«سعید حسینی» روز چهارشنبه در مراسم آغاز پویش ملی «مشق احسان» که با حضور محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مرکز آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهارداشت: این نمایشگاه نماد تولیدات نوشت افزار و محتوای بومی است.
وی افزود: در سالی که کار را شروع کردیم در حوزه نوشت افزار نشان ایرانی جایگاه و ارزشی نداشت و تولید کنندهها از لوگوهای کشورهای دیگر و کاراکترو شخصیتهای آنها استفاده میکردند و در بسیاری از محصولات تولید نیز نداشتیم.
مدیر عامل مجمع نوشتافزار ایرانی- اسلامی ادامه داد: ۲ تولید کننده مردمی در آغاز با دغدغه فرهنگی شروع به کار کرده تا طرحها را برای تربیت نسل آینده اجرا کنند. امروز بعد از ۷ سال این مجموعه خود جوش و مردمی به فضل الهی و با حمایت مجموعههای مختلف از جمله سپاه به جایی رسیده است که تولید کننده با افتخار و لوگوی فارسی کار میکند.
حسینی افزود: تعدادی از وارد کنندگان به دلیل جا افتادن ذائقه محصولات ایرانی در مردم تلاش میکنند تا ایرانی بودن کالای ایرانی را بازگو کنند. اخیرا پیمایشی در بین چند گروه کالایی انجام شد و نوشت افزار با نزدیک به ۸۰ درصد مورد ارتباط ترین کالای ایران به مردم شده است.
وی تصریح کرد: این بدین معنی است که این سد شکسته شده که از فرهنگ شروع شده و به تولید رسیده است. در ۷- ۶ سال گذشته بیش از ۵ هزار محصول تولید شده و ۱۰۰ تولید کننده در این حوزه با گستردگی به فعالیت مشغول هستند.
مدیر عامل مجمع نوشتافزار ایرانی- اسلامی با توجه به شرایط آماده شده برای جهش در این حوزه گفت: متاسفانه از بازار ۶ هزار میلیارد تومانی در حوزه نوشتافزار حدود ۳۰ درصد کالای ایرانی داریم. این عدد در حوزه فرهنگی کمتر بوده و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد به کاراکترها اختصاص دارد.
حسینی خاطرنشان کرد: این فضای آماده شده که قبلا در ناامیدی مطلق به سر میبرد و کسی باور به استقبال در این حوزه نداشت اکنون آماده شده و یک نمونه موفقی است که در ۴- ۳ سال آینده واجب شرعی بدانیم کالایی را که در ایران تولید نمیشود را به تولید رسانده و نگذاریم این ۳ تا ۴ هزار میلیارد سالیانه از کشور خارج شود.
وی افزود: میزان سرمایه و تعداد تولیداتی که انجام نمیشود تماما برآورد شده و امیدواریم به روزی برسیم که تمام بازار سهم داخلی شده و رتبه اول را در غرب آسیا پیدا کنیم.
مدیر عامل مجمع نوشتافزار ایرانی- اسلامی تاکید کرد: تمام تولیدات داخل به لحاظ تولید ملی قابل رقابت با محصولات خارجی است. در بعد فرهنگی نیز فضا برای معرفی کارکترهای جذاب داخل فراهم شده است. همچنین امیدواریم ۱۵ حوزه نوشت افزار و خدمات دیگر را نیز در بر بگیرد که هدفگذاری این مجموعههای مردمی نیز انجام شده است.
حسینی گفت: در بحث اجتماعی نیز مشق احسان سال گذشته از اتفاقات خوبی بود که از طرف ستاد فرمان اجرایی امام (ره) چیزی حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار بسته به افراد واجد شرایط اهدا شد.
وی تاکید کرد: برای اولین بار در این نظام سال گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم که از سال گذشته تا به حال با ۵۰ دستگاه نامهنگاری کردیم و تنها دستگاهی که پای کار آمده و خط قرمزاستفاده از کالای ایرانی را اعلام کرد ستاد فرمان اجرایی امام(ره) بود.
وی یادآور شد: امسال نیزبه دنبال آن هستیم تا با این جریان مردمی بزرگترین حرکت اجتماعی فرهنگی را در کانون نوشتافزار داشته باشیم.
مدیر عامل مجمع نوشتافزار ایرانی- اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی که قیمت کاغذ به ۷ برابر رسیده دغدغه ما را که هیچ دانشآموزی از تحصیل به خاطر نوشت افزار باز نماند را بیشتر کرده است.
در ادامه محمد مهدی ایزدخواه از تولید کنندههای این صنف گفت: در دنیایی هستیم که کودکان بین ۳ تا ۴ ساعت تلویزیون تماشا میکنند و پدر و مادرها وقتی برای تربیت فرزندان خود ندارند. در این دنیا رویکرد تربیتی غالب برای تربیت کودکان این است که ابتدا قهرمانان و الگوهایی را برای آنها طراحی کنیم.
وی افزود: این نمادها و الگوها رفتارهایی دارند که توسط کودکان تقلید شده و کم کم علاقه به نمادها را در کودکان افزایش میدهد.
وی یادآور شد: کودکان این رفتارها را تقلید کرده و طی چند سال در درونشان به عقاید و باور تبدیل میشود. ما در کشور الگویی را کودکان از آن تقلید کنند هنوز نساختهایم.
ایزدخواه در ادامه به بیان بررسی آماری در بین ۴۲ کشور در خصوص کاراکترها اشاره کرد و گفت: در کشور آمریکا از۱۰ کاراکتر، ۱۰ عدد آن آمریکایی است که باب اسفنجی در صدر آنها است. در کشورهای اروپایی از ۱۰ کاراکترپرطرفدار کودکان حدود ۸ عدد آن آمریکایی است و بقیه آن به کشور فرانسه بر میگردد که تلاش بسیاری در این زمینه انجام داده است.
وی به کشور چین اشاره کرد که از ۱۰ کاراکتر اول پرطرفدار ۵ عدد آن به کاراکترهای آمریکایی اختصاص دارد. جالب کشور ژاپن است که هر ۱۰ کاراکتر پرطرفدار در این کشور ژاپنی هستند. ژاپنیها اجازه ندادند تا قهرمانان و الگوهای کودکان این کشورغیر از ژاپنی باشند. در کشورهای عربی و ترکی نیز تعدادی از کاراکترها وطنی هستند.
این تولید کننده خاطرنشان کرد: در ایران هر ۱۰ کاراکتر پرطرفدار در کشور آمریکایی است و تا بیستمین آن کاراکتر ایرانی دیده نمیشود. کارکرد اصلی این کاراکترها تقویت علاقه و عشق به کشور مربوطه است. همچنین باید این کاراکترها را برای تربیت کودکان توسعه دهیم.
ایزدخواه افزود: در صدر این شرکت ها، شرکتی به نام دیزنی وجود دارد که دارای شبکههای تلویزیونی، سینما، فیلمهای سینمایی، سریال، پارکهای بازی و نوشت افزارو اسباب بازی است. این کمپانی عظیم و سودده ارزشی حدود ۱۶۰ هزار میلیارد دلار دارد و جزو ارزشمندترین کمپانیهای دنیا به شمار میرود. این بساط کارکرد فرهنگی و اقتصادی جدی دارد که نمونه آن باب اسفنجی است که در سال حدود ۸ میلیارد دلار به فروش میرسد یعنی حدود یک چهارم درآمد نفتی یک سال، محصولات باب اسفنجی است که به فروش می رسد.
پویش ملی «مشق احسان» با همکاری آحاد مردم، سازمانها و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از امروز ۲۳ مرداد به منظور بستههای کیف و نوشت افزار دانشآموزان مناطق محروم و کم برخوردار به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
هفتمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی با عنوان «ایران نوشت» با حضور بیش از یکصد تولیدکننده نوشت افزار از سراسر کشور، از ۱۴ مرداد به مدت ۱۲ روز در مرکز آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.