شیما کاظمی مجری، گزارشگر برنامه «ایران» که نزدیک به ده سال از ساخت و پخش آن در شبکه برون و مرزی هیسپانتیوی می گذرد در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: هدف این برنامه معرفی ایران واقعی به دنیا است. برنامه ایران ابتدا در پرس تی وی پایه گذاری شد و با افتتاح شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی، هم افزایی تولیدی صورت گرفت و نسخه اسپانیایی این برنامه در جدول پخش هیسپان تی وی هم قرار گرفت. از وقتی که برنامه به فارسی هم تهیه و در شبکه های داخلی مثل خبر و مستند نیز پخش می شود، هدف آن معرفی جاذبه های گردشگری ایران به هموطنان خودمان نیز شده است تا سفر کنند و با کشورمان آشنا شوند.
وی در ادامه افزود: اکثر مردم جهان تصور غلطی نسبت به ایران دارند و تصور می کنند که ایران شبیه عراق با آن ویژگی های بیابانی و خشک است و هیچ منطقه تفریحی و گردشگری در آن وجود ندارد، رسانه های غربی برای ایران تبلیغات سویی می کنند و در بیشتر موارد توریست ها که به ایران سفر می کنند در اولین برخورد جا می خورند و اظهار می کنند که قبل از سفر به ما می گفتند ایران جای خطرناکی است.
ایران واقعی را نشان میدهیم
وی درباره موضوعاتی که برنامه ایران به آن می پردازد، گفت: موضوعات متنوع است؛ از مکان های دیدنی، تاریخی و جاذبه های طبیعی گرفته تا موضوعات فرهنگی و مردم شناسی؛ یعنی طیف وسیعی از موضوعاتی که بیشتر مربوط به آن بخش از ایران می شود که برای گردشگران مناسب تر است، حالا هدف برنامه پرداختن به موضوعات نرم است، مثل معرفی جاذبه های گردشگری که این خودش طیف متنوعی دارد، از تاریخی گرفته تا طبیعی و ورزشی، مثلا ما به مخاطبانمان می گوییم که اگر به ایران آمدید می توانید اسکی و یخ نوردی هم بکنید.
کاظمی در مورد ملاک انتخاب موضوعات در این برنامه گفت: اول اینکه دست روی موضوعاتی بگذاریم که تا به حال به آن پرداخته نشده و دوم اینکه آنقدر جذاب باشد که قابلیت معرفی شدن داشته باشد.
اسپانیاییها دوست دارند ایران را بشناسند
وی در مورد بازخوردهایی که از این برنامه دریافت کرده است گفت: بازخوردهای خوبی تا به امروز داشتیم، تا جایی که همیشه در نظراتی که در زیر قسمت هایی از برنامه که از یوتیوپ پخش می شود، مردم به خصوص اسپانیایی زبان ها اظهار می کنند که از این برنامه لذت می برند؛ یعنی تمام کامنت ها، می توان گفت 99/99 درصد کامنت ها مثبت است، همه از اینکه ایران را می شناسند راضی و خوشحال هستند و یک نکته جالب اینکه می گویند ما حتما به ایران سفر می کنیم؛ یعنی این برنامه آن ها را تحریک می کند که به ایران بیایند و این برای ما خیلی لذت بخش است.
کاظمی در پاسخ به این سوال که این برنامه چقدر در شناخت مخاطبان برون مرزی از جامعه و فرهنگ ایرانی نقش داشته است، گفت: این موضوع به همان هدف اصلی ساخت برنامه گره خورده است، معرفی ایران شامل معرفی فرهنگ و مردم کشورمان است و قطعا خیلی کمک کرده است؛ یعنی تمام این مخاطب هایی که برنامه را می بینند، متوجه شده اند که ایرانی ها متمدن، مهمان نواز و مهربان هستند و خیلی از مخاطبان در کامنت ها ذکر می کنند که ما فکر نمی کردیم مردم ایران دارای این خصوصیات باشند.
کار در شبکههای برون مرزی سخت تر است
وی درباره تفاوت های خبرنگاری در رسانه های داخلی و برون مرزی گفت: هدف ما در برون مرزی سخت تر است، در برون مرزی سعی می شود به خنثی سازی پیام هایی که تاکنون علیه کشورمان بوده بپردازد، در صورتی که در داخلی این اقدامات لزومی ندارد، فقط گزارش داده می شود و خیلی از مفاهیم نیازی به توضیح ندارد. در بخش برون مرزی با توجه به اخبار سوئی که برای ایران است و آن را بد معرفی می کنند، وظیفه سخت تری بر عهده خبرنگار است، چون باید تمام آن اخبار سوء خنثی شود و حقیقت آنقدر جذاب جلوه داده شود که تمام آن تلاش های منفی که علیه کشورمان شده خنثی گردد، بنابراین کار سخت تر است و باید یک سری تکنیک ها در نگارش متن رعایت و از یک ادبیات خاصی استفاده شود که در مرحله اول به دل آن ها بشیند و باورشان شود که ما داریم درست می گوییم، ماییم که حقیقتیم نه آن چیزی که می شنوند.
خبرنگار برنامه «ایران» با عنوان اینکه سفرهایی که در قالب ساخت برنامه به نقاط مختلف ایران انجام می شود، همه از جذابیتهای ویژه ای برخوردارند، استان سیستان و بلوچستان را یک منطقه بکر و سرشار از جذابیت برای مخاطبان خارجی عنوان کرد و گفت: سفر به استان سیستان و بلوچستان یکی از زیباترین سفرهایی بود که داشتم و قشنگ ترین خاطره ای که در ذهنم مانده این است که استان سیستان و بلوچستان با وجود همه محرومیت ها واقعا فراموش شده است، ولی وقتی آنجا می رویم و با این مردم مواجه می شویم جز مهربانی و شرافت و بلندی طبع چیز دیگری از آنها مشاهده نمی کنیم.