به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، عمار سعیدیانفر افزود: این آمار در متوسط تردد ساعتی اوج عصر در ورود به محدوده مذکور دارای کاهش ۳۰ درصدی و بسیار قابلتوجه است.
وی با بیان این که اعداد مذکور از تلاش شبانهروزی چندین تیم تحلیل دادههای ترافیکی در معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران بهدست آمده است، اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که دادههای تردد در محدودههای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا برای بررسی و اعتباریابی نتایج بهدستآمده در اختیار تیمهای کارشناسی قرار داده شود.
سعیدیان فر با بیان اینکه در آنالیز پروژهها در حوزه حملونقل و ترافیک ما با سه رویکرد تحلیل و بررسی (Micro) خُردنگر، (Meso) میاننگر و (Macro) کلاننگر مواجه هستیم، تصریح کرد: هر مدل از پروژههای مذکور، روند بررسی و متدولوژی مخصوص به خودش را داراست. به گفته وی، در بررسی عملکرد طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به علت اینکه این پروژه، کلان و ماکرو است افراد باید پس از بررسی پارامترهایی مانند نرخ جریان، میانگین سرعت، تاخیر و ... و آنالیز کل شبکه و مبادی ورودی و خروجی که نیازمند بررسی میلیونها داده تردد است، نظر کارشناسی قاطع دهند.
وی تأکید کرد: من در تعجبم افرادی که ادعای کارشناس بودن در حوزه حملونقل و ترافیک دارند، چگونه رویکرد بررسی پروژههای کوچک و میکرو را در مورد طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا استفاده میکنند و مدعی افزایش حجم تردد در یک معبر خاص و تعمیم آن به کل محدوده کنترل آلودگی هوا هستند.
این مقام مسئول گفت: برداشت شهودی در بررسی و اثرسنجی یک یا چند معبر در محدودههای دوگانه و تعمیم آن به کل محدوده کاملاً از لحاظ مهندسی و کارشناسی در حوزه حملونقل و ترافیک بیمعنی است.
وی با بیان این که ادعای این افراد در مورد طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در بهترین حالت از روی عدم اطلاعات مهندسی در حوزه حملونقل و ترافیک است، افزود: مگر ما یک چهارراه یا تقاطع را اصلاح هندسی انجام دادهایم که با بررسی ترافیکی یک معبر، قبل و بعد از اصلاحات هندسی، بتوان نظر کارشناسی در مورد پروژه طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا بدهیم؟
سعیدیان فر افزود: معاونت حملونقل و ترافیک از هرگونه نقد سازنده و بر اساس تحلیل آمار و ارقام نه بر اساس مخالفخوانی مغرضانه یا بررسی یک معبر و تعمیم بهکل محدودههای دوگانه، استقبال میکند.
وی با بیان اینکه در جایی عنوانشده است که مردم بسیار از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا ناراضی هستند، تصریح کرد: شاخص، معیار و نحوه بررسی این جمله از کجا نشات گرفته است؛ بنده بهعنوان مدیر طرحهای دوگانه و فردی که بیشترین مواجه حضوری و غیرحضوری با مردم در این موضوع را دارم با اطمینان عنوان میکنم که نارضایتی اندکی در مورد اجرای طرح کنترل آلودگی هوا وجود دارد که درصد آن در قبال بقیه سؤالات و مراجعات شهروندان بسیار پایین است و بیشترین سوال و ابهام در مورد نحوه استفاده از سامانه، تسهیلات ساکنین و غیره است که با اطلاعرسانی مستمر در حال پاسخگویی هستیم.
این مدیر حوزه ترافیکی تأکید کرد: همکاران بنده در معاونت حملونقل و ترافیک ۲۴ ساعته پاسخگوی شهروندان بهصورت حضوری و غیرحضوری هستند ولی متاسفانه بعضی از افراد در پشت درهای بسته نشسته و بیان میکنند که طرح کنترل آلودگی هوا بسترساز حجم انبوهی از اعتراضات و شکایت شده است.
وی افزود: شهروندان فهیم تهرانی در پروژه کنترل آلودگی هوا مشارکت و همکاری بسیار عالی داشتهاند و حتی اظهارنظرهای غیرعلمی و عوامپسند افراد معلومالحال که به دنبال مخدوش کردن فضای روانی و موجسواری هستند نمیتواند مانع موفقیت اجرای طرحهای دوگانه شود.
سعیدیانفر تأکید کرد: معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با آغوش باز از تمام انتقادها و نظرات علمی و کارشناسی در زمینه طرحهای دوگانه استقبال کرده و قطعاً دست تیمهای کارشناسی را به گرمی میفشارد.
به گزارش ایرنا اینک طرحهای ترافیکی پایتخت در قالب ۲ محدوده در دست اجراست؛ نخست طرح ترافیک اصلی که محدوده مرکزی شهر تهران را شامل و از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ شنبه تا چهارشنبه اعمال میشود و تنها دارندگان مجوز یا کسانی که هزینه ورود به آن را پرداخته باشند میتوانند وارد آن شوند.
دومین محدوده مربوط به طرح کنترل آلودگی هواست که محدوده اطراف طرح ترافیک اصلی را در بر میگیرد و شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ۶:۳۰ تا ۱۳ اعمال می شود.
با حذف طرح ۱۴ ساله زوج و فرد دیگر شهروندان نمیتوانند براساس شماره پلاک زوج یا فرد خودروشان در روزهای زوج یا فرد هفته به صورت رایگان وارد محدوده مذکور شوند بلکه دارندگان پلاک تهران میتوانند ۲۰ روز و پلاکهای شهرستان ۱۵ روز به صورت رایگان در هر فصل وارد محدوده سابق زوج و فرد شوند به این شرط که مشخصات خود و خودروشان را در سامانه «تهران من» ثبت کرده باشند.
متقاضیان ورود بیشتر به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا افزون بر ۲۰ روز تردد رایگان، باید هزینه ورود را بپردازند که نصف هزینه طرح ترافیک اصلی را شامل میشود و البته ساکنان محدوده و نیز دارندگان معاینه فنی برتر مشمول تخفیفهایی شدهاند.
تهرام/۹۳۴۳//۱۳۴۸