مشهد- ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: طی یک سال گذشته رشد بازار زعفران ایران در کشورهای دیگر به میزان افزایش تولید این محصول در خراسان رضوی و سایر نقاط کشور نبوده و در زمینه پر رونق کردن بازار زعفران ایرانی در جهان باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

علی شریعتی مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجا که زعفران محصولی دارای مزایای متعدد برای حوزه کشاورزی کشور است و مردم در روستاهای این استان و برخی نقاط دیگر کشور از کشت و فروش زعفران ارتزاق می کنند و کشت این محصول با مناطق کم آب کشور سازگار است تولید این محصول همچنان روندی رو به رشد دارد.

وی اضافه کرد: با اینکه بنگاه های اقتصادی سرمایه گذاری خوبی در زمینه تجارت زعفران کرده اند و این محصول از تنوع کیفی و بسته بندی و ارزش افزوده بالا هم برخوردار بوده و بنگاه ها توانستند زیرساخت های لازم را در این فراهم کنند اما هنوز در بازارهای جهانی رشدی در عرضه برند زعفران ایرانی به دست نیامده است.

او با قدردانی از برنامه های وزارت صنعت،معدن و تجارت متناسب با شعار "رونق تولید" در حوزه محصولاتی مانند زعفران گفت: اقداماتی که این وزارتخانه انجام می دهد هم راستای شعار سال است و به نظر می رسد با عملیاتی شدن قول های وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت و قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی نقطه عطفی در تجارت محصول زعفران را شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد گفت: این حمایت اگر به صورت زنجیره در سایر بخش ها در قالب همکاری دو وزارتخانه علوم و جهاد کشاورزی در جهت جنبه های علمی و عملی توسعه کیفی و کمی محصولات زعفران محقق شود و تمرکز بیشتری در تحقیقات کاربردی روی خواص دارویی زعفران، افزایش مصرف غذایی زعفران و زنجیره ارزش این محصول انجام گیرد دستاوردهای بیشتری را نصیب کشور از محل تجارت زعفران می کند.

شریعتی مقدم افزود: ضروری است بنیان محصول زعفران طی یک برنامه پنج ساله مدون و مشخص تقویت و این محصول شناسنامه دار شود و زعفران کاران از حوزه تولید گرفته تا عرضه آموزش های لازم را در این زمینه فراگیرند.

وی اضافه کرد: تولیدکننده زعفران در ایران سالانه در هر هکتار ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم زعفران کشت و تولید می کند اما متوسط برداشت و آنچه حاصل می شود به میزان سالانه ۳.۶ کیلوگرم در هر هکتار است از سویی دیگر زعفران هایی که تولید می شود ۳۰ تا ۴۰ درصد اختلاف کیفیت دارند.

او ادامه داد: اگر اطلاعات و تحقیقات علمی در حوزه توسعه کمی و کیفی زعفران عملیاتی شود و به سمتی پیش رویم که زعفران به عنوان یک محصول شاخص ملی در بخش کشاورزی ایران به دنیا معرفی شود و همه، ایران را به نام زعفران بشناسند به طور قطع بخش خصوصی به عنوان پیشران توسعه این حرکت ارزشمند را در حوزه محصول زعفران عملیاتی می سازد.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

برچسب‌ها