اصفهان- ایرنا- سمیرم شهرستانی کوهستانی و کشاورزی است که صنعت در آن به عنوان راهبرد اصلی جایگاهی ندارد و همین امر از عوامل مهم مهاجرت دانشجویان و بیکاران منطقه به سایر مناطق استان و کشور شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز سمیرم روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران خاطرنشان کرد: به غیر از 2 منطقه و ناحیه صنعتی شهر سمیرم که چند کارگاه فعال و نیمه فعال و نیمه صنعتی دارد خبری چندانی از صنایع بزرگ و مدرن در این خطه نیست.

به گفته روح الله رشیدی همین عامل در کنار موضوع هایی همچون تک محصولی بودن بخش کشاورزی یا کاغذبازی های اداری باعث فرار سرمایه ها، افزایش بیکاری های فصلی و غیرفصلی و عدم گرایش جوانان به تحصیل در مراکز آموزش عالی شهرستان شده است.

وی به رایزنی ها، مکاتبه ها و حتی تشریح کامل فنی و ساختاری موقعیت خوب دانشگاه های شهرستان برای کمک به پیشبرد برنامه ها و مشکلات زیرساختی اشاره کرد و گفت: با وجود همه این تلاش ها هیچ کدام از سازمان ها و نهادها پاسخی به دانشگاه ندادند و نخواستند از موقعیت خوب هیات علمی ما بهره ببرند.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به درآمدهای خود متکی است و حتی دریافتی آن از برخی مراکز تحصیلی قبل از دانشگاه و دانشگاه های غیردولتی پایین تر است اما برخی عوامل باعث شدند از ظرفیت و امکانات خوب این مجموعه غفلت شود و همراهی مردم در این رابطه کمرنگ باشد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی سمیرم با بیان اینکه پروژه های صنعتی، تحقیقاتی و خدماتی خوبی می توان بین دانشگاه و صنعت اجرا کرد افزود: متاسفانه «طرح بذر» را که قرار بود در 30 هکتار زمین با محوریت این دانشگاه اجرا شود با همین عوامل و عدم همراهی ها به جایی نرسید و این طرح در واحد دیگری در یکی از شهرهای استان اصفهان اجرا و عملیاتی شد.

رشیدی با بیان اینکه دانشگاه آزاد سمیرم در 2 گروه هنر و فنی مهندسی رشته های متعددی دارد افزود: متاسفانه گرایش احساسی دانش آموزان به رشته علوم تجربی در سال های اخیر مشکلاتی برای جذب دانشجو در دانشگاه های فنی و مهندسی نیز ایجاد کرده است.

وی در بخش دیگری به تمرکز مساله محوری در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: رصد و شناسایی مشکلات جامعه محلی و چالش ها و اقدام علمی و نظری برای حل و فصل آنها در قالب پایان نامه های ارشد و دکتری یکی از این راهکارهاست که دنبال می کنیم.

به گفته رشیدی تک محصولی بودن کشاورزی منطقه، رشد گردشگری و بوم گردی و همچنین صنعتی نبودن شهرستان موضوع هایی هستند که دانشگاه با ورود به آنها و ارائه برنامه ها و کار کارشناسی می تواند نسبت به حل و فصل آنها و یا آگاه سازی عمومی با تکیه بر دانش و مطالعه اقدام کند.

وی بهره مندی از ظرفیت خیران در مجموعه دانشگاهی را یادآور شد و ابزار امیدواری کرد: این گروه با ورود و تمرکز بیشتر در  عرصه علم و دانش آثار و برکات بیشتری را نصیب جامعه و جوانان کنند.

 ICT، حسابداری، ساختمان ،مهندسی برق ،مهندسی معماری ،مهندسی مکانیک ،مهندسی صنایع ،مهندسی شهرسازی ،مهندسی کامپیوتر ،مهندسی معماری از جمله رشته های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی سمیرم هستند.

شهرستان سمیرم با دو مرکز آموزش عالی پیام نور و آزاد اسلامی در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است. 
7147/6026/