به گزارش بلومبرگ به نقل از نیروهای قراردادی که از ترس از دست دادن کار خود نخواستند نامشان فاش شود، فیسبوک از این افراد میخواست تا چتهای صوتی کاربران را روی کاغذ بیاورند بدون این که به آن ها بگوید این فایلها چگونه و از کجا به دست آمدهاند.
این نیروها به مکالمات کاربران گوش میدادند بدون اینکه بدانند این نسخههای نوشتاری به چه کار فیسبوک میآیند.
این غول فناوری ضمن اعتراف به اینکه متنی از چتهای صوتی کاربران برمی داشته اعلام کرد که در پی زیر ذره بین قرار گرفتن دیگر کمپانیها این کار را متوقف کرده است.
فیسبوک روز سهشنبه در همین راستا گفت: «مثل اپل و گوگل ما هم مرور چتهای صوتی توسط نیروهای انسانی را بیش از یک هفته پیش متوقف کردیم.»
توجیه فیسبوک این است که کاربرانی که از مکالماتشان نسخه برداری شده است، خود گزینه مربوط به تهیه متن چتهای صوتیشان را انتخاب کرده بودند. کار پیمانکاران مربوطه این بود تا بررسی کرده و ببینند که آیا تعبیر هوش مصنوعی فیسبوک از این پیامها درست بوده است یا نه.
فیسبوک؛ پیشرو در تخطی از حریم شخصی کاربران
فیسبوک که به تازگی به دلیل افشا کردن اطلاعات کاربران خود ۵ میلیارد دلار جریمه شد، برای مدتها اتهام جمعآوری اطلاعات صوتی کاربران را برای شخصیسازی تبلیغات و اخباری که بر روی صفحه آنها نمایش داده میشود، تکذیب میکرد.
مارک زاکربرگ بنیانگذار این کمپانی در جلسه استماع سال ۲۰۱۸ خود در محضر کنگره آمریکا به طور مستقیم این مساله را رد کرد و گفت: «شما در مورد تئوری توطئهای حرف میزنید که دهان به دهان میچرخد، این که ما به آن چه از میکروفون شما میگذرد گوش میدهیم تا از آن برای تبلیغات استفاده کنیم. ولی ما این کار را نمیکنیم.»
این کمپانی مدعی شد که تنها در صورتی به میکروفون کاربران دسترسی خواهد داشت که خود کاربر این اجازه را به اپ فیس بوک داده باشد و یا از قابلیت ویژه ای استفاده کند که به صوت نیاز دارد مثل قابلیت های مربوط به ارسال پیام صوتی. این شرکت آمریکایی به اینکه در ادامه چه به سر این صوتهای جمعآوری شده میآید، اشاره ای نکرد و نگفت که ممکن است اشخاص ثالثی پیامهای صوتی کاربران را مرور کنند. به گفته منابع آگاه، همین امر موجب شد که برخی از پیمانکارانی که برای فیس بوک کار میکردند، به این نتیجه برسند که کارشان غیر اخلاقی است.
در سیاست حریم شخصی فیسبوک که سال گذشته اصلاح شد، به نسخه برداری از پیامهای صوتی کاربران اشاره ای نشده است.
این کمپانی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ تهیه نسخه نوشتاری را از پیامهای صوتی کاربران، مجاز کرد.
جاسوسی نوین تحت پوشش ارائه خدمات بهتر
شرکتهای بزرگ از جمله آمازون و اپل به تازگی برای جمعآوری بخشهایی صوتی از دستگاههای الکترونیکی مشتریان خود و مرور این کلیپها به دست نیروهای انسانی مورد انتقاد قرار گرفتهاند، اقدامی که به عقیده منتقدان مصداق روشنی از تجاوز به حریم شخصی افراد است.
بلومبرگ نخستین بار در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) طی گزارشی افشا کرد که آمازون هزاران نفر را در سراسر دنیا استخدام کرده تا با هدف بهبود عملکرد دستیار صوتی این شرکت موسوم به الکسا (Alexa)، به درخواستهای صوتی از آن گوش دهند. بعدها روشن شد که در دستیارهای صوتی اپل و گوگل نیز از یک رویه مرور انسانی مشابه استفاده میشود. گوگل و اپل از زمان افشا شدن این مساله از توقف فعالیت های خود در این باره خبر دادهاند و آمازون نیز میگوید به کاربران اختیار عمل میدهد تا در صورت عدم تمایل نظارت انسانی را بر پیامهای صوتی خود به الکسا، متوقف کنند.
خواه با اهداف تبلیغاتی و خواه هر نفعطلبی دیگری که در میان باشد، غولهای حوزه فناوری با وجود شعارهای عوام فریبانه در مورد حفاظت و پاسبانی از حریم شخصی افراد، این مفهوم را در عمل به بازی گرفته اند و هر روز برگ تازه ای از این تقلب و تخطیها رو میشود.