محمود رضایی کوچی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به منظور تامین آب آشامیدنی سالم و پایدار اقداماتی هم در قالب برنامههای کلان کشوری و هم برنامههای سالانه استانی برای کل استان در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: هم اینک برای هر یک از شهرستانهای استان برنامههایی در دست اجرا داریم تا همه شهرستانها به آب پایدار و ذخایر مطمئن که بیشتر معطوف به آب سدهاست دست پیدا کنند.
او اظهار داشت: تعدادی از شهرستانها که به مخازن آب و سدهای مطمئن نزدیک هستند آبرسانی انجام شده و تعدادی هم که نیاز به شبکه انتقال دارند در حال انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: در شهرهای آباده، مرودشت، خرامه و شیراز از سد درودزن برای تامین آب شرب استفاده میشود و آب شهرهای داراب، زریندشت، فسا و استهبان نیز بناست از سد رودبال تامین شود که پروژه آبرسانی به این شهرها افزون بر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طی یکی ۲ ماه آتی تکمیل خواهد شد.
رضایی گفت: آب مورد نیاز شهر جهرم نیز که در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به فارس از سد سلمان انتقال داده شد.
او اضافه کرد: آب مورد نیاز شهرهایی مانند لار، خنج، اوز و قیر و کارزین نیز از سد سلمان فارسی، شهرستان کازرون سد نرگسی، شهرستان نی ریز از سد چشمه عاشق و شهر شیراز هم از سد درودزن تامین میشود.
وی درباره روند آبرسانی به شیراز هم گفت: زمان آغاز انتقال آب از سد درودزن به شیراز به حدود ۴۰ سال پیش باز میگردد و هم اینک سالانه حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون متر معکب آب آشامیدنی توسط مردم این کلانشهر مصرف میشود که این آب علاوه بر خط یک سد درودزن از ۲۰۰ حلقه چاه حفاری شده در پیرامون شیراز تامین میشود.
او اضافه کرد: با بهرهبرداری از خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بنا است چاهها از چرخه تامین آب شیراز خارج شوند.
رضایی گفت: با بهرهبرداری از این خط انتقال که بناست در اواخر امسال و با حضور رئیس جمهوری انجام شود، مردم کلانشهر شیراز از آب پایدار بهرهمند خواهد شد.
۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در دست ساخت
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، اولویت دوم حوزه عمرانی در فارس را بحث راه و حمل و نقل دانست و افزود: تاکنون حدود یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شده و علاوه بر این افزون بر ۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست ساخت است.
وی ادامه داد: در مجموع بیش از ۲۰ هزار کیلومتر شبکه راه شامل اصلی، فرعی، بزرگراه و راه روستایی در فارس وجود دارد که از این بابت جایگاه نخست در کشور در اختیار استان فارس است.
او گفت: در بحث راه آهن نیز هم اینک ۳۳۰ کیلومتر خط ساخته شده در استان داریم و حدود ۲ هزار کیلومتر هم در دست ساخت است.
مشارکت جدی نهادهای حمایتی در ساخت مسکن
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، بخش مسکن را از دیگر اولویتهای استان در حوزه عمرانی دانست و گفت: علاوه بر دولت، نهادهای حمایتی نیز در جهت تامین مسکن برای گروههای هدف در استان مشارکت جدی دارند.
رضایی افزود: یکی از بخشهای مورد توجه در بحث ساخت مسکن بافتهای ناکارآمد شهری است که دولت در این زمینه تسهیلات ویژهای در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: بر اساس هدفگذاری دولت، طی ۲ سال آینده باید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافتهای ناکارآمد شهری ساخته شود که سهم فارس نیز مشخص شده و اقداماتی در این زمینه در استان انجام شده است.
او بیان کرد: علاوه بر این، طی مدت مذکور باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در سایر نقاط در کشور ساخته شود تا نیاز بخشی از شهروندان متقاضی مسکن پاسخ داده شود.
توجه به اقشار محروم در بازآفرینی شهری
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، بازآفرینی شهری را از دیگر اولویتهای مورد توجه در استان برشمرد و گفت: بازآفرینی شهری در حقیقت از جنس عدالت اجتماعی و توجه به اقشار محروم است.
رضایی اضافه کرد: اقشار ساکن در این بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری عمدتا از اقشار آسیبپذیر هستند که اگر نسبت به آنها بیتوجهی شود ممکن است به بروز برخی مشکلات در جامعه منتهی شود.
وی ادامه داد: دولت در این زمینه ورود کرده و منابع قابل توجهی برای بحث بازآفرینی به کار گرفته خواهد شد.
فارس و شیراز دارای برند گردشگری
رضایی، استان فارس و شهر شیراز را برخوردار از برند گردشگری دانست و گفت: سوابق تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی ما را ملزم میکند که به حوزه گردشگری این استان بیش از پیش توجه کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: بر همین اساس به دنبال این هستیم تا با کمک دانشگاه شیراز هم در شهرها و هم روستاها طرحی را تهیه کنیم تا در قالب آن طرح نگاه جامعتری به گردشگری استان داشته باشیم.
وی ادامه داد: قطعا با توجه به ظرفیتهای موجود در فارس، سهم این استان از گردشگری میتواند بیش از آنچه که هست باشد.