به گزارش روز یکشنبه وزارت آموزش و پرورش، «سید جواد حسینی» در دیدار با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: باوجود محدودیتهای منابع، فعالیتهای بسیار ارزشمندی در حیطه پرورشی انجام شده لذا حفظ و توسعه فعالیتها از افرادی برمیآید که جهادی کار میکنند.
حسینی گفت: انسجامبخشی یا فرهنگسازمانی مسئله مهمی است که باعث توفیق یک مجموعه میشود و این مهم را در این معاونت شاهد هستیم.
وی با تشریح روند رشد امور تربیتی پس از انقلاب، ادامه داد: از لحاظ ساختار اداری، محتوایی و سازمانی دچار محدودیت هستیم، بنابراین چالشهای این بخش از سایر حوزهها بیشتر است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص معاونت پرورشی اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان فرموده اند که معاونت پرورشی و فرهنگی باید به معنای واقعی باشد، بنابراین فعالیتها باید در جهت تحقق این هدف باشد.
حسینی فعالیتهای پرورشی را به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم و عنوان کرد: معاونت پرورشی در برخی از فعالیتها، خود متولی آن است و بخش دیگر فعالیتها نیز بهطور غیرمستقیم بر این معاونت اثرگذار است که در این بخش بعد از انقلاب بهطور مناسبی ورود پیدا نکردیم.
وی تصریح کرد: فعالیتهای غیرمستقیم؛ به خدمت گرفتن تمام عناصر آموزش و پرورش برای امر تربیت، تحت عنوان مدیریت تربیت است، لذا باید به این مهم پرداخته شود؛ یعنی معلم فیزیک علاوه بر آموزش درس فیزیک به تربیت دانش آموزان نیز بپردازد. مدیر و معاون مدرسه علاوه بر کار مدیریت به تربیت دانش آموزان نیز توجه کند و کار تربیت تنها به مربی پرورشی واگذار نشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر نگاه تلفیقی به تربیت در مقابل نگاه تفکیکی به آسیبهای اجتماعی تأکید کرد و با طرح این سؤال که آیا این حجم از فعالیتها در معاونت پرورشی ضروری است، گفت: میتوان با یک نگاه کیفی گرایانه در بخشهایی از برنامهها با رویکرد ارتقای کیفیت از کمیت برنامهها بکاهیم و در عوض کیفیت و بهرهوری را ارتقا دهیم.
حسینی بر تثبیت ارزشها و اصلاح روشها در معاونت پرورشی و فرهنگی تأکید کرد و ادامه داد: مهمترین بعد سند تحول بنیادین، تعلیم و تربیت تمام ساحتی است لذا برای تحقق آن باید نظام ارزیابی، پاداش دهی و تخصیص منابع را با هدف نجات دانش آموزان از نظام آموزش تک ساحتی، تغییر دهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر تشویق دانش آموزان در ساحتهای مختلف تأکید و خاطرنشان کرد: طرح جامع نظام مشاوره طرح ارزشمندی است و پیگیر آن در شورای عالی آموزش و پرورش هستیم لذا در دستور کار این شورا قرارگرفته است، همچنین به یک نظام مددکاری برای کنترل آسیبها نیاز داریم.
وی بر تقویت بودجههای پرورشی تأکید و تصریح کرد: داشتن چهار اصل مدرسه محوری، فراگیری و اثربخشی، توسعه مشارکت و افزایش فعالیتهای گروهی تشکیلاتی در همه فعالیتها، هدفگذاری درستی است که باید استمرار یابد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت فراگیری آموزش قرآن تأکید کرد و کانون آن را مدارس دانست.
حسینی به برگزاری مسابقات در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهارداشت: رقابتها باید بهگونهای باشد که به روحیات دانشآموز لطمه وارد نکند زیرا برنده شدن یک نفر در جمع ۳۰ نفر شکست ۲۹ نفر را در پی دارد و این برای دانش آموزان مضر است.
وی ادامه داد: هنر معاونت پرورشی و فرهنگی باید در این باشد که ضمن ایجاد هیجانات و نشاط جمعی زمینه ساختارشکنی را در جامعه از بین ببرد.
حسینی برگزاری مسابقات قرآن با حضور همه مردم و با تمام و کمال انجام دادن این مسابقات را ضروری دانست و افزود: اصل علم و هنر باوری را در همه فعالیتها ازجمله فعالیتهای قرآنی خود آغشته کنید تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
وی بر توسعه و تقویت مراکز دارالقرآن تأکید و تصریح کرد: تلاش شود تا در هر منطقه آموزشی حداقل یک مرکز پسرانه و یک مرکز دخترانه دارالقرآن وجود داشته باشد بنابراین توسعه کیفی و کمی حوزه قرآنی مهم است و مدارس باید کانون فعالیتهای قرآنی و انتشار فضایل قرآنی باشند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب بر موضوع کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و درگیر کردن بسیاری از دستگاههای با این موضوع اظهارداشت: کاهش و پیشگیری آسیبهای اجتماعی اولویت اول نظام جمهوری اسلامی ایران است و تمام ارکان نظام باید در این زمینه همکاری کنند و قطعاً این اولویت در آموزش و پرورش مهم و لازم است، بنابراین تمام فعالیتهای حوزه پرورشی کمککننده به کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است.
وی بر تقسیمکار درونسازمانی تأکید کرد وگفت: اگر در جامعهای سه مدل فراگیر شود آسیبها رشد میکنند؛ جامعهای که در آن مدل اضطراب، تضادهای فراگیر و کسالتهای فراگیر وجود داشته باشد با آسیبهای مختلف اجتماعی روبهرو خواهد شد.
حسینی ادامه داد: متأسفانه زیر فشار سنگین برنامه درس ملی، آرمانگرایی و کنکور زدگی؛ ذهن دانش آموزان در حال تخریب است، تقویم آموزشی دچار مشکل است لذا تعلیم و تربیت هزینهبر و کمفایده است؛ بنابراین باید مقدار ساعات آموزشی را کاهش دهیم و دانش آموزان را از این فشار نجات دهیم و اگر چنین نکنیم اضطراب فراگیر در دانش آموزان به وجود میآید.
وی به آمار شرکتکنندگان در کنکور اشاره و افزود: تنها یک درصد از دانش آموزان رشته تجربی به آرزوهای شغلی خود میرسند و مشاهده میکنیم ۵۹ درصد شرکتکنندگان امسال در کنکور در رشته تجربی بودند درحالیکه ۲۰درصد آنها پذیرفته میشوند.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش گفت: در بحث فرهنگ جامعه سه آبشخور فرهنگی؛ غربی، دینی و ملی داریم. در بسیاری از موارد این سه عنصر باهم همخوانی دارند اما در برخی موارد همخوانی بین آنها وجود ندارند لذا باید موارد شناسایی و راهکار عملی ارائه شود.
حسینی به تضاد بین نسلی بهعنوان یکی از جدیترین مشکلات جامعه امروز اشاره و خاطرنشان کرد: تضادهای بین نسلی یکی از علل به وجود آمدن آسیبهای اجتماعی هستند که باید برای کاهش این تضادها هدفگذاری شود.
وی یکی از راههای برطرف کردن کسالت را ایجاد نشاط جمعی دانست و تصریح کرد: در فرهنگ ما در ابراز شادیهای فردی مشکلی وجود ندارد اما برای ابراز نشاط جمعی همواره با مشکل مواجه هستیم زیرا جوانان ممکن است نشاط جمعی را به شکل هنجارشکنانه ابراز کنند و مسنترها آن را بهصورت قالبی بروز دهند.
در ابتدای این جلسه مدیران کل حوزه معاونت پرورشی گزارشی اجمالی از عملکرد و دستاوردها و همچنین برنامههای پیش روی حوزههای خود ارائه دادند.