به گزارش روز یکشنبه آموزش و پرورش، «سید جواد حسینی» در نشست شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی و تبریک فرا رسیدن هفته دولت اظهار داشت: لازم است با رویکرد امیدآفرینی در اقدامات و فعالیت ها، به مردم امید بدهیم و گفتمان تحقق پذیر را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تا ابتدای مهر ۲ هزار پروژه در آموزش و پرورش به مساحت یک میلیون و ٣۵٠ هزار مترمربع و اعتباری حدود ٣ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: این پروژه ها شامل ١٠ هزار کلاس درس،١۴٢ سالن ورزشی، ۱۶ پروژه استخر با ١٠٠ میلیارد اعتبار، ٣٨١ کلاس درس در کرمانشاه و ١۴٠٠ مدرسه آماده تحویل در مناطق سیل زده به جز ١۵٠ مدرسه کاملاً تخریب شده، است.
حسینی با اشاره به برنامه های وزارت آموزش و پرورش در هفته دولت اظهارکرد: در هفته دولت افتتاح پروژه ها با حضور مخاطبان و ذی نفعان مانند معلمان، دانش آموزان و اولیا، دیدار با اقشار مختلف فرهنگیان همچون معلمان پزشک، معلمان ورزشکار، معلمان واقف، معلمان مهندس، معلمان قرآنی و برگزاری نشست ها و میزگردهای خبری، تورهای خبری بازدید از پروژه ها با حضور معلمان، اولیا و خبرنگاران، دیدار با خانواده شهدا و فرهنگیان از دیگر اقدامات و فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
وی در ادامه افزود: در٩٠ درصد مناطق، برنامه های مدارس بر اساس سند تحول بنیادین اجرایی و ۶٧٠ برنامه تولیدی از سند تحول بنیادین بومی سازی شده است که در قالب تجویزی و نیمه تجویزی به مدارس ارسال خواهد شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در ارسال برنامه ها مدارس را دچار قید و بند نکنیم تا مدارس نوآور نیز در اجرای برنامه ها نقش داشته باشند، گفت: در تدوین برنامه ها تلاش شده است تا نقش مدارس هم در نظر گرفته شود و به همین علت برنامه ها نوآورانه، تلفیقی و اجرایی است.
حسینی با اشاره به اینکه هفته هایی همچون هفته دولت و دفاع مقدس در تقویم سالانه کشور گنجانده شده است، اظهار کرد: باید مناسبت ها گرامی داشته شود و هم از این فرصت استفاده شود تا بر اهداف و توضیح عملکرد خودمان تمرکز داشته باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی به دنبال کاهش رضایت مندی، ناکارآمدی نظام و رشد ناامیدی در بین مردم هستند و باید این سه موضوع را در فعالیت هایمان مورد تأکید و بررسی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در این مسیر ۲ مفهوم سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی به وجود میآید، اضافه کرد: سرمایه اجتماعی با پنج شاخص افزایش در ارتباطات، اعتماد، تشکیلات، تسهیلات و اطلاعات رخ میدهد و اگر در سازمانی این پنج شاخص محقق شود، سرمایه اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد.
حسینی گفت: در هفته دولت با مخاطبان آموزش و پرورش باید ارتباطات را افزایش دهیم و در اطلاعرسانی و ارتباطگیری مخاطبان و ذینفعان تسهیل ایجاد کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سلامت اجتماعی با پنج شاخص پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، انطباقپذیری و انسجام اجتماعی امکان پذیر است، اظهار کرد: شکوفایی اجتماعی زمانی ایجاد میشود که اکثر مردم جامعه احساس کنند رو به جلو حرکت می کنند و البته دشمنان می خواهند شکوفایی اجتماعی را از بین ببرند.
وی خاطرنشان کرد: در شاخص انطباق پذیری مردم باید بدانند که با همین قوانین موجود نیز می توانند مشکلات را حل کنند و در انسجام اجتماعی باید دقت داشته باشیم که امروز بیش از هر زمان دیگری انسجام ملی ضرورت دارد.
۲۰۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان ساخته میشود
حسینی با اشاره به برنامههای سفرش به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: شورای راهبری و هماهنگی مناطق کم برخوردار تشکیل خواهد شد و آییننامه آن در حال تدوین است.
وی در ادامه اضافه کرد: در این سفر ۱۰ شهر استان سیستان و بلوچستان را بازدید کردیم و در شورای اداری استان با بررسی سند جامع کیفی آموزش و پرورش، بیان شد که استان به ۲۰۰ مدرسه نیاز دارد و در همان جلسه خیرین تعهد کردند که این تعداد مدرسه مورد نیاز را بسازند.
حسینی افزود: با در نظر گرفتن مربعی که اضلاع آن سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و وزارت آموزشوپرورش، استاندار، خیرین و استانهای معین است، پروژهها به پیش خواهد رفت.
وی با بیان اینکه فاز دوم بیمارستان فرهنگیان سیستان و بلوچستان با ۶٧ تختخواب تأمین اعتبار شد، گفت: در این سفر تخریب مدارس خشتی و گِلی استان در سراوان آغاز شد و تا آخر آبان ماه مدارس خشتی گلی در این استان کاملا برچیده خواهد شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در این سفر کلنگ احداث چهلمین مدرسه اتیسم در کشور و اولین مدرسه اتیسم در استان سیستان و بلوچستان به زمین زده شد.
حسینی با اشاره به اختتامیه جشنواره طرح جابر بن حیان که در استان گیلان برگزار شد، نیز اظهار کرد: دانش آموزان در این جشنواره آثار دانشی و علمی خود را ارایه کردند و دانش آموزانی که اختراعاتی داشتند، کاملا فنی و دقیق آثار خود را توضیح میدادند که این فعالیت ها برای آموزش و پرورش ارزشمند است.
وی درباره طرح مدرسه پویا و مدرسه میزبان نیز توضیح داد: گستردهتر کردن طرح حیاط پویا به مدرسه پویا بدون قید و بند اجرایی می شود لذا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید در تجهیز و ساخت مدارس جدید ملاحظات این طرح ها را مدنظر قرار دهد.
وی در ادامه اضافه کرد: طرح مدرسه میزبان به شکل آزمایشی در مدارسی که امکانات سختافزاری و امکانات ورزشی دارند، اجرایی می شود.
برنامه درس ملی را از کپسولی فشرده و غیربهرهورانه خارج کنیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از دانش آموزان برگزیده در تمام ساحتها تقدیر و تجلیل صورت بگیرد، اظهار کرد: برنامه درس ملی را از کپسولی فشرده و غیر بهره ورانه خارج کنیم تا مجموعه فعالیتهای ورزشی، فرهنگی و هنری به برنامه درس ملی پیوند داده شود./