«فرشته دستپاک» در نشست خبری امروز (یکشنبه) در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره بودجه تخصیص یافته برای بیمه بافندگان توضیح داد: مجلس برای بیمه بافندگان در سال ۹۸ حدود ۱۸ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال بودجه تعیین کرد که بیش از سه برابر بودجه سال ۹۷ بود؛ اما از آنجا که در جنگ اقتصادی هستیم و فروش نفتمان کاهش یافته، تاکنون رقمی از بودجه تخصیص داده نشده است.
وی ادامه داد: سال گذشته با بیمه عشاری و روستایی که بیمهای مشابه تامین اجتماعی است، تفاهمنامهای امضا کردیم که میتواند موقتا قالیبافان را پوشش دهد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان صادرات فرش دستباف در دوره تحریم توضیح داد: پیش از تحریمها حدود ۲۹ درصد فرش دستباف به آمریکا و سپس ۱۲ درصد به آلمان صادرات داشتیم. با توجه به اینکه بیشترین انبارهای فرش دستباف را در کشور آلمان داریم و اتحادیه هم آنجا فعال است، کماکان به این کشور صادرات انجام میدهیم.
رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه ۲۹ درصد صادرات فرش به آمریکا را از دست دادیم، ادامه داد: دومین کالایی که آمریکا بعد از نفت تحریم کرد، فرش دستباف بود. اکنون کشورهای دیگری در حال جایگزینی با آمریکا هستند و به اتحادیه آ.سه.آن و دیگر کشورهایی که میتوانند خرید فرش دستباف داشته باشند، ورود کردهایم.
دستپاک خاطرنشان کرد: صادرات فقط از طریق گمرک نیست و صادرکنندگان هم با توجه به تجربهشان از مبادی دیگری برای صادرات فرش ورود کردهاند، به همی دلیل تحریم تاثیر زیادی بر میزان صادرات فرش دستباف نداشته است.
وی درباره چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف اظهار داشت: سال گذشته پیمان سپاری را از دو ماه به هفت ماه رساندیم و صادرکنندگان فرش دستباف تا هفت ماه برای پیمان سپاری زمان دارند. اما در تلاش هستیم که این فرصت زمانی به بالای یک سال افزایش یابد.
رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف در شهریور گفت: امسال برنامهریزی متفاوتی داشتیم تا بتوانیم نمایشگاه متفاوتی داشته باشیم. بیش از ۸۵۰ غرفه برای این کار در نظر گرفته شده که تقریبا همه سالنهای نمایشگاه را در بر می گیرد. در طول تاریخ برگزاری نمایشگاههای فرش دستباف، اولین بار است که نمایشگاه به این عظمت برگزار میشود.
وی درباره برنامههای نمایشگاه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در روز اول سامانه سجاف (سامانه جامع آماری فرش ایران) و همچنین سامانه وب و دکوراسیون رونمایی میشود. در روز دوم نیز نشستی تخصصی با حضور تجاری از پنج قاره جهان برگزار میشود.
رئیس مرکز ملی فرش همچنین با اشاره به برگزاری نشست نقش تبلیغات و بازاریابی در فضای مجازی تصریح کرد: امسال برنامه داریم از کسانی که در فروش اینترنتی فرش دستباف فعالیت میکنند، حمایت جدی داشته باشیم تا فرش دستباف را از طرق مختلف به دنیا معرفی کنیم.
به گفته وی بیش از ۸۰ درصد کسانی که در حوزه فرش دستباف فعالیت میکنند، زنان کشور هستند و تا کنون از آنها به نحو شایسته تقدیر نشده است.
دستپاک همچنین درباره وضعیت استارتآپهای حوزه فرش دستباف بیان کرد: تا سال گذشته استارتاپ خاصی در حوزه فرش دستباف نداشتیم اما امروز افراد بسیاری برای طراحی استارتاپ اعلام آمادگی کردهاند و برای حمایت جدی از این افراد برنامههایی داریم.
رئیس مرکز ملی فرش همچنین تاکید کرد: ما بزرگترین صنف در کشور هستیم و حدود دو میلیون نفر در این صنف فعالیت میکنند و با کمترین سرمایهگذاری در فرش دستباف می توانیم بالاترین ارزش افزوده و اشتغال را داشته باشیم.