رشد و توسعه روابط بینالمللی به عنوان یکی از مهمترین اهداف دانشگاهها در سالهای اخیر مطرح میشود. این مهم در سند جامع روابط علمی بینالمللی کشور نیز تاکید شده است.
توسعه همکاری های علمی بین المللی نظیر برگزاری دوره های آموزشی، رشد و توسعه مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان، سرمایه گذاری مشترک، ساماندهی پذیرش دانشجویان غیرایرانی، بورسیه های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی، بهره گیری از ظرفیت پژوهشگران و دانشمندان سایر جوامع و همچنین ایرانیان مقیم، ترویج دستاوردهای علمی و فناوری و نشر و گسترش منابع علمی و فرهنگی ایرانی اسلامی از جمله اهداف اساسی این سند به شمار می رود.
«حسین سالارآملی» رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این رابطه می گوید: گسترش ارتباطات بین المللی و همچنین طرح های پژوهشی مشترک از مهم ترین اقدامات در زمینه توسعه علمی به شمار می رود.
به عقیده وی انجام این مهم نوآوری و کارآفرینی را ارتقاء می بخشد؛ همچنین پذیرش دانشجویان بین المللی نیز به منظور توسعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی موثر است.
مدیر مرکز همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهار کرد: همکاریهای علمی بین المللی کیفیت آموزشی مراکز آموزش عالی کشور را ارتقا می دهد.
«امیرسعید شیرانی» ادامه داد: ارتباط دانشگاهها با مراکز علمی سایر کشورها سبب توسعه مهارت آموزی دانشجویان میشود؛ چراکه برخی از دانشگاههای بین المللی بر آموزشهای مهارتی تاکید میکنند و این مسئله سبب بهره برداری علم آموزان از آموزشهای تئوری و عملی به منظور رفع چالشهای امروزی میشود.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال "دانشگاه قدرت و انرژی مسکو" با استفاده از یک نیروگاه انرژی، آب و برق یک منطقه از شهر مسکو را تأمین میکند و دانشجویان رشته مهندسی انرژی آن در قالب دورههای کارورزی به مهارت آموزی در این زمینه میپردازند.
شیرانی با تاکید بر این مسئله که دانشگاهها باید در راستای تربیت متخصصان صنعتی گام بردارند، یادآور شد: دانش آموختگان باید نیازهای جامعه را برطرف کنند و این امر با بهره گیری از همکاریهای علمی بین المللی با برخی از مراکز علمی – پژوهشی که مهارت آموزی اساس آموزش آنها است؛ بی تردید محقق می شود.
ارتباطات بین المللی مهارت های نرم دانشجویان را ارتقاء می دهد
رئیس دانشگاه تهران نیز در این رابطه عنوان کرد: گسترش ارتباطات بینالمللی دانشگاهها مهارتهای نرم دانشجویان را افزایش می دهد.
محمود نیلی احمدآبادی افزود: گسترش ارتباطات و تعاملات بینالمللی دسترسی دانشجویان را به منابع علمی و همچنین محققان و متخصصان جهانی افزایش میدهد و در نتیجه این فرآیند مهارتهای علمی و عملی دانشجویان افزایش و شبکههای ملی و بینالمللی توسعه مییابد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: برای حل چالشهای جامعه نباید فقط بر ظرفیتهای داخلی تکیه کرد؛ چراکه رفع بسیاری از مسائل امروزه نیازمند همکاری های علمی بین المللی است.
بنابراین به منظور رشد سطح علمی مراکز آموزش عالی کشور باید از دستاوردهای علمی پژوهشگران و دانشجویان سایر جوامع نیز بهره برداری شود؛ که این مهم بی تردید در رفع تقاضا و به عبارت دیگر نیازمندیهای جامعه نیز نقش موثری ایفا می کند.