تهران- ایرنا- بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست سران گروه هفت در فرانسه گفت که ایران فرصت دارد که به پایبندی به برجام بازگردد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در کنفرانس خبری در حاشیه نشست گروه هفت در بیاریتز فرانسه گفت: اکنون به طور مشخص فرصتی برای ایران هست که به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد و گفت‌وگوها را از سر گیرد و همچنین رفتار مخرب خود در منطقه را متوقف کند.

وی همچنین تاکید کرد: ایران هرگز تحت هیچ شرایطی نباید امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد.

ادعاهای نخست وزیر انگلیس در حالی است که کاهش پایبندی ایران به برجام در واکنش به خروج آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌های رفع شده به واسطه آن انجام شده است. اتحادیه اروپا و طرف‌های اروپایی برجام نیز با وجود گذشت نزدیک به یک سال و نیم از خروج آمریکا از برجام هنوز تعهدات خود را عملی نکرده اند.

شایان ذکر است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته با سفر به بیارتز فرانسه که نشست گروه هفت در آنجا برگزار می شود، با رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.
در این سفر کوتاه  وزیر امورخارجه ایران سه ساعت و نیم گفت وگو و مذاکره کرده که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. آقای ظریف هم در توئیتر این موضوع را تایید کرد و نوشت: "راه دشواری در پیش است اما ارزشش را دارد."
ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه، دیداری مشترک با مقامات آلمانی و بریتانیایی نیز داشته است.
به گفته مقامات فرانسوی این گفت وگوها "مثبت" بوده و مذاکره در باره آن امشب و فردا بین سران گروه هفت ادامه خواهد داشت.
رئیس جمهوری ایران نیز روز دوشنبه در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای حفظ منافع ملی باید با هر دو دست قدرت و دیپلماسی کار کنیم، خاطرنشان کرد: برای حل و فصل مشکلات باید از قدرت نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است.