پکن- ایرنا- رییس انجمن دوستی ایران و چین گفت: در شرایط کنونی منطقه ای و جهانی، ظرفیت ها و فرصت های بی بدیلی در روابط ایران و چین و در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خلق شده و باید بگونه ای مناسب از این فرصت ها در جهت تقویت و تحکیم روابط دو کشور بهره برداری کرد.

«احد محمدی» روز سه شنبه در آیین گشایش دهمین اجلاس سالانه انجمن دوستی چین و ایران در پکن افزود: انجمن های دوستی دو کشور نیز می توانند نقش مشارکتی خود را بیش از پیش ایفا نمایند.

وی تصریح کرد: نشست مشترک موفقیت آمیز انجمن های دوستی ایران و چین طی یک دهه که بطور مستمر و متوالی سالانه در پکن و تهران برگزار می شود، نشان از عزم انجمن های دوستی ایران و چین برای تقویت مناسبات و روابط مردمی دو کشور است و سطح همکاری های دو انجمن را در عرصه های فرهنگی ، هنری ، رابطه مردم با مردم ، جوانان و بانوان ارتقا بخشیده است.

او با بیان اینکه مناسبات ایران و چین در سال های اخیر وارد مرحله همکاری راهبردی شده است گفت: دو کشور در سال های پیش رو همچنان به عنوان شرکای راهبردی در عرصه های مختلف همکاری های خود را تقویت و توسعه خواهند بخشید و انجمن های دوستی دو کشور نیز در راستای وظیفه خود به عنوان سازمان های مردم نهاد و بال های دیپلماسی عمومی و در چارچوب سیاست های تعریف شده میان دو کشور در جهت توسعه مناسبات ایران و چین گام بر می دارند.

رییس انجمن دوستی چین و ایران افزود: تقویت ارتباطات بین استانی از طریق خواهر خواندگی میان شهرها و استان های ایران و چین می تواند بر ظرفیت توسعه روابط بیافزاید و خوشبختانه انجمن های دوستی دو کشور در سال های گذشته بویژه دو سال اخیر این مهم را در دستور کار خود قرار داده اند و هیات های زیادی از استان های مختلف چین به ایران سفر کرده و با انجمن دوستی چین ملاقات و تعامل داشته اند.

او در بخش دیگری از سخنانش صنعت گردشگری را اساس ارتباطات مردمی و آسانترین روش برای شناخت ملت ها و نیز تسهیل مناسبات کشورها در تمامی عرصه ها دانست و گفت: با توجه به روابط عمیق و دیرینه تاریخی و دوستی میان دو ملت و دو کشور با فرهنگ ایران و چین، توسعه گردشگری میان دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ظرفیت های وسیعی در این زمینه بوجود آمده که لازم است از این ظرفیت ها بهره لازم را برد.

محمدی اظهار کرد: لغو ویزا برای ورود اتباع چینی به ایران، ایجاد و توسعه خطوط پروازی مستقیم و روزانه از شهرهای مهم چین به ایران از جمله پکن ، شانگهای ، گوانجو و اخیرا شن جن ، تقویت و گسترش آژانس های گردشگری ایران در ارتباط با چین ، آموزش و پرورش تورگردانان و راهنمایان آشنا به زبان چینی در ایران و دیگر امکانات از ظرفیت های ایجاد شده در زمینه گردشگری از سوی ایران است و امیدواریم انجمن دوستی چین با توجه به ارتباطات خود در جهت تقویت گردشگری میان ایران و چین تلاش کند .

رییس انجمن دوستی چین و ایران تصریح کرد: تقویت همکاری میان جوانان به عنوان آینده سازان روابط ایران و چین، از عرصه های مهم همکاری انجمن های دوستی دو کشور  بشمار می آید و طی سال های گذشته ارتباطات میان ارگان های جوانان دو کشور رو به گسترش بوده و انجمن های دوستی ایران و چین در چارچوب طرح یک کمربند یک راه و سازمان همکاری شانگهای، نشست ها و ارتباطات موثری داشته و دارند و در نشست پیش روی نیز نقش جوانان در طرح یک کمربند یک راه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
 


در دهمین اجلاس سالانه انجمن دوستی چین و ایران که با عنوان «همکاری های ایران و چین برای ساخت مشترک یک کمربند - یک جاده» برگزار شد علاوه بر «محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین و خانم «لین یی» معاون انجمن دوستی چین و کشورهای خارجی، شمار زیادی از شخصیت های چینی و ایرانی حضور داشتند. 

انجمن دوستی ایران و چین به عنوان یک موسسه غیر دولتی در سال ۱۳۷۸ و با هدف کمک و تسهیل روابط دوستی میان دو کشور متمدن ایران و چین توسط جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی آشنا به روابط دو کشور تاسیس شد. 

این انجمن در طی حدود ۲ دهه فعالیت ضمن هماهنگی با نهادها و ارگان های ذیربط در ایران به ویژه وزارت خارجه و سفارت ایران در چین، به برقراری روابط دوستانه با نهادها و سازمان های غیر دولتی چین از جمله انجمن دوستی چین با خارج اقدام کرده است و نقش سازنده ای در تحکیم روابط میان ۲ کشور داشته است. 

انجمن دوستی چین و ایران نیز در سال ۱۳۸۷ از سوی چینی ها تاسیس شد.