کرج - ایرنا - استان البرز دارای حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی و ملی است که در سال های گذشته به علت خشکسالی و کاهش بارندگی ها ، آسیب جدی به پوشش گیاهی استان وارد شد.

به گزارش ایرنا، آسیب دیدگی اراضی ملی در سطح استان سبب شد تا هر روز شاهد بیابانزایی ، افزایش پدیده گرد وخاک  و آلودگی هوا ، کاهش سطح پوشش گیاهی و از بین رفتن ذخیره های ژنتیک گیاهی در این استان باشیم .

همچنین گاهی بارش های سیل آسا سبب جاری شدن سیلاب های مخرب مانند سیل تیرماه ۹۴ سیجان می شد که علاوه بر خسارات مالی ، آسیب های جانی در پی داشت.

با این وجود دستگاه های اجرایی با همت بلند خود و با تکیه بر ظرفیت های ملی و مردمی توانستند، بخش زیادی از خسارت های وارده به اندام طبیعت زیبای استان را احیاء و به چرخه حیات بازگردانند.

اجرای طرح های آبخیزداری در شمال و ارتفاعات استان با استفاده های گونه های گیاهی مرتعی ، قرق مراتع ، کنترل جمعیت دامی در مراتع ، کاشت گونه های جنگلی و گیاهی در بیان های آسیب دیده استان و احیای برخی تالاب ها و منابع آبی  از مهمترین اقداماتی است که با نگاه بلند مقام معظم رهبری و همت  دولت تدبیر و امید به کمک طبیعت خسارت دیده البرز آمده است.  

یکی از مهم ترین اهداف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، حفظ و حمایت، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی از جنگل ها، مراتع، بیابان ها، بیشه های طبیعی، حفاظت و حمایت از آب و خاک و حوضه های آبخیز کشور از طریق مدیریت علمی وهم راستا با اصول توسعه پایدار کشور است.

از آنجایی که تدوین سیاست ها و راهبردهای بخش منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و تنظیم و اجرای طرح ها و برنامه های توسعه ای آن، از جمله وظایف اصلی این سازمان محسوب می شود، خوشبختانه با اجرای طرح عظیم و راهبردی مدیریت یکپارچه ی حوضه آبخیز می توان شاهد تحولی بی سابقه و بزرگ در این حوزه در کشور باشیم.

با عنایت به توجه ویژه مقام معظم رهبری به منابع طبیعی و حفظ و احیای این حوزه ها، معظم له در ۲ سال اخیر دستور تخصیص اعتباری ویژه از محل  صندوق توسعه ملی کشور برای اجرای طرح های آبخیزداری صادر فرمودند به طوریکه  سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار و در سال جاری نیز ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به این بخش برای اجرای طرح های آبخیزداری در سراسر کشور اختصاص یافت.

این طرح پس از مطالعات گسترده و بسیار دقیق از نظر اقلیمی، خاک و منطقه ای و همچنین پیش بینی مجموعه عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی، آموزشی و ترویجی تدوین شد.

از این میزان اعتبار صندوق توسعه ملی ،سال گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال و در سال جاری ۳۶۶ میلیارد ریال به استان البرز اختصاص یافته است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از محل صندوق توسعه ملی در سال گذشته در سطح ۲۷ هزار هکتار عملیات آبخیزداری، ۱۱۰ هزار متر مکعب عملیات کنترل رسوب، ۲۴۷ هزار تن کنترل فرسایش خاک و کاهش مخاطرات ناشی از سیل در حوضه های آبخیز استان انجام شده است .

حامد فرضی افزود: همچنین تغذیه سفره های آب زیرزمینی و استحصال آب معادل ۴۲ میلیون مترمکعب انجام شده ضمن اینکه طرح پایلوت مدیریت جامع حوضه آبخیز با هدف برنامه ریزی مشارکتی دستگاه های دولتی و بهره برداران محلی نیز اجرا شد.

تولید بیش از ۲ میلیون اصله نهال در کرج

تولید بیش از ۲ میلیون اصله نهال در نهالستان بزرگ کرج، اخذ استاندارد بین المللی در نهالستان بزرگ کرج برای اولین بار در کشور، شناسایی و نگهداری از ذخیره ­گاه ­های جنگلی استان در سطح بیش از ۱۰ هزارهکتار و  اجرای پروژه توسعه جنگل در سطح بیش از ۴۰۰ هکتار از عرصه ­های مستعد استان از دیگر فعالیت های سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی می باشد.

اجرای پروژه ­های نگهداری و مراقبت از جنگلکاری­ سنواتی در سطح بیش از سه هزار هکتار از عرصه ­های مستعد استان،  نظارت بر اجرای طرح مدیریت و بهره وری از پارک جنگلی جهان نما در سطح ۱۱۴ هکتار و نظارت بر روند اجرای طرح بوستان­ های روستایی  از دیگر فعالیت ها در این بخش طی سال ۹۷ بوده است.

همچنین برای نخستین بار در کشور سال گذشته شاهد اجرای مدیریت چرای نوین درسطح ۳۷۳ هزار هکتار از مراتع بودیم که نتیجه ی آن کاهش دام مراتع به زیرظرفیت مجاز بوده است.

حفر و تجهیز یک حلقه چاه ایستگاه تثبیت شن در شهرستان نظرآباد، اجرای پروژه مراقبت و آبیاری از کشت ­های سنواتی به مساحت  سه هزار و۸۷۹  هکتار، اجرای طرح بین المللی تعمیم ترسیب کربن به مساحت ۳۷ هزار و ۸۲۷ هکتار در شهرستان اشتهارد از دیگر این فعالیت ها بوده است.

فرضی به فعالیت های انجام شده در معاونت حفاظت و امور اراضی استان اشاره کرد و گفت: اراضی مستعد به منظور ایجاد نیروگاه خورشیدی به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار شناسایی و قرارداد به مساحت ۱۰۰ هکتار برای ایجاد این نیروگاه ها با بخش خصوصی منعقد شده است.

احیاء و بازسازی معادن متروکه در سطح۴۰ هکتار، احداث ۱۷ کیلومتر کمربند حفاظتی بنچ مارک، شناسایی و مبارزه با آفات جنگل و مرتع (گیاهپزشکی) در سطح  ۱۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار و اجرای کاداستر اراضی ملی در سطح ۴۹ هزار و ۹۲۵ هکتار و اصلاح و رقومی سازی اراضی در سطح بیش از ۶۱ هزار هکتار از اراضی ملی استان از دیگر فعالیت های منابع طبیعی استان در سال گذشته است.

۱۶۰ هکتار از اراضی ملی استان خلع ید شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به فعالیت های یگان حفاظت منابع طبیعی البرز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت  فقره آتش سوزی در سطح ۲۲ هکتار از اراضی ملی استان رخ داد که مهار شد.

همچنین اجرای احکام قضایی خلع ید و قلع و قمع به تعداد ۵۸ فقره و مساحت ۱۶۰ هکتار، اجرای ماده ۵۵ (پرونده تخریب و تصرف) به تعداد ۲۱۲ فقره و مساحت ۱۸۹ هکتار و اجرای تبصره یک ماده ۵۵ (جلوگیری از رفع تجاوز)  به تعداد ۴۳ فقره و مساحت ۲۴هکتار از دیگر فعالیت های یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز طی سال گذشته بوده است.

اجرای ۳۵ پروژه آبخیزداری در سال ۹۸

همچنین در سال ۹۸ با اختصاص ۳۶۶ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخیزداری در استان البرز، پیش بینی و برنامه ریزی اجرای ۳۵ پروژه آبخیز در استان انجام شده است.

بیش از ۹۵ درصد آن به اجرای پروژه های مکانیکی، بیولوژیکی، مدیریتی، ترویجی و آموزشی آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص داده شده است.

درخصوص اجرای برنامه های اداره کل از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۱۳۹۸ ، تعداد ۲۲ واحدکاری (حوضه آبخیز) و بیش از ۴۰ قرارداد جهت اجرای طرحهای آبخیزداری و منابع طبیعی تعریف شده است.

عملیات بیولوژیک، بیومکانیکی و مدیریتی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۸ در سه شهرستان کرج، طالقان و ساوجبلاغ پیش بینی و در حال برگزاری مناقصه می باشد.

همچنین در سال جاری برای اجرای طرح کنترل دام در استان ۱۰ اکیپ ثابت کنترل دام در مکان‌های ورودی اسماعیل آباد شورقلعه، نوجان، بیلقان، دو راهی آتشگاه-برغان، آزادبر، زیدشت، پایین طالقان، دیزین، کندر، خور شروع به کار نمودکه منجر به صدور ۱۵۶ کارت مجوز عبور دام در سطح استان شد.

امسال  در سه حوضه آبخیز آزادبر ، ارنگه و کندر  شهرستان کرج  در مجموع ۸۵۰ هکتار عملیات کپه کاری، ۱۵۰هکتار بذرپاشی،  مرمت ۶ دهنه چشمه و  احداث  ۶ دستگاه آبشخوار پیش بینی شده است.

در شهرستان ساوجبلاغ در ۲ حوضه آبخیز تالیان- کردان و سرهه  در مجموع ۶۵۰ هکتار کپه کاری ، ۲۰۰هکتار بذرپاشی ، مرمت چهاردهنه چشمه و احداث چهار دستگاه آبشخوار در برنامه کاری است .

همچنین در شهرستان طالقان در ۶ حوضه آبخیز حسنجون، اورازن- خودکاوند، مهران- جوستان ، ناریان- دهدر، خچیره-نسا  و لمبران  در مجموع یک هزارو ۳۵۰ هکتار کپه کاری ، ۳۰۰هکتار بذرپاشی،۱۰ دهنه مرمت چشمه و ۱۰ دستگاه احداث آبشخوار پیش بینی شده است.

 در بخش  پروژه های بیابان زدایی اجرای  سه هزارو ۸۷۹ هکتار  پروژه مراقبت و آبیاری از کشت های سنواتی اجرا شده و از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای مقابله با پدیده گردو غبار با اختصاص  ۷۵ میلیارد ریال ،  ۲ هزارو۵۰۰ هکتار در شهرستان نظرآباد و یک هزارو ۳۷۹ هکتار  در شهرستان اشتهارد  پروژه بیابانزدایی  اجرا می شود.

در بخش طرح های جنگل کاری و جنگل  داری در سال ۹۸، پروژه آبیاری و مراقبت از جنگل کاری به مساحت ۹۵ هکتار در محدوده شهرستان های کرج و طالقان، پروژه توسعه جنگل در بخش آسارا به مساحت ۸۰ هکتار، پروژه بذرکاری با گونه های جنگلی به مساحت ۵۰۰ هکتار در شهرستان طالقان نیز از جمله برنامه ها است.

احیای تالاب صالحیه

در سال جاری لطف خداوندی باعث باز شدن درب رحمت بر کشور ما شد به طوریکه تالاب صالحیه  نظرآباد پس از چند سالی خشکی دوباره پرآب و احیاء شد.

تالاب صالحیه به دنبال  ایجاد کانال زهکش قزوین که به منظور رفع شوری آب و خاک احداث  شده بود دچار خشکی شد.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵