«جلیل اسلامی» روز یکشنبه در مراسم روز جهانی دریانوردی که در مرکز همایشهای صداو سیما برگزار شد افزود: با اعمال تحریمهای ظالمانه آمریکا، صنعت حمل و نقل دریایی در نوک پیکان تحریمها قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با شرکتهای کشتیرانی، اتحادیهها و انجمنهای مرتبط و شرکتهای بیمهای تلاش کرد تا با اقداماتی نظیر استفاده از بیمههای تخصصی ایرانی، ارتقای کیفی خدمات فنی و مهندسی و افزایش توان نظارتی ایمنی بر آبراهههای تحت مالکیت از تاثیر تحریمها بکاهد.
معاون دریایی سازمان بنادر اضافه کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در کشتیرانی و با سابقه عضویت در بیش از ٣٠ پروتکل دریایی؛ همواره خود را متعهد به اجرای استانداردهای بینالمللی نسبت به ناوگان ایمنی دریانوردی و ایمنی آبراهه مهم استراتژیک تنگه هرمز،خلیج فارس و دریای عمان دانسته است.
جلیلی گفت: این سیاست از طریق تهیه و تولید نقشههای بروز شده و ارائه خدمات ناوبری دریایی به کشتیهای عبوری و ورودی به بنادر انجام شده است.
اسلامی گفت: در همین راستا در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته آخر تیر برگزار شد، هیات ایرانی با حضور فعالانه و با انجام رایزنیهای فشرده با نمایندگان دولتهای عضو و غیر شورا؛ مانع از تصویب قطعنامهای شد که از سوی آمریکا در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود.
وی خبر داد که با تلاشهای ایران شورای آیمو نهایتا به ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.
شورای ایمو یکی از عالیترین ارکان سازمان بینالمللی دریانوردی (آیمو) (International Maritime Organization ) است که برنامهها، اهداف عالیه سازمان آیمو و مسائل بودجهای آن را مشخص میکند.
این سازمان که از جمله اهدافش «ایمنی، امنیت، کشتیرانی کارآمد در اقیانوسهای عاری از آلودگی» است، اکنون با ۱۷۴عضو و سه عضو وابسته یکی از مؤسسات تخصصی دریایی وابسته به سازمان ملل متحد است. مقر آن در لندن است و ارکان اصلی آن شامل مجمع، شورا و نیز پنج کمیته تخصصی است.