به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در شبکه اجتماعی توییتر طی ۴۸ ساعت گذشته موضوعاتی همچون خبر رفع توقیف از کشتی گریس ۱، افشای فساد در خودروسازی و حملات بیسابقه به رییس پیشین قوه قضاییه در رسانه ملی مورد توجه قرار گرفت.
گریس ۱ و روسیاهی که به زغال ماند
پس از رفع توقیف غیرقانونی کشتی «گریس ۱» و تغییر نام آن به «آدریان دریا» و نصب پرچم ایران بر روی آن، فعالان سیاسی و کاربران شبکه اجتماعی توئیتر، به بحث درباره آن پرداختند.
«علی ربیعی» سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: «نفت کش گریس ۱ بهرغم تلاشها، فشارها و کارشکنیهای آمریکا که همچنان ادامه دارد، از توقیف غیرقانونی خارج و آزاد شد و شکست دیگری برای کاخ سفید به ثبت رسید. این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از حقوق ملت است.
«حسام الدین آشنا» مشاو رسانهای رییس جمهوری نیز توئیت کرد: «ایران در مواجهه با فشار حداکثری، راهبرد مقاومت فعال حداکثری را با بهرهگیری متوازن از: دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی دفاعی، دیپلماسی حقوقی و دیپلماسی رسانهای برگزیدهاست. فرماندهی واحد و همافزایی موفقیتآمیز در جریانات اخیر پهپاد و کشتی، راه درست را نشان دادهاست.»
«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان نیز در توئتی چنین نوشت: «رفع توقیف غیر قانونی نفت کش گریس ۱ از رهگذر دیپلماسی مقاومت و اقتدار نشان داد که نه ایران تحریم شدنی است و نه سیاست تروریسم اقتصادی «دونالد ترامپ» میتواند نتایج دلخواه آمریکا را داشته باشد. عواقب هر اقدام خلاف حقوق بین الملل، قبل از ایران به تحریم کنندگان میرسد.»
«سید جواد ساداتی نژاد» نماینده مجلس نیز توئیت کرد: «انگلیس خبیث که چند صد سال خود را حاکم بلامنازع دریاها می دانست، بالاخره تحقیر و تسلیم اراده و قدرت ایران اسلامی شد. با آزادی نفتکش ایرانی، گفتمان مقاومت یکبار دیگر کارآمدی خود را اثبات کرد و با خنثی کردن توطئه آمریکا و انگلیس، باعث تغییر در محاسبات و مناسبات قدرت شد.»
«دیاکو حسینی» تحلیلگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در توئیتی آورد: «هم عملیات تکاوران سپاه و هم عملیات دیپلماتها زیر نظر رئیس شورای عالی امنیت ملی انجام میگیرد. ما یک دولت داریم و یک مرکز فرماندهی. منافع ملی ذیل توهم دوقطبی تقسیم پذیر نیست. ملت ما در برابر هر نوع تجزیه طلبی میایستد.»
اما در حالی که برخی کاربران، ضمن اشاره به پرونده گریس ۱، از برجام و مذاکره با دولتهای غربی انتقاد کردند، گروهی نیز از تلاشهای دیپلماتیک وزارت امور خارجه برای حل این پرونده تقدیر کردند. «عباس آخوندی» وزیر پیشین، در توئیتی آورد: «ابر نفتکش گریس ۱ آزاد شد. این نشانِ کاراییِ راهبردِ پایبندی همزمان به منطق قانون و اعمال اقتدار ملی است. آیا بدون امضای برجام و پایبندی به آن، این موفقیت قابل دستیابی بود؟»
کاربری نیز نوشت: «آزادی نفتکش حامل نفت ایران نتیجه پیگیری همزمان دو روند حقوقی و سیاسی بود. تبحر حقوقی، پیگیری سیاسی و اقتدار منطقهای آزادی گریس۱ را رقم زد.»
اما انتشار اخباری درباره ادامه تلاشهای مقامات آمریکایی برای توقف کشتی گریس ۱، هم زمان با انتشار خبر آزادی آن، باعث شد تا کاربران به این خبر نیز واکنش نشان دهند. برخی کاربران در همین ارتباط از تلاش مقامات آمریکایی برای ایجاد تنش بیشتر در منطقه نوشتند و کاربرانی نیز اقدام مقامات آمریکایی را همچون دیگر اقدامات آنان، بیحاصل و از پیش شکست خورده تعبیر کردند.
افشای فساد در خودرو سازی
«بهرام پارسایی» نماینده مجلس شورای اسلامی، در دو رشته توئیت، به افشای اخباری از فساد در خودروسازان پرداخت. وی در رشته توئیت اول خود نوشت: «فساد خودروسازی جدید نیست. در دهه ۷۰ که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانی، معادل ٣٥٠٠ میلیارد تومان امروز، پرداخت شد و این طراحی گران نه جذاب بود نه استاندارد. البته این مبلغی است که خودروساز اعلام کرده، اما اسنادی در دست است که نشان میدهد وام اخذ شده بابت طراحی خودروی ملی بیشتر از این مبلغ است و این در حالی است که یک طراح ایرانی برندهای معتبر خودرو در جهان، همان زمان حاضر بود به رایگان، طراحی خودروی ملی را انجام دهد. اما چون برای سودجویان، منفعت نداشت، نپذیرفتند. زمان استاندارد طراحی یک خودرو در جهان هم دو تا سه سال است؛ ولی طراحی سمند ٧ سال زمان برد. این مشت نمونه خروار بود و به زودی پردهای دیگر از یک فساد بزرگتر در مافیای خودرو را اعلام میکنم.»
در رشته توئیت دوم پارسایی نیز میخوانیم: «پرده دوم فساد در خودروسازی: آیا میدانید برای صندوقدار شدن پژو ۲۰۶ چقدر از جیب مردم هزینه شد؟ این رقم را خودم هم نتوانستم باور کنم و با چند بار بررسی متقاعد شدم که واقعا ۲۵۰ میلیون دلار برای تعبیه صندوق عقب در پژو ۲۰۶، هزینه شده! (با قیمت امروز دلار، حدود ۳هزار میلیارد تومان). در گزارش تخلف آمده که آن زمان با این پول میشد یک خط تولید کامل خودرو طراحی کرد. راز قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی، در فساد مافیای خودرو نهفته و شعار مبارزه با فساد، با چشم بستن بر این مافیا همخوانی ندارد.»
این رشته توئیت با واکنش گسترده کاربران مواجه شده است. کاربران از صرف این مبالغ ادعایی شگفت زده شدند. کاربری توئیت کرد: «باورتان میشود صرفا برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶، دویست و پنجاه میلیون دلار هزینه کردند؟!»
کاربر دیگری نیز به شوخی نوشت: «خود کارخانه پژو برای طراحی کل تولیداتش فکر نکنم آنقدر هزینه کرده باشه!»
کاربری با توئیت کردن ضرب المثل «آفتابه و لگن هفت دست اما شام و ناهار هیچی!!» از عملکرد خودروسازان انتقاد کرد.
اما برخی کاربران به افشای بسیار دیرهنگام این فساد اعتراض کردند. کاربری نوشت: «آقا خیلی زود یادتان افتاده. چند سال دارد از تولید این ماشین میگذرد؟ خوب است که نرفتید سراغ پیکان.»
گروهی از کاربران نیز اقدام پارسایی را در راستای نزدیک شدن زمان انتخابات ارزیابی کردند و آن را اقدامی تبلیغاتی خواندند. در مقابل گروهی دیگر از این نماینده مجلس خواستند تا علاوه بر این افشاگری، پیگیریهای قانونی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
حمله به رییس سابق
در حالی که بحث ها بر سر عملکرد رییس پیشین و برخی مقامات اسبق قوه قضاییه، گروهی از کاربران به بحث در این ارتباط پرداختند.
یکی از پرسش های کاربران، دلیل حملات گاه و بیگاه؛ اما جدید رسانه ی ملی و انتقاد از رییس پیشین قوه قضاییه است. کاربران ضمن به اشتراک گذاشتن تصاویری از برنامه های صدا و سیما در همین ارتباط، این پرسش را مطرح میکنند که چرا تا پیش از این برنامههای انتقادی در این ارتباط نساختند.
گروهی دیگر به اقدامات یکسویه رسانه ملی انتقاد کردند و خواستار آن شدند که به مقامات پیشین فرصت داده شود تا از عملکرد خود در فضایی منصفانه دفاع نمایند. در عین حال کاربران این پرسش را مطرح کردند که چرا تا پیش از این چنین انتقاداتی مطرح نشده بود و اگر اقدام خلافی صورت گرفته بود، چرا تاکنون سکوت شده بود.
اما برخی کاربران نیز توصیه کردند که بهتر است به جای قضاوت زودهنگام، منتظر شد و اجازه داد تا در صورتی که تخلف صورت گرفته است، مقامات قضایی طبق روند معمول قضایی به آن رسیدگی و حقیقت ماجرا را اعلام نمایند.