تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کمبود نیروی انسانی از نظر کمی و کیفی از مهمترین چالش‌های حوزه پرورشی و فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علیرضا کاظمی عصر دوشنبه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره الگوهای برتر تدریس و درس تفکر و سبک زندگی در اردوگاه شهید باهنر تهران با بیان اینکه نیروی انسانی مهم‌ترین رکن آموزش و پرورش است،  اظهار کرد: مهم‌ترین چالش این وزارتخانه در حوزه منابع انسانی است که با همت و تلاش این دغدغه را در حوزه پرورشی کم کرده ایم.

وی با تاکید براینکه با مدل مدیریت منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی افق روشنی رقم خورد،  افزود: البته در بعضی استان ها به این مهم توجه کمی شده که از آنها گله‌مند هستیم.

کاظمی تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی کمی و کیفی از مهم‌ترین چالش های حوزه پرورشی و فرهنگی است. در بخش تامین نیروی انسانی کیفی از همکاران می خواهیم تا فضا را باز کرده و نیروی انسانی کارآموز و معلمان خلاق در بخش های مختلف را به صورت غیر موظف برای تدریس جذب کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید هر معلمی از ساعت موظفی خود زمانی را به فعالیت پرورشی اختصاص دهد.

وی یاد آور شد: حوزه امور تربیتی پرچمدار فعالیت تربیتی، پرورشی و فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش است و تقویت امور ادارات تربیتی از مهم‌ترین برنامه های ما است.

 کاظمی افزود: هدف آموزش و پرورش کیفیت بخشی فعالیت‌های نیروهای خود است و برگزاری این جشنواره ها اتفاق خوبی در این حوزه است. این کتاب(درس تتفکر و سبک زندگی) به این حوزه اختصاص پیدا کرده و خوشحالیم که روزنه ای در بخش های پرورشی باز شده تا با دانش آموزان بیشتر ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره ها و انتقال تجربیات می تواند به کیفیت بخشی نیروی انسانی کمک شایانی کند اظهار داشت: از ابداع این جشنواره و استمرار آن خوشحالیم، اما کافی نیست و باید انگیزه ها و توانمندی‌ها را افزایش دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید احساس مسئولیت بیشتری در بخش آسیب های اجتماعی کرده و توجه به آن از اولویت های نظام بوده و این کتاب می تواند به عنوان رکن این فعالیت ها قرار گیرد. همچنین تمرکز ما بر روی دوره اول متوسطه و آغاز مهارت های دانش آموزان است.

کاظمی تاکید کرد: رشد آسیب های اجتماعی ۲ برابر رشد جمعیت بوده و اگر این آسیب ها را به عنوان فعال نیروی انسانی کنترل نکنیم آسیب جدی به حجم دانش آموزان وارد می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این جشنواره در سخنانی اظهار کرد: در سال ۹۰ کتابی تحت عنوان تفکر و سبک زندگی به عنوان کتاب پایه ۷ و ۸ انتخاب شد که افتخار داشتم جزو مولفین این کتاب باشم.

عبدالرسول کریمی افزود: در طی دو سال گذشته دبیرخانه درس تفکر در اختیار شهر تهران قرار گرفت که خوراک فکری خوبی را در اختیار استان ها قرار داد. همچنین کانال کاکتوس نیز در فضای مجازی تلاش های زیادی را در اشاعه این درس انجام داده است.

کریمی ادامه داد: ۲۷ نفر از برگزیدگان جشنواره همراه با سرگروه های آموزشی این درس و سرگروه های پرورشی سراسر کشور، به مدت دو روز در این جشنواره حضور داشتند.

وی خاطر نشان کرد: ۲ استان در جذب نیروی استانی، ۳ استان در توانمندسازی، ۳ استان در مجلات تربیتی، ۳ استان آموزش سبک زندگی و ۵ استان در زمینه پوستر طراحی شده فعالیت کردند. همچنین یک قطب برتر نیز در این جشنواره انتخاب خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در بحث تفکر و سبک زندگی به دنبال آن هستیم تا دانش آموزان مهارت فنی را نیز کسب کرده و آداب و مهارت زندگی را یاد بگیرند.

کریمی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید هویت خود را با مطالعه این کتاب بشناسند، خاطرنشان کرد: کتاب تفکر و سبک زندگی از کارهای فاخر و نادر وزارت آموزش و پرورش است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش دیگر سخنران این مراسم نیز در سخنانی در ادامه این جشنواره اظهار داشت: کتاب درس تفکر و سبک زندگی کتاب نوپایی در برنامه درسی بود که تحت عناوین مختلف، نهایتا تغییر نام داده و به تفکر و سبک زندگی تغییر یافت.

مسعود شکوهی افزود: از زمان تالیف این کتاب آنگونه که باید به این کتاب توجه نشد و بنا را بر آن داشتیم تا با برگزاری جشنواره و در اختیار قراردادن تجارب همکاران این دو جلد کتاب بانک خوبی را از تجربه های موفق در سطح مدارس داشته باشیم.

وی افزود: نظام آموزش ما کلاس محور و چهره به چهره بین مربی و دانش آموز است. لذا مربی باید در این فضا با دانش آموز ارتباط بگیرد. کتاب درس تفکر و سبک زندگی باید سبک زندگی را که در حال تغییر است پر رنگ تر کند.

وی ادامه داد: این درس می تواند برخی ناهنجاری ها را کاهش داده و جای آموزش های فوق برنامه را باز کند. سال های گذشته هر معلمی که ساعت درس خالی داشت با این درس جای آن را پر می کرد، اما در دو سال اخیر با همت معاونت پرورشی استان ها این پالایش صورت گرفته است.

شکوهی گفت: امروز تمام کسانی که درس تفکر را در پایه هفتم و هشتم تدریس می‌کنند از بین مربیان بوده و دوره تخصصی را طی کرده‌اند.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: بحث تلفیق این درس با دیگر دروس بوده که با پیگیری و تلاش ها این اتفاق نیفتاد و این درس همچنان به عنوان درس تخصصی در جدول برنامه قرار گرفت.

در این جشنواره که با هدف تجلیل از برگزیدگان و آموزش مفاهیم تدریس نوین درس تفکر و سبک زندگی برگزار شد ضمن قدردانی از ایده های تدریس و الگوهای ارزشمند برگزاری کلاس های تفکر از برگزیدگان حوزه های مختلف تقدیر بعمل آمد.