مهدی طغیانی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به موظف دانستن صداوسیما در خصوص کم رنگ کردن تاثیرات تحریم در ایران گفت: تحریم علیه کشورها معمولا با هدف هزینهمند کردن آن ها در راستای دستیابی به اهداف سیاسی انجام می شود، گفت: امریکا اهدافی دارد که می خواهد با استفاده از تحریم به آن برسد است و هزینه هایی را به کشور هدف یعنی ایران تحمیل کند و با تحت فشار دادن مردم سعی در وارد کردن فشار به سیستم حکومتی دارد.
صداوسیما ماموریت دارد دشمن را نا امید کند
وی درباره نقش رسانه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی در شکلگیری ذهنیت مردم جهان نسبت به محدودیت های اقتصادی ایجاد شده علیه کشورمان، عنوان کرد: رسانه های داخلی و برون مرزی در این زمینه دو ماموریت دارند؛ دشمن در بحث رسانه های داخلی هدفش این است که این رسانه ها مدام تحریم را پررنگ کنند و عملا درک مخاطب از تحریم فراتر از اثرات واقعی آن شود.
این اقتصاددان اظهار داشت: این ایدئولوژی به خصوص در جوامع دموکراتیک مثل کشور ما که بر پایه مردم سالاری بنا شده است و روی سیاست ها تاثیر گذارند، مشهودتر است. رسانه های داخلی هر چه قدر که اثر تحریم را به صورت غیرواقعی پررنگ کنند به دشمن خدمت کرده اند. در مورد برون مرزی که سرآمدش پرس تی وی است، وظیفه این رسانه ها ناامید کردن دشمن از سیاست تحریم است، این رسانه ها مشخصا باید به این موضوع بپردازند که گرچه تحریم مشکلاتی به وجود آورده اما باید در مورد آن واقع نمایی کرد و از ثمرات آن که موجب خودکفایی در خیلی از زمینه ها شده است، یاد کرد.
شبکههای برون مرزی و کم رنگ نشان دادن تحریمها
طغیانی عنوان کرد: دشمن از اینکه تحریم برای اقتصاد ایران مفید باشد هراس دارد و برایش دشوار است که مثلا به کشورهای خارجی این پیام داده شود که آن چیزهایی که ما منع شدیم را الان داریم با توانمندی داخلی می سازیم و این ها به نقاط قوت آینده ما در حوزه اقتصاد تبدیل می شود، این برای دشمن خیلی دردناک است، علاوه بر این از جهت رسانه ای وظیفه رسانه برون مرزی این است که منافع تحریم را برای کشور ما برجسته کند.
وی خاطر نشان کرد: این پیام را می توان به کشورهای دنیا داد که اگر شما هم دست از آرمان هایتان بردارید و دنبال استقلال و عزت خودتان نباشید نظام سلطه به بهانه های مختلف چنین معامله هایی را با همه خواهد کرد. تحریم یک سیاست قدیمی در دنیا است. در قرن بیستم نزدیک به ۳۰۰ تحریم وجود داشته که کشور های مختلف درمورد یکدیگر اعمال کرده اند، لذا تحریم ابزاری است که برای اهداف سیاسی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این ایجاد انسجام، همدلی بین مردم دنیا و مردم کشور ما و بخصوص کشور های غیر متخاصم که قرابت های فرهنگی، تمدنی و اندیشه ای با مردم ما دارند می تواند یکی دیگر از اهداف رسانه ای ما باشد.
رسانهای کردن توانمندی دفاعی در شبکههای برون مرزی
طغیانی در این رابطه افزود: ورود به بعضی مصادیق مثل توانمندی های دفاعی ایران که همه در شرایط تحریم شکل گرفته ضمن اینکه به بازدارندگی کمک می کند، بسیار اثر گذار خواهد بود؛ یعنی رسانه ای مثل پرس تی وی عملا کمک می کند که ما در کنار آن توانمندی دفاعی یک عملیات رسانه ای هم روی دشمن انجام دهیم و خیال هجوم و حمله را از سرش بیرون کنیم. تاکید بر بعضی مصادیق مثل اینکه ما توانمندی دفاعی مان را در شرایط تحریم به دست آورده ایم و این توانمندی امروزه به یک نقطه قوت برای ما تبدیل شده، قابل عرضه در دنیا است و می تواند برای ما درآمدزایی داشته باشد.
این کارشناس اقتصاد عنوان کرد: این توانایی بر اساس استراتژی های ما، ایران را به یک توازن منفی با دشمن رسانده و این نکته خیلی مهمی است. در حوزه های اقتصادی باید رویش ها و جوانه ها را نشان دهیم. این که کارهایی در همین شرایط تحریم انجام می دهیم؛ یعنی تحریم برای ما سازندگی دارد، باید انعکاس مناسب پیدا کند، اگر چه انعکاس بعضی از واقعیت ها، دشواری ها و آن بی رحمی های تحریم را هم می تواند در برداشته باشد.
طغیانی گفت: در رسانه های برون مرزی مانند پرس تی وی هر چه قدر سعی کنیم پیاممان را صادقانه و منطقیتر ارائه کنیم و از ابزارهای هنری و جذاب بهره ببریم اثرش بیشتر خواهد بود، قالب های خوبی در فضای رسانه ای دنیا استفاده می شود که این قالب ها می تواند کمک کند به اینکه ما اساسا سعی کنیم مثلا از اندیشمندان اقتصادی، از کسانی که حتی خارج از ظرف ما هستند برای قضاوت و داوری بهره ببریم و سعی کنیم از زبان آن ها مطالب خودمان را به مخاطب منتقل کنیم، اگر چه نشان دادن همین اتفاقاتی هم که برای اقتصاد ایران می افتد و اینکه اقتصاد ایران علی رغم این مشکلات تحریم ها دارد مسیر خودش را ادامه می دهد و خب این بهترین پیام به دشمن است که این سیاست کارآمد نیست.