به گزارش ایرنا ، از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن معادل ۱۴ درصد در خراسان رضوی قرار دارد. تراکم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت آن دو برابر میانگین کشوری است و سالانه به واسطه وجود بارگاه منور رضوی در مشهد بیش از ۴۰ درصد قطارهای مسافربری کشور به مشهد رفت و آمد می کنند.
رکورد شکنی در جا به جایی مسافر
مدیرکل سابق راه آهن خراسان ابتدای امسال خبر از ثبت رکورد جدید در حمل و نقل مسافر ریلی داد. بر اساس اظهارات محمد هادی ضیائی مهر سال گذشته ۱۴ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۹۳ مسافر در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد جا به جا شده اند که از زمان راه اندازی خط ریلی مشهد در سال ۱۳۳۶خورشیدی تاکنون بی سابقه بوده و رکورد جدیدی در این خصوص محسوب می شود.
وی افزود: جا به جایی این تعداد مسافر در مجموع با ۲۸ هزار و ۵۳۹ رام قطار صورت گرفته است که از مشهد به ۲۹ شهر و مرکز استان و از این تعداد شهر و مرکز استان به مشهد مسافران را جا به جا کرده اند.
سرپرست اداره کل راه آهن خراسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: میزان جا به جایی مسافر از طریق ریل در مسیر مشهد طی سال ۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ رشدی هشت درصدی داشته است که البته این رقم در سال ۹۶ در مقایسه با سال قبل از آن ۵۵ درصد بوده است.
مصطفی نصیری ورگ رشد سفرهای ریلی طی پنج ماهه امسال را نیز ۹ درصد عنوان کرد و گفت: مسیر مشهد به تهران نیمی از کل تعداد قطارهای مسافربری مسیر خراسان را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: در دولت دوازدهم متوسط رشد جا به جایی مسافر در مسیرهای منتهی به مشهد حدود ۱۴ درصد بوده است که نشان دهنده اهمیت و توسعه حمل و نقل ریلی در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی دولت جمهوری اسلامی ایران است.
نصیری شمار ایستگاه های راه آهن خراسان را ۲۳ باب عنوان کرد و گفت: روزانه ۹۴ رام قطار مسافربری و ۱۰ رام قطار باری در این مسیر ریلی به صورت رفت و برگشت تردد دارند.
شتاب و رکورد شکنی در حمل و نقل بین المللی ریلی
سرپرست اداره کل راه آهن خراسان همچنین به رکورد شکنی ترانزیت ریلی از مرز سرخس نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱.۶ میلیون تن بار ترانزیت در مسیر ایران و آسیای مرکزی در مرز ریلی سرخس جا به جا شده است که از زمان افتتاح این پایانه ریلی در مرز کشور ترکمنستان در سال ۱۳۷۵ خورشیدی بی سابقه بوده است.
نصیری با اشاره به مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان افزود: روند رو به رشد حمل و نقل بین المللی ریلی از مرز سرخس همچنان ادامه دارد چنانکه طی دو سال گذشته در بخش بار صادراتی رشد قابل ملاحظه ای روی داده است.
وی اضافه کرد: کشورهای آسیای مرکزی به محصول سیمان ایران نیاز دارند و عمده ترین بازار سیمان در این کشورها ازبکستان است که از سال ۹۷ اقدام به واردات این محصول از طریق راه آهن از کشورمان کرده است.
سرپرست اداره کل راه آهن خراسان به تامین واگن برای صادرات این محصول به ویژه از استان خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: در سه ماه نخست امسال ۳۱۷ هزار تن محموله صادراتی با پنج هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال دو برابر شده است.
نصیری افزود: استان خراسان رضوی با بارگیری ۲۸۳ هزار تن کالای صادراتی در این مدت، سهم ۷۷ درصدی و رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ۱۶۸ تن از میزان صادرات یاد شده را مربوط به ایستگاه شهید مطهری خراسان اعلام کرد و ادامه داد: با افزایش زیرساخت ها از قبیل توسعه خطوط تخلیه و بارگیری، توسعه سکو ها برای تسریع در امر بارگیری و ساخت ساختمان اداری برای استقرار بازرگانان و سازمان های مرتبط با حمل و نقل در ایستگاه شهید مطهری، ظرفیت بارگیری همزمان در این ایستگاه از ۵۰ واگن به ۲۵۰ دستگاه واگن افزایش یافته است.
هم اکنون تبادل ریلی کالا از ایران به آسیای مرکزی از دو مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت های بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.
بارگیری کالاهای صادراتی در خراسان رضوی نیز از طریق سه ایستگاه راه آهن تربت حیدریه، مشهد و شهید مطهری انجام می شود.
مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از دو میلیون تن کالا بود که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از این مقدار مربوط به ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی بوده است.
۳۲۲۱/۱۹۲۲