سنندج - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید با تقویت دروس و زمینه‌های منطبق با بازار، دانشجویان را برای بعد از دانشگاه آماده کنیم تا برای خود و کشور مفید باشند.

منصور غلامی روز شنبه در شورای دانشگاه کردستان اظهار داشت: از جمله سیاست‌های پیش رو، بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها و پذیرش دوره‌های مشترک خارجی است که دانشگاه کردستان در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.

وی به فعال شدن شورای دانشجویان خارجی اشاره کرد و افزود: امکان ورود دانشجویان خارجی تسهیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش دانشجویان خارجی پژوهش‌محور باشد، گفت: این افراد چند سال اول حضور خود در دانشگاه را صرف یادگیری زبان فارسی می‌کنند و لذا از عهده دروس سخت و پرحجم بر نمی‌آیند و برای همین بایدکار علمی را پژوهشی یاد بگیرند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: انشگاه‌های کشور پس از انقلاب توانسته است با موفقیت سه دوره را پشت سر بگذارد که دوره نخست از دهه ٦۰ شروع و در آن به تربیت نیروی انسانی توجه شد که در این دوره متخصصان قابلی تربیت و نیاز کشور مرتفع شد.

وی تاکید کرد: در دهه سوم انقلاب، دانشگاه‌ها توانستند گام دوم را برداشته و در سطح بین‌المللی رتبه پژوهشی ایران را ارتقاء دهند و در دهه چهارم انقلاب و در گام سوم، دانشگاه‌های کارآفرین در حال شکل گیری هستند.
وی به رشد پژوهشی مطلوب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر هرروز خبری از ابداع، اختراع، راه اندازی ترم افزار و سامانه و فناوری‌های جدید داریم.

غلامی به روند تحول دانشگاه‌های جهان اشاره و اظهار داشت: حرکت ما نیز در این عرصه مطلوب بوده است و هم اکنون با توجه به نیازهای روز دنیا و شرایط جامعه، مسیر را برای پیوستن به دانشگاههای جامعه محور طی می‌کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری به سرعت تحولات علمی، فناوی و پژوهشی در دنیا اشاره کرد و یادآور شد: این فناوری ها با اینکه سن زیادی ندارند اما عمق تاثیرگذاری بسیاری داشته‌اند و لذا دانشگاه‌ها باید سرعت پژوهشی خود را با سرعت تحولات جهانی همراه کنند تا مردم کشورمان از دستیابی به علم و فناوری روز دنیا عقب نمانند.

غلامی ایجاد راهبرد حرکتی به سمت طراحی پویا و انعطاف‌پذیر را مورد تاکید قرارداد و گفت:  ساماندهی آموزش عالی شروع شده که هدف آن کنترل و نظام‌مند کردن تعداد مراکز دانشگاهی و آموزش عالی است و در قالب برنامه‌های استانی اجرایی می‌شود.

وی افزود: دانشگاه‌های کارآفرین را به سمت اتکا بر کار عملی جهت ایجاد شغل حرکت دهیم که این از وظایف اصلی اعضای هیات علمی است و دانشجوی ما باید هم مهارت و هم شغل داشته باشد و باید آنان را آماده کنیم تا با خوداتکایی، کارآفرینی کنند.

وی بومی گزینی را عاملی برای عدم توزیع مناسب فرصتهای تحصیلی و از بین برنده همگرایی و ارتباطبین اقوام ایرانی دانست و گفت:  با تعدیل این مصوبه از سوی مجلس می‌شود اختیار تحصیل در کنار خانواده ویا در استانهای دیگر را برای متقاضیان فراهم کرد.
تعطیلی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی و نهادها از دیگر مباحثی بود که غلامی به آن پرداخت و اظهار داشت: بدنه دانشگاه‌های بخش خصوصی تقویت می شود تا دانشجوی ماهر و کارآفرین تربیت کنند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره درخواست استاندار کردستان برای ایجاد رشته‌های بیشتر در مقطع دکترای دانشگاه کردستان گفت: موافقت اصولی با افزایش تعدادی از رشته ها در این مقطع بررسی و تلاش می شود تا تمام ٤۰ رشته درخواستی به مرور اضافه شود.
غلامی درباره ایجاد و راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات کُردی در این دانشگاه هم  یادآور شد: ایجاد این مقطع را پیشنهاد می دهیم.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز شنبه دوم شهریور برای بازدید از پروژه بهره‌وری مصرف آب از طریق کشت انتظاری سیب زمینی مزرعه تحقیقاتی دانشگاه کردستان در دهگلان و پروژه در دست اجرای دانشگاه و کلنگ زنی دو پروژه جدید و جلسه با اعضای شورای دانشگاه به این استان سفر کرده است.

شرکت در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، بازدید از ساختمان مصری و بازدید از پروژه دانشکده صنایع و معادن قروه نیز از دیگر برنامه های وزیر علوم به کردستان است.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴