پکن- ایرنا- سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین گفت: اگرچه آمریکا منکر ارتباط با خشونت های هنگ کنگ است اما باید گفت که هدف مقامات این کشور نا آرام کردن و به آشوب کشاندن این دولت شهر است.

«هوا چون یینگ» روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در پکن گفت: مقامات آمریکایی بدون توجه به واقعیت و با سیاه نمایی، جنایات خشونت آمیز را به عنوان تلاش در راه حقوق بشر و آزادی زیبا جلوه می دهند و اجرای قانون، مبارزه با جنایت و دفاع از نظم عمومی جامعه از سوی پلیس هنگ کنگ را به سرکوب با توسل به زور تعبیر و تحریف می کنند.

او افزود: آنها همچنین مردم هنگ کنگ را به مقابله با دولت منطقه اداری ویژه هنگ کنگ و دولت مرکزی چین تحریک می کنند.

«نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان، «میچ مک کانل» و «مارکو روبیو» اعضای مجلس سنا و «تد یوهو» عضو مجلس نمایندگان آمریکا روزهای گذشته پلیس منطقه اداری ویژه هنگ کنگ را به سرکوب تظاهرکنندگان با توسل به زور متهم کردند و گفتند که دولت مرکزی چین به دموکراسی و آزادی هنگ کنگ تجاوز می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: از نمایندگان کنگره آمریکا که قانونگذار هستند می خواهم بپرسیم که شما واقعاً قانونگذار هستید یا پایمال کننده قانون؟.

هوا ادامه داد: به شما رسما اعلام می کنیم امور هنگ کنگ از امور داخلی چین است شما حق ندارید و واجد شرایط دخالت در امور هنگ کنگ نیستید بهتر است به کار خودتان برسید هنگ کنگ به توجه شما نیازی ندارد.

نا آرامی های هنگ کنگ از دو ماه پیش به دلیل اعتراض به لایحه استرداد متهمان به چین آغاز شد خانم «کری لام» رئیس اجرایی هنگ کنگ با هدف پایان دادن به اعتراضات مردمی، دو هفته بعد اعلام کرد «لایحه استرداد مرده» است اما معترضان به این لایحه همچنان خیابان‌های این دولت‌ شهر را ترک نمی کنند و خواهان اصلاحات دموکراتیک هستند.