار باشیم، اما نه فقط به خاطر کاربردهای آن، بلکه برای اقتدارآفرینی آن؛ برای ما که با دست خالی و کاملا بومی به آن دست یافتهایم. این مهم در سایه حمایتها و دوراندیشیهای رهبر معظم انقلاب حاصل شد که مسیر هستهای ما را تغییر داد و به جایگاهی خاص و قابل توجه رساند. یادم هست سال ۸۰ که به دانشکده هستهای آمدند خیلی تشویق کردند و امید دادند و آنجا بود که فهمیدیم میشود در این کشور کار هستهای کرد.