سمنان- ایرنا- جان باختن یک زن و یک مرد در سقوط یک هواپیمای فوق سبک آموزشی در ایوانکی، افزایش بازارصادراتی کالای تولیدی سمنان از ۳۲ به ۴۵، کشته شدن یک تن در تصادف تانکر حمل شیر با پراید، برگزاری اردوی تیم ملی بدمینتون دختران در سمنان، برگزاری بزرگترین نمایش میدانی با عنوان فصل شیدایی در سمنان و ثبت بیش از یک هزار تخلف مربوط به واحدهای صنفی استان، بخش‌هایی از خبرهای مهم استان سمنان در هفته گذشته بود.

استان سمنان در هفته گذشته (از نوزدهم تا بیست و پنجم مرداد ۹۸) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می‌شود.

اقتصادی

حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان روز پنجشنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری، گفت: تنوع بازارهای صادراتی تولیدکنندگان و صنعتگران استان، با وجود فشارهای خارجی تحریم اقتصادی، از ۳۲ به ۴۵ کشور در سال ۹۸ افزایش یافت.

حسن آلبویه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز صنایع کوچک در سالن اجتماعات شرکت شهرک های صنعتی استان، گفت: ۳۶ واحد صنعتی راکد از سال ۹۷ تاکنون به چرخه تولید بازگشت.

بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز چهارشنبه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در فرمانداری شهرستان مهدیشهر گفت: بیش از ۸۶ درصد از سهم این استان در تسهیلات رونق تولید به صنعتگران پرداخت شد.

مصطفی شاه‌حسینی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز چهارشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت در ۱۳ واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۱۳ هزار و ۸۷ قطعه این استان تولید می‌شود.

مهدی یحیایی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: یک هزار و ۴۴۹ فقره تخلف از واحدهای صنفی استان در چهار ماه ابتدایی ۹۸ کشف و تشکیل پرونده شد.

محمد اخلاقی مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان روز پنجشنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری، گفت: یک‌ هزار و ۵۷۰ تن از اتباع خارجی مقیم استان سمنان برای دریافت خدمات درمانی و مستمری بیمه تامین اجتماعی هستند.

عباس بی‌نیاز مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان روز چهارشنبه در نشست خبری در سالن جلسات اداره کل امور مالیاتی استان گفت: یک‌هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال از درآمد مالیاتی در سال گذشته به دهیاری و شهرداری‌های استان پرداخت شد.

اسماعیل غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان روز پنجشنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری گفت: ۳۰ درصد جویندگان کار در استان سمنان دارای مهارت و ۷۰ درصد فاقد مهارت و دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر هستند.

رسول شهرکی مدیر صندوق کارآفرینی امید استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: ۷۴۴ میلیارد و ۵۴۴ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی از ابتدای دولت تدبیر و امید تا پانزدهم مرداد ۹۸ به متقاضیان این استان پرداخت شد.

احسان عباسپور مدیر تعاون روستایی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: گردش مالی تولید پسته با فروش و فرآوری این محصول کشاورزی در استان سالانه ۲۷ هزار میلیارد ریال است.

سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان روز سه شنبه به خبرنگاران در سمنان، ابراز داشت: امسال از محل صندوق توسعه ملی، ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای اجرای طرح‌های زیستی در ۱۹ حوضه آبخیز استان اختصاص یافت.

بهرام فلاحی سرپرست امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: یک هزار و ۱۰۰ تن گوشت ماهی سال گذشته در استخرهای پرورش ماهی استان تولید شد و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان افزایش یابد.

فرهنگی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان، گفت: ۷۰ برنامه با مشارکت ۱۳ دستگاه اجرایی در دهه ولایت و امامت در سراسر استان برنامه ریزی شده که بعضی از این برنامه‌ها در حال اجراست.

مصطفی حسینی سرپرست حوزه هنری استان سمنان روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در دفتر امام جمعه سمنان، با بیان اینکه ۲۴ جلد از دانشنامه ۱۱۰ جلدی فرهنگ و تمدن استان تاکنون به چاپ رسیده است، گفت: امسال ۲ جلد دیگر از این دانشنامه به بازار نشر عرضه می‌شود.

برگزاری نمایش میدانی «فصل شیدایی» راوی رویدادهای مختلف تاریخ از ماجرای حضرت آدم، عاشورا، غدیر تا انقلاب ایران و دفاع مقدس، با جلوه‌های مختلف میدانی در بوستان کوهستان سمنان تا ۳۰ مردادماه ۹۸، از مهمترین رویدادهای فرهنگی استان سمنان در هفته گذشته بود.

اجتماعی

علی همتی معاون فرماندار گرمسار روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ، ابراز داشت: یک فروند هواپیمای فوق سبک آموزشی حوالی فرودگاه ایوانکی گرمسار در استان سمنان سقوط کرد و در این حادثه استاد پرواز مرد و آموزش‌گیرنده خانم جان باختند.

سرهنگ حمید دامغانی فرمانده سپاه استان سمنان روز شنبه با اشاره به بازدید علیرضا آشناگر استاندار سمنان از طرح‌های در حال ساخت سپاه استان در روستای سیل زده چمهر، در گفت و گو با ایرنا، گفت: سپاه سمنان برای ساخت واحدهای مسکونی در منطقه سیل‌زده چم‌مهر لرستان تاکنون حدود ۲۱ میلیارد ریال هزینه کرده است.

اسماعیل ادهم معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان سمنان عصر شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: سمنان از استان‌های پیشتاز در سوادآموزی محسوب می‌شود و اکنون رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان روز شنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری، افزود: شهریه مهدهای کودک استان در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش یافت.

محسن مسعودیان‌راد مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، ابراز داشت: چهار هزار و ۷۹۳ طرح عمرانی ساخت، خرید، تکمیل، مقاوم‌سازی و تعمیر مسکن شهری و روستایی مددجویان، از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون اجرا شده است.

مهدی نوروزی مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: ۱۰ تن بر اثر حوادث کار از فروردین ۹۸ تاکنون در استان سمنان جان باختند.

سرهنگ موسی بزرگی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: سومین خروجی شهر سمنان در شرق این شهر طراحی و اجرا می‌شود.

سرهنگ عبدالله حسنی فرمانده انتظامی استان سمنان روز سه‌شنبه در نشست خبری در سالن جلسات فرماندهی انتظامی استان گفت: ۲۱۲ میلیارد ریال کالای قاچاق از ابتدای فروردین ۹۸ تاکنون در استان کشف شد.

سرهنگ غلامحسین پاکدامن فرمانده انتظامی شهرستان سمنان شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: پلیس با تشکیل تیم ویژه در اسرع وقت ۲ ضارب بسیجی آمر به معروف در شهر سمنان را دستگیر می‌کند.

سرهنگ علی کریمی فرمانده‌انتظامی شاهرود، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، موادمخدر را سومین عامل مرگ‌ومیر عنوان کرد و گفت: امسال کشف انواع مخدر در این شهرستان ۴۹۳ درصد افزایش یافت.

کشف بیش از ۱۰ تن الوار چوب جنگلی قاچاق از انباری یک خانه در سمنان،کاهش ۱۸ درصدی تصادفات درون شهری منجر به فوت در استان سمنان در چهار ماه ابتدایی سال ۹۸، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از دیگر خبرهای مهم نیروی انتظامی استان سمنان در هفته گذشته بود.

جمشید ملک محمدی فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی شهرستان شاهرود عصر جمعه در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: آتش‌سوزی عصر جمعه مراتع منطقه "برم‌برم" روستای ابر پس از چهار ساعت تلاش بی وقفه مهار شد، اما ۲ هکتار از مراتع  در آتش سوخت.

سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه استان سمنان عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: برخورد تانکر حمل شیر با یک دستگاه خودروی پراید در سرخه یک کشته و یک مصدوم داشت.

ناصر سلمانپور معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شاهرود پنجشنبه شب در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: شامگاه پنجشنبه بر اثر برخورد سه خودرو در محور شاهرود - میامی یک تن کشته و ۶ تن نیز راهی بیمارستان شدند.

علمی

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه تعداد محیط‌بانان استان سمنان با استاندارد تعریف شده فاصله دارد، گفت: محیط زیست استان با کمبود نیروی انسانی در بخش محیط‌بانی مواجه است.

ورزش

مجتبی جانعلی مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: هم اکنون ۳۴ طرح ورزشی در استان با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است.

سید صادق سید رضایی رئیس سبک شوتوکان استان سمنان جمعه شب  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: تیم این استان با به دست آوردن ۱۰۰ مدال رنگارنگ در هجدهمین دوره مسابقات کشوری این سبک برسکوی نخست قهرمانی کشور ایستاد.

حسین تقی پور رئیس هیات ووشو شهرستان دامغان عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ووشوکاران این شهرستان در مسابقات قهرمانی کشور در قزوین، موفق به کسب سه مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز شدند.

افتتاح ۲ طرح ورزشی و فرهنگی- اجتماعی  با اعتبار یک میلیارد ریالی در شهرستان گرمسار عصر جمعه با حضور سید عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، برگزاری هجدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی کشور سبک شوتوکان جمعه در سالن ورزشگاه تختی شاهرود با حضور ۲۲۰ ورزشکار، برگزاری مسابقات "هانمادانگ" قهرمانی شهرستان شاهرود جمعه با اجرای فرم ها ،حرکات نمایشی و تعادلی و ثبت رکورد های جدید ورزشکاران بسیجی و چند بازیکن مهمان از تهران در سالن صالحین سپاه، برگزاری سی‌امین دوره رقابت‌های ورزشی دختران کشور در ۲ رشته فوتسال و والیبال با حضور۵۱۸ دانش آموز در قالب ۲۴ تیم والیبال و ۲۳ تیم فوتسال در شاهرود، راهیابی بانوی بسکتبالیست استان سمنان به اردوی تیم ملی سه نفره دختران زیر ۲۳ سال و برگزاری اردوی آمادگی تیم ملی بدمینتون دختران با هدف آمادگی برای رقابت های آسیایی، به میزبانی سمنان از خبرهای مهم ورزشی استان سمنان در هفته گذشته بود.

۷۳۴۲/۶۱۰۳