به گزارش گروه تحلیل تفسیر، و پژوهش های خبری ایرنا، بیش از دو هزار سال پیش، مردم یوروآسیا چندین مسیر مبادلات تجارتی و فرهنگی را کشف کردند و گسترش دادند که تمدنهای اصلی آسیا و اروپا را به هم پیوند دادند و نسلهای بعدی آن را جاده ابریشم نامیدند. برای هزاران سال، روح جاده ابریشم صلح و همکاری، یادگیری متقابل و سود متقابل از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است، پیشرفت تمدن بشری را ارتقا داده و به پیشرفت و توسعه کشورهای در امتداد جاده ابریشم رونق بخشیده است.
طرح احیای جاده ابریشم میتواند به ترویج و رونق اقتصادی کشورهایی در امتداد این مسیر و همکاری اقتصادی منطقهای، تقویت مبادلات، یادگیری متقابل بین تمدنهای مختلف و ترویج صلح و توسعه در جهان شود. این اقدام بزرگ به نفع مردم سراسر جهان است.
با توجه به اهمیت موضوع، میزگرد «یک کمربند یک راه» با حضور دکتر بهرام امیر احمدیان کارشناس مسائل اوراسیا و استاد دانشگاه در مرکز پژوهش های ایرنا برگزار شد .
امیر احمدیان در بخشی از این میزگرد گفت: پروژه جاده ابریشم جدید چین بیش از ۶۵ کشور را به یکدیگر متصل میکند که درمجموع بیش از ۴۰ درصد اقتصاد جهان را شامل میشوند. این ابرپروژه با توسعه بنادر، جادهها، خطوط ریلی و دیگر زیرساختهای ارتباطی دسترسی چین را به آسیا، اروپا و افریقا تسهیل میکند. مجموع سرمایهگذاریهای مورد نیاز این پروژه حدود هزار میلیارد دلار ارزیابیشده است که مبلغ بسیار عظیمی است.
اهمیت ورود ایران به پروژه یک کمربندی، یک راه
امیر احمدیان در خصوص اهمیت ورود ایران به پروژه یک کمربند، یک راه گفت: طرح جاده ابریشم جدید برای خود سند چشم انداز دارد و اگر جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد با این ابتکار کار کند و لو اینکه به آن نپیوندد، باز برای پیشرفت های آینده ایران چارچوب های منظم و خوبی ایجاد خواهد شد. چون زیر ساخت های قانونی، علمی، فنی و ... را می تواند فراهم کند.
امیر احمدیان افزود: منطق این است که کشورهای پیشرفته و در حال توسعه برای رفع نیازهای همدیگر با هم همکاری کنند به همین دلیل «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند1397 در جریان دیداری که با رئیس جمهور چین در پکن داشت، اعلام کرد ایران خواهان پیوستن به پروژه جاده ابریشم است. وی پس از بازگشت از پکن طرح این پروژه را به مرکز پژوهش های مجلس دادند که اکنون در حال بررسی می باشد.
وی افزود :اقدامات چین در این کمربند اقتصادی، بین المللی کردن یوان ،صندوق کمربند اقتصادی، امضای تفاهم نامه همکاری با برخی از کشور جهت توسعه این جاده ترانزیتی می باشد. ترانزیت که می خواهد صورت گیرد سه لایه دارد یکی از آنها ساخت فیزیکی جاده می باشد لایه دوم فرآیندی قرارداد و مقررات است وقتی که کالا می رسد نظام بوروکراتیک برای ورود وخروج نیازمند قوانین است. لایه سوم فضای سیاسی است که بر دو لایه دیگر تاثیر می گذارد. برای ایجاد ترانزیت و ارتقاء جایگاه یک کشور در ترانزیت و وابسته کردن بقیه کشورها به کشور خودمان، نیازمند مدیریت سازمان سیاسی فضا هستیم.
این کارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: مادامی که سیاست تک صدا نباشد موفقیت در آن کم است. کشوری می تواند ادعای موفقیتکند که موقعیت جغرافیایی آن را به موقعیت ژئوپولتیک تبدیل کرده و بقیه کشورها از فضا و دریا آن استفاده کنند و طوری وابستگی بوجود آید که در صورت قطع کردن ارتباط با کشوری که وابستگی به آن دارند، از نظر اقتصادی دچار مشکل شوند. ژئوپولتیک عبارت است از تبیین سیاست خارجی بر اساس شکل زمین و همسایگانی که با آن در یک موقعیت قرار گرفته اید.
امیر احمدیان همچنین بیان داشت: ابتکار یک کمربند، یک جاده، پروژهای سیستماتیک است که باید از طریق مشورت برای ایجاد منافع و بهمنظور هماهنگی ایجاد شود و باید تلاش شود تا استراتژیهای توسعه کشورها در امتداد کمربند و جاده با یکدیگر هماهنگ شود. حکومت چین طرحهایی را ارائه کرده است و دیدگاهها و اقدامات خود را درخصوص ایجاد کمربند اقتصادی جاده زمینی ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم برای تقویت توانایی و همکاری دوجانبه سودمند به شکل جدید و جدیدی ارتقا خواهد بخشید.
قدرت یافتن چین در طرح جاده ابریشم
این استاد دانشگاه بیان داشت: روسیه جایگاهی ویژه در پیشبرد پروژه جاده ابریشم جدید چین دارد و بدون مشارکت این کشور تحقق این هدف چین میسر نیست؛ و از طرف دیگر این کشور میتواند مزایای زیادی از اجرایی شدن این پروژه کسب کند. در دورهای که روسیه پس از اشغال نظامی شبهجزیره کریمه آن را به خاک خود الحاق کرد با تحریمهای شدید اتحادیه اروپا مواجه شده است. در این فضا ابتکار یک کمربند، یک راه میتواند به نوعی روسیه را از تنگنای ارتباطات با اروپا و ضرر و زیان ناشی از آن رهایی بخشد. روسیه طرح چین را ناجی خود میداند.
وی گفت: جایگاه روسیه در پروژه بزرگ جاده ابریشم به گونهای است که بدون مشارکت روسیه، امکان پیشرفت آن فراهم نیست. روسیه امکانات زیادی دارد که میتواند در جهت حلوفصل مشکلات و پیشبرد این پروژه مفید واقع شود. تاکنون نشستهای زیادی در مورد پیشبرد این پروژه بزرگ با حضور تعداد زیادی از سران کشورهایی که با این پروژه ارتباط دارند، برگزار شده است.
امیر احمدیان در ادامه افزود: کشور چین در سالهای اخیر توانسته است با طرح ایده احیای جاده ابریشم جدید علاوه بر جلب اعتماد بسیاری از کشورها در مشارکت و همکاری در این پروژه، خود را بهعنوان کشوری پیشرو و تأثیرگذار در سطح جهانی مطرح کند. پروژه جاده ابریشم جدید چین بیش از ۶۵ کشور را به یکدیگر متصل میکند که در مجموع بیش از ۴۰ درصد اقتصاد جهان را شامل میشوند. این ابرپروژه با توسعه بنادر، جادهها، خطوط ریلی و دیگر زیرساختهای ارتباطی دسترسی چین را به آسیا، اروپا و افریقا تسهیل میکند. مجموع سرمایهگذاریهای مورد نیاز این پروژه حدود هزار میلیارد دلار ارزیابیشده است که مبلغی بسیار عظیم است.
این کارشناس مسایل بین الملل همچنین گفت: به عقیده کارشناسان چینی، امریکا و روسیه به دنبال تضعیف نفوذ چین در منطقه هستند آمریکا می خواهد از نفوذ چین در منطقه جلوگیری کند. با توجه به شرایط موجود، مقامات چینی درصدد ارائه راهکارهای خود برای همگرایی منطقهای برآمدند. مقامات چینی در نظر دارند کشورهای همجوار را که از نظر اقتصادی ضعیف هستند، برای پیوستن به طرح کمربند اقتصادی متقاعد کنند. این طرح می تواند قدرت منطقه ای و بین المللی چین را ارتقاء دهد. ابتکار جاده ابریشم جدید فرصتهایی را بر روی چین باز خواهد کرد تا بتواند به اهداف طولانیمدت توسعه خود برای رفاه جمعیت عظیمش دست یابد.