به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست های رونق تولید به مدت 4 روز و در ۱۴ سرفصل با رویکرد طرحها و پروژه های موفق تولیدی و اشتغالزایی، بازاریابی و تجاری سازی تولیدات روستایی، کسب و کارهای آینده روستا، ایل نمادین، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریهها و گروههای جهادی، معرفی اجرای زنده بازیهای بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا، سالن اجرای مراسم، سفرهخانه و چایخانه سنتی روز یکشنبه گذشته خاتمه یافت.
از اهداف این نمایشگاه، معرفی استعدادها و ظرفیتهای موجود در مناطق روستایی و عشایر در تولید محصولات متنوع به ویژه در صنایع کوچک، روستایی و صنایع دستی، معرفی طرحها و پروژههای موفق در عرصههای روستایی و عشایری دریافت کننده تسهیلات صندوق توسعه ملی و همچنین معرفی روستاها و مناطق عشایری نمونه به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه بود.
همچنین از دیگر اهداف این نمایشگاه معرفی جاذبههای فرهنگی و میراث ناملموس مناطق از قبیل: آداب و رسوم، بازیهای بومی، پوششهای محلی، فضاها و جاذبههای طبیعی و گردشگری بود.
معرفی کارآفرینان، استارتاپها و برقراری ارتباط تجاری بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با ایجاد تقاضای جدید و شناسایی بازارهای مصرفی برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق در راستای تکمیل زنجیره ارزش تولیدات روستایی بود.
در گفت و گویی هایی که با تعدادی از مسوولین و مدیران کسب و کارها و تعاونی ها صورت گرفت، سعی گردید بیشتر به ابعاد برگزاری این نمایشگاه از قبیل اهداف، مسائل و مشکلات پیش رو، فرصت ها و راهکارهای لازم توجه شود.
هدف از شرکت در نمایشگاه
یاور پیرعلایی، مدیر کل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری گیلان در خصوص هدف از این نمایشگاه گفت: یکی از هدف های ما برای برگزاری این نمایشگاه ایجاد بازار خرید، افزایش ارتباطات و پیدا کردن سرمایه گذار برای محصولات بود. چون بسیاری از روستاییان ما در خصوص فروش محصولات مشکل دارند بنابراین برگزاری این گونه از نمایشگاه ها می تواند لینک ها و ارتباطات موثری میان سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بدون وجود دست های پنهان و به تعبیری واسطه ها فراهم کند.
پیرعلایی در خصوص نتایج و کارکردهای نمایشگاه گفت: بسیاری از توانمندی ها و پتاسیل هایی که در روستاها وجود دارد از طریق این نمایشگاه ها می توانند دیده شوند. از آنجایی که روستاییان به نحوی تولید کننده و منبع تولید محصولات اصلی کشور هستند اما در اکثر مواقع فرصت ارائه و عرضه محصولات ندارند از این رو برگزاری نمایشگاه هایی از این دست می تواند با وجود فرصت کم اما پتانسیل ها و توانمندی های روستاییان را به نمایش درآورد.
آمنه حسین زهی مدیر شرکت تعاونی صنایع دستی خضرا نیز در این خصوص گفت: ارائه محصولات، معرفی آنها و برقراری ارتباط با تولیدکنندگان دیگر در استان های مختلف و نیز عقد قراردادهایی با سرمایه گذاران از مهمترین و بهترین دستاوردهای نماشگاه امسال بود.
اکثر کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک زنان هستند
پیر علایی در این زمینه گفت: بر اساس بازدیدهایی که از استان های مختلف داشتم و نیز بر اساس اطلاعاتی که از استان خود دارم بیشتر کارآفرینان و کسانی که در این نمایشگاه برای عرضه محصولات شرکت کرده بودند خانم ها بودند. شاید بالای 70 یا 80 درصد دارندگان غرفه ها بانوان بودند و این نشان می دهد زنانی که به نحوی از چرخه فعالیت و کار به دور هستند و یا زنانی که به نحوی سرپرست خانوار هستند و با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، بیش از مردان به دنبال کارآفرینی، حرفه آموزی و اشتغال زایی هستند. چه بسا امروزه نیز بحث های توانمندسازی بانوان حول مسائلی از این دست است.
آمنه حسین زهی نیز در این خصوص افزود: صنایع دستی اکثرا کار خانم ها است و تعاونی ما به نمایندگی از دیگر تعاونی ها در این نمایشگاه شرکت کرده است. در تعاونی خضرا حدود 50 نفر فعالیت می کنند که همگی خانم هستند. تعدادی از این خانم ها خود آموزش دیده و گروه هایی در روستاهای دیگر تشکیل داده اند. به نوعی می توان گفت در ذیل هر یک از این 50 نفر حدود 10 یا 20 نفر دیگر نیز در روستاها مشغول به آموزش و فعالیت هستند که همگی این افراد خانم ها هستند.
وی افزود: این زنان اکثرا سرپرست خانوار هستند و خود مسوولیت زندگی را بر عهده دارند بنابراین کارآفرینی زمینه ای را برای مهارت آموزی و اشتغال زایی برای این افراد فراهم کرده که همواره تعداد این تعاونی ها در حال گسترش است.
فرصت محدود ارائه محصولات
پیر علایی همچنین در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا گفت: درست است که مدت نمایشگاه اندک است و تنها محدود به 4 روز می شود اما هر ساله نمایشگاه هایی از این دست در استان های مختلف آن هم چندین بار در سال برگزار می شود. ولی با توجه به اینکه تمامی استان ها در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کنند، بنابر این مسائلی از قبیل اسکان این افراد مطرح می شود که چون اکثرا هم خانم ها شرکت کننده دراین نمایشگاه هستند بنابراین مساله اسکان و فراهم کردن امکانات رفاهی برای آنها اهمیت بیشتری دارد و چون هزینه هایی از این دست برای متولیان و مدیران بسیار است بنابراین مدت این نمایشگاه ها نمی تواند بیش از 4 یا 5 روز باشد.
حسین زهی در این خصوص گفت: مدت زمان کوتاه نمایشگاه سبب شد که آنطور که باید از محصولات استقبال نشود. استقبال امسال از نمایشگاه نسبت به سال های قبل از روند مطلوب برخوردار نبود که بی شک با مسائل اقتصادی جامعه بی ارتباط نیست. از طرفی عدم حمایت از هزینه های اسکان صاحبان کسب و کار و سایر هزینه های جانبی خود عامل دیگری بود که در عدم طولانی ترشدن مدت نمایشگاه تاثیر داشت.
پیشنهاداتی برای حمایت بهتر از صاحبان کسب و کار کوچک
پیر علایی در رابطه با برگزاری بهتر نمایشگاه گفت: صداو سیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. تبلیغات این نمایشگاه در جذب افراد و فروش محصولات می تواند بسیار مهم و موثر باشد. از طرفی بحث تسهیلات است که می تواند به این افراد تعلق بگیرد. حدود سه یا چهار سال است که معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری تسهیلات خوبی برای روستاییان فراهم کرده است که لازم است این تسهیلات بیشتر شوند و تسریع در روند کار بانک در خصوص اعطای تسهیلات می تواند در رونق فعالیت های این افراد موثر باشد.
حسین زهی نیز افزود: به نظر من نمایشگاه هایی از این دست تنها یک بار در سال نباید باشد بلکه بهتر است چندین بار در طی سال مخصوصا در تهران برگزار شوند. به دلیل بالابودن قدرت خرید مردم در تهران استقبال از این نمایشگاه ها بسیار است از این رو برگزاری آن چندین بار در سال می تواند در بهبود فعالیت کارآفرینان و صاحبان مشاغل خرد موثر باشد.