پکن- ایرنا- رییس انجمن دوستی ایران و چین گفت: با وجود تحریم ها و فشارهای آمریکا علیه ایران و همچنین جنگ تجاری واشنگتن با پکن، توسعه مناسبات سیاسی و تجاری میان ایران و چین همچنان در صدر روابط راهبردی دو کشور است و از روند رو به رشدی برخوردار بوده است.

«احد محمدی» که به منظور شرکت در کنفرانس سالانه انجمن دوستی ایران و چین به پکن سفر کرده است روز شنبه در گفت و گو با ایرنا همچنین اظهار امیدواری کرد در راستای تقویت روابط دو کشور با کمک دستگاه دیپلماسی دو کشور، برخی مشکلات موجود میان نهادهای پولی و مالی ایران و چین در جهت تسهیل تجارت میان دو کشور حل شود.

وی با اشاره به اینکه انجمن دوستی ایران و چین از ۲۰ سال پیش با هدف تقویت و توسعه روابط میان دو کشور ایجاد شده است گفت: فعالیت های انجمن بیشتر در زمینه تقویت روابط فرهنگی، هنری، علمی و تا حدی هم اقتصادی و سیاسی است.

او مبادله هیات ها را یکی از فعالیت های انجمن عنوان کرد و گفت: سال گذشته سه هیات از ایران به چین اعزام کردیم و پذیرای دو هیات چینی نیز بودیم مبادله هیات ها نقش مهمی در توسعه روابط بین دو کشور ایفا می کند.

رییس انجمن دوستی ایران و چین از برگزاری فعالیت های ورزشی، تهیه فیلم مشترک و ترجمه کتاب چینی به فارسی و بر عکس به عنوان دیگر فعالیت های انجمن نام برد و گفت: قرار است با همکاری انجمن دوستی یک فیلم مشترک ایرانی و چینی با نام «ساخت چین» تولید شود.

او با اشاره به اینکه مقدمات اولیه ساخت این فیلم از جمله سناریو و انتخاب کارگردان انجام شده است گفت پیش بینی می شود این فیلم که در مورد ساخت کالاهای با کیفیت چینی به بازار ایران است به عنوان یک فیلم بین المللی معرفی شود.

محمدی اظهار کرد که ۷۰ درصد این فیلم در ایران و ۳۰ درصد هم در چین ساخته می شود.

جنگ تجاری به نفع هیچکس نیست
رییس انجمن دوستی چین و ایران با اشاره به اینکه تحریم ها و تهدیدهای آمریکا در روابط ایران و چین بی تاثیر نیست تاکید کرد با این حال مسئولان و شرکت های چینی به دنبال این هستند که روابط خود را با ایران ادامه دهند و با یک ملاحظاتی روابط توسعه پیدا کند.

وی در مورد تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا در مورد روابط تهران و پکن نیز گفت: چین هیچ وقت بر سر ایران با آمریکا مصالحه نخواهد کرد زیرا این کار نه تنها با منافع چینی ها در تضاد است بلکه ایران و چین هم دارای منافع استراتژیک مشترک هستند.

محمدی افزود: هر شرایطی که در دنیا ایجاد می شود وقتی از تعادل خارج گردد به نفع هیچکس نیست جنگ تجاری نیز چنین شرایطی را دارد در حال حاضر ادامه آن به نفع هیچکس نیست.
 

انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک موسسه غیر دولتی در سال ۱۳۷۸ و با هدف کمک و تسهیل روابط دوستی میان دو کشور متمدن ایران و چین توسط جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی آشنا به روابط دو کشور تاسیس شد.  

این انجمن در طی حدود ۲ دهه فعالیت ضمن هماهنگی با نهادها و ارگان های ذیربط در ایران به ویژه وزارت خارجه و سفارت ایران در چین، به برقراری روابط دوستانه با نهادها و سازمان های غیر دولتی چین از جمله انجمن دوستی چین با خارج اقدام کرده است و نقش سازنده ای در تحکیم روابط میان ۲ کشور داشته است.  

انجمن دوستی چین و ایران نیز در سال ۱۳۸۷ از سوی چینی ها تاسیس شد.