تهران - ایرنا - مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی آغاز جریان ارتباطی را در زمان حاضر از سوی مخاطبان دانست و گفت: امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر، کانون‌های اندیشه ورزی و تئوری دارد.

به‌گزارش یکشنبه وزارت نیرو (پاون)، «هادی خانیکی» در مراسم پایانی نخستین جشنواره ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌های صنعت آب و برق با اشاره به اینکه تئوری را نباید کمتر از تکنیک در نظر گرفت، افزود: اولویت روابط عمومی‌ها نیاز به داشتن تفکر، کانون‌های اندیشه‌ورزی و تئوری است و پس از آن بایستی در پی آموزش‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای رفت.
وی ادامه داد: روابط عمومی نه به تنهایی قادر است دوای همه دردها باشد، نه به تنهایی می‌تواند ریشه همه مشکلات را نمایندگی کند.
خانیکی، نسبت بین روابط عمومی و افکارعمومی را نسبت بین زمینه و متن عنوان کرد و افزود: روابط عمومی را باید به عنوان متن در نظر گرفت که در زمینه افکار عمومی می‌تواند عمل کند. اگر روابط عمومی وضعیت مناسب و مساعدی داشته باشد، آنچه در دل دیگران است بر زبان روابط عمومی جاری می‌شود.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: در شرایط امروز ایران، افکار عمومی به شدت دچار تغییر شده است. امروزه نمی‌توان در قالب دانش گذشته به افکار جامعه توجه کرد و اگر این موضوع را درک نکنیم امکان برقراری ارتباط با اقشار مختلف جامعه را نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: واقعیت این است که یک تحول کیفی در افکار عمومی رخ داده که باید در رویکرد، عملکرد و طراحی سازمانی روابط عمومی نسبت به گذشته تجدیدنظر کنیم.
خانیکی با بیان اینکه افکار عمومی می‌تواند عملکرد ما را درست یا غلط ارزیابی کند، گفت: می‌بایست روابط عمومی را در این ظرف از افکار عمومی طراحی و نقش‌هایش را باز تعریف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه امروز جریان ارتباطی ما از مخاطبان آغاز می‌شود، گفت: روابط عمومی را باید به عنوان یک نهاد گفت و شنود و نه به عنوان یک نهاد تبلیغاتی تعریف کرد.
این مدرس پیشکسوت علوم ارتباطات خاطرنشان کرد: عمر روابط عمومی سنتی به سر آمده و ارتباطات عمودی و آمرانه به ارتباطات افقی و شبکه‌ای تبدیل شده است.