تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

تهران- ایرنا- محمدجواد ظریف در ۲ هفته بسیار پرکار دیپلماتیک خود، بلافاصله پس از بازگشتش از سفر دوره‌ای اروپا، از بامداد دوشنبه به کشورهایی همچون چین سفر کرده است. هرچند هنوز جزئیات سفر ظریف از سوی رسانه‌های خبری منتشر نشده اما او از طرح احیای جاده ابرایشم استقبال و تصریح کرده که ایران راه ابریشم جدید را به عنوان آینده منطقه و تعامل جهانی در نظر می‌گیرد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون دیپلماسی فشرده از غرب تا شرق دور، ‌ مهلت۱۰روزه برجامی ایران، وعده جبرانی به خانه اولی‌ها، ایستاده در غبار، دوپینگ با بنزین، غریبه نیستیم؛ ما را ببینید، رمزگشایی از عقب‌نشینی رییس‌جمهور امریکا، نبرد قوانین و پس ‌لرزه‌های دیپلماسی پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم.

دیپلماسی فشرده از غرب تا شرق دور

روزنامه ابتکار با درج گزارشی با عنوان دیپلماسی فشرده از غرب تا شرق دور، آورده است: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران طی دو هفته بسیار پرکار دیپلماتیک خود، بلافاصله پس از بازگشتش از سفر دوره‌ای اروپا که شامل دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورهای نروژ، فنلاند، سوئد و فرانسه می‌شد، از بامداد دوشنبه به چین و پس از آن به ژاپن سفر کرد. گفتنی است در این بین ظریف که روز جمعه در پاریس با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرده بود، روز یکشنبه سفرش به پکن را به تعویق انداخته و به صورت غیرمنتظره‌ای وارد محل اجلاس سران هفت کشور صنعتی در شهر بیاتریز فرانسه شد. پس از گفت‌وگوهایی که میان ظریف و مقامات فرانسوی در جنوب فرانسه صورت گرفت، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه به محض ورودش به پکن دو بار با وانگ یی همتای چینی خود دیدار کرد. او که پیش از این در پیامی توئیتری گفته بود که روزهای مهمی در روابط میان ایران و چین در حال رقم خوردن است، پس از دیدارش با وانگ یی به خبرنگاران گفت که هدف اصلی سفرش به پکن را علاوه بر در جریان قرار دادن مقامات چینی از مذاکرات فرانسه، ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی دو کشور که ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایران بر روی آن انجام شده است، اعلام کرد. هرچند هنوز جزئیات طرح ظریف از سوی رسانه‌های خبری منتشر نشده است، اما او از طرح یک، جاده یک کمربند چین که احیای جاده ابریشم است، استقبال و تصریح کرد که ایران راه ابریشم جدید را به عنوان آینده منطقه و تعامل جهانی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل بازیگران و وزنه‌های دیگری مانند ژاپن با توجه به جایگاه سیاسی و اقتصادی آنها در مناسبات جهانی، ‌می‌تواند در شرایط کنونی عبور از کانال قدیمی و استفاده از اهرم جدید دیپلماسی برای ایران در رابطه با غرب و حتی منطقه باشد.

درمورد رایزنی‌های مستمر میان ایران و چین که در طول ماه‌های اخیر نیز افزایش یافته است، کارشناسان شرایط و تحولات کنونی را یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش همکاری دیپلماتیک میان دو کشور اعلام می‌کنند. علاوه بر سیاست خاورمیانه‌ای چین و مراودات اقتصادی و سیاسی این کشور با تهران، اکنون ایران در شرایط کنونی با چند واسطه مشغول تعمیق ارتباطات خود با پکن است. نخست اینکه چینی‌ها به عنوان یکی از شرکای اصلی برجام، نقش مهمی را در احیا و نجات این توافق ایفا می‌کنند و قادر خواهند بود به عنوان یک وزنه در مقابل کاهش تحریم‌های آمریکا به ایران کمک کنند. در همین رابطه موضوع جاده ابریشم جدید که تقریباً ایران از آن کنار گذاشته شده و نیز پیمان شانگهای که قرار است ایران را به عنوان عضو دائمی خود بپذیرد، از جمله مواردی است که در کنار فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا، می‌تواند طی روزها و ماه‌های آینده، سطح مناسبات دیپلماتیک میان تهران و پکن را بیش از گذشته افزایش دهد. به همین دلیل است که وزیر خارجه چین روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و پس از دو دور رایزنی با محمدجواد ظریف، سطح مناسبات میان ایران و چین را راهبردی توصیف کرد.

مهلت۱۰روزه برجامی ایران

روزنامه آرمان ملی با درج گزارشی با عنوان مهلت۱۰روزه برجامی ایران، می نویسد: اروپایی‌ها از تلاش برای توقف تحریم‌های نفتی و بانکی سخن می‌گویند و در مقابل از ایران می‌خواهند به تعهدات خود در برجام بازگردد؛ شرایطی که ما را ناگزیر به یاد توافق موقت ژنو می‌اندازد. سوم آذر ۱۳۹۲ ایران و کشورهای۱+۵ توافق کردند که تحریم‌ها علیه ایران در حوزه نفتی و بانکی متوقف شود و تهران نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را موقتا تعلیق کند. این بار نیز طرح مشابهی از امانوئل مکرون مطرح شده؛ طرح فعلی رئیس‌جمهور فرانسه برای کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن را می‌توان در ادامه طرح «فریز در برابر فریز» و نسخه تکامل یافته آن دانست که از ایران می‌خواهد از کاهش تعهدات دست بردارد و محدودیت‌هایی که در برجام متعهد شده را مجددا در برنامه هسته‌ای خود اعمال کند. به رغم پیشرفت در مذاکرات، تهران هنوز قانع نشده که از کاهش تعهدات دست بردارد. بر اساس زمان‌بندی اعلام شده توسط دولت جمهوری اسلامی مقرر شده گام سوم در تاریخ ۱۵ شهریور برداشته شود. وزیر امور خارجه ایران در این باره شبکه خبری NHK ژاپن می‌گوید: «گام سوم از ۶ سپتامبر (۱۵ شهریورماه) آغاز می‌شود. اگر بتوانیم با اروپا به یک فهم مشترک برسیم و اروپایی‌ها اجرای آن را آغاز کنند، ما دست به این کار نمی‌زنیم».

محمدجواد ظریف حتی این احتمال را مطرح کرد که گام سوم گامی غیرقابل بازگشت باشد و ایران برای نشان دادن قاطعیت خود در کاستن از تعهدات این گام را بردارد. مجموعه این شرایط نشان می‌دهد در آستانه گام سوم ایران تلاش دارد با هدف امتیازگیری بیشتر از اروپا و کم اثر کردن ساختار تحریم‌ها، با تهدید به برداشتن گامی غیر قابل بازگشت شرایط را به نفع خود تغییر دهد. در این خصوص گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ در راستای کاهش تنش‌ها مطرح است که هنوز نمی‌توان در مورد آن با قطعیت اظهار نظر کرد.

وعده جبرانی به خانه اولی‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار گزارشی با عنوان وعده جبرانی به خانه اولی‌ها، می نویسد: گزارش «دنیای‌ اقتصاد» از جزئیات جدید طرح خانه‌سازی دولتی نشان می‌دهد مدیران بخش مسکن با توجه به جهش اخیر قیمت مسکن و ضربه‌ای که به‌دنبال بروز جهش قیمتی و افزایش شکاف بین قدرت خرید و قیمت مسکن به خانه‌اولی‌ها وارد شد، در کنار اجرای طرح ساخت و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، همچنین طرحی مختص خانه‌اولی‌ها تدارک دیده‌اند که در واقع می‌توان گفت این طرح جدید در بطن طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی تعریف شده است و بخشی از آن محسوب می‌شود. در قالب این طرح قرار است سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم که عمدتا خانه‌اولی‌ها هستند به استثنای غیرخانه‌اولی‌های متقاضی خرید مسکن در بافت‌های فرسوده به پروژه‌های ۴۰۰ هزار واحدی دولت متصل شوند. یافته‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره نحوه اتصال خانه‌اولی‌ها به این طرح نشان می‌دهد، در قالب اجرای این طرح قرار نیست اسم و هویت خانه‌اولی‌ها به سازنده‌های فعال در پروژه‌های ۴۰۰ هزار واحدی اعلام شود؛ بلکه مشخصات و مختصات پروژه‌ها به خانه‌اولی‌ها اعلام می‌شود.

در قالب این طرح جبرانی برای خانه‌اولی‌ها که با هدف کمک به مصرفی‌ترین سمت تقاضای بازار مسکن به‌منظور عرضه واحدهای با سطح مناسب‌تر قیمتی روز گذشته ازسوی مسوولان بخش مسکن اعلام شد، خانه‌اولی‌ها مختارند به دو روش از تسهیلات دریافتی خود از صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای خرید مسکن استفاده کنند. اولین روش، اقدام به پیش‌خرید واحدها پس از ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است؛ این در حالی است که در قالب روش دوم خانه‌اولی‌ها می‌توانند پس از فرارسیدن موعد دریافت وام خرید مسکن و اتمام دوره سپرده‌گذاری در صندوق یکم، از وام خود برای خرید واحدهای مسکونی آماده ساخته‌شده در قالب این طرح استفاده کنند.

ایستاده در غبار

روزنامه همدلی با درج مطلبی با عنوان ایستاده در غبار، ‌نوشت:‌ ایستاده در غبار فقط عنوان یک فیلم سینمایی نیست، بلکه می‌تواند حکایت این روزهای مردم سیستان و بلوچستان نیز باشد. این روزها اگر گذرتان به شرقی‌ترین استان کشور بیفتد با چشم خود خواهید دید که در آنجا همه چیز خاکستری است. طوفان شن مانند هیولایی خاکستری شهر را در آغوش گرفته و نفس‌ها را بند آورده، حتی خانه‌ها با آواری از شن و خاک که روی دوش‌شان چرک مرده شده است، فریاد سر داده و امید کمک دارند.  طوفان و گرد و خاک در روزهای گذشته زندگی سیستانی‌ها را مختل کرده و آنان را از ابتدایی‌ترین حق که همان نفس کشیدن است، محروم کرده تا هر نفس آنان نه ممد حیات، بلکه مضر حیات باشد. بادهای موسمی یا همان بادهای ۱۲۰روزه سیستان که از اواخر اردیبهشت شروع می‌شوند و گاه تا مهرماه نیز ادامه دارند، دلیل روزهای خاکی این استان است. در روزهایی که طوفان شن مهمان ناخوانده سیستانی‌ها بود، بیشترین سرعت باد از ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت گذشت و کمترین شعاع دید نیز به ۴۰۰ متر رسید.

حال ناخوش سیستان و بلوچستان ساکنان این استان را نیز بیمار کرده است. در این مدت فقط بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی سیستان به مراکز درمانی رفته‌اند. البته این همه مصدومان گردوغبار نیست، بلکه از ابتدای بادهای امسال در سیستان و بلوچستان، بیش از هزار نفر به دلیل مشکلات قلبی، چشمی و ریوی راهی بیمارستان شده‌اند. لازم به یادآوری است سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر رکورددار بیماری سل در کشور بوده است و به گواه آمارها و سخنان مسئولان شیوع بیماری سل در این استان سه برابر کشوری است. اما با این حال هنوز بیمارستان تخصصی سل این استان برای بازگشایی چشم انتظار کمک خیرین یا بودجه دولتی است. طوفان شن حتی ادارات این استان را نیز به تعطیلی کشاند. ادارات این استان به غیر از ادارات امدادی روز چهارشنبه ۲۳ مردادماه به دلیل اخطاریه جوی سازمان هواشناسی استان و اوضاع بد جوی ناشی از تشدید بادهای ۱۲۰ روزه، کاهش دید و افزایش غلظت گرد و غبار تعطیل شد.

دوپینگ با بنزین

روزنامه شرق با انتخاب گزارشی با عنوان دوپینگ با بنزین، می نویسد: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد نیمی از کاربران تاکسی‌های اینترنتی در ایران، سه تا پنج بار در هفته از تاکسی اینترنتی استفاده می‌کنند آن هم درحالی‌که درآمد ماهانه نیمی از کاربران، زیر دو میلیون تومان است؛ اما چه شد که بیزینسش مدل تاکسی‌های اینترنتی در ایران جواب داد. به گفته مدیرعامل اسنپ، «تعداد سفرهای این تاکسی اینترنتی در تهران حدود ۶۰۰ هزار سفر روزانه است، درحالی‌که تعداد سفرهای تاکسی اینترنتی اوبر در بزرگ‌ترین شهر خود، سائوپائولوی برزیل، حدود ۴۸۰ هزار سفر است». آماری که با استناد به آن می‌گویند ایران بزرگ‌ترین بازار تاکسی آنلاین خاورمیانه را دارد. گرچه آمار دقیقی از تعداد تاکسی‌های اینترنتی و سفرهای آنلاین در دسترس نیست، اما نمی‌توان توسعه تاکسی‌های اینترنتی و اشتیاق کاربران به استفاده از آن را کتمان کرد؛ اما دلیل آن چیست؟ برخی معتقدند دلیل استفاده گسترده مردم از تاکسی‌های اینترنتی «مشکلات حمل‌ونقل عمومی» است. مشکلی که سبب می‌شود با وجود گران‌تربودن تاکسی‌های آنلاین، مردم به استفاده از آن اقبال نشان دهند؛ اما مشکلات حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرهای ایران و به‌ویژه تهران، مشکلی است که سابقه دارد و باید پرسید چرا پیش از این مردم برای فرار از مشکلات حمل‌ونقل عمومی اقبال چندانی به تاکسی‌های تلفنی آفلاین نداشتند؟ احتمالا چون تاکسی‌ تلفنی گران است.

«قیمت پایین» مهم‌ترین عاملی است که مردم را به استفاده مدوام از تاکسی‌های اینترنتی سوق می‌دهد. بر این اساس می‌توان گفت دلیل اصلی اقبال مردم به تاکسی‌های اینترنتی در ایران، قیمت پایین خدمات آنهاست و این قیمت اقتصادی به‌دلیل بنزین ارزان است. قیمت بنزین در ایران لیتری هزار تومان است؛ یعنی حدود ۲۹ سنت. با این نرخ، ایران ارزان‌ترین بنزین منطقه خاورمیانه را دارد و بعد از ونزوئلا و سودان، ارزان‌ترین بنزین دنیا را. متوسط قیمت بنزین در جهان ۱٫۱۵ دلار به‌ازای هر لیتر است یعنی ۱۵ برابر قیمت بنزین در ایران و حتی در کشورهایی مانند آنگولا، بحرین، عراق، قطر، عربستان و افغانستان قیمت بنزین چند برابر ایران است. حال می‌توان آمار و رکوردهای مطرح‌شده را بار دیگر مرور کرد. آمارهایی که ۶۰۰ هزار سفر یکی از بازیگران اصلی تاکسی آنلاین در تهران را با آمار حدود ۴۸۰ هزار سفر اوبر در سائوپائولوی برزیل مقایسه می‌کند یا آمار دو میلیون نفری رانندگان و ۱۰ میلیون نفری مسافران تاکسی آنلاین در ایران را. احتمالا با بنزین ۲۹ سنتی، تبدیل‌شدن تاکسی‌های آنلاین ایران به بزرگ‌ترین بازار سرویس حمل‌ونقل خاورمیانه و آسیا دستاورد چندان عجیبی نباشد و دیگر کشورها هم اگر از چنین یارانه پنهانی برخوردار بودند، آمارهای بهتری ثبت می‌کردند.

غریبه نیستیم؛ ما را ببینید

روزنامه ایران با انتشار مطلبی با عنوان غریبه نیستیم؛ ما را ببینید، به گفت وگو با بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران پرداخت و نوشت:‌ همه بخش‌های معدن در زمره زنجیره تولید هستند و اگر در هر مقطع روی فرآوری معدنی عملیات صورت گیرد به آن ارزش افزوده بیشتری داده می‌شود. به طور قطع اگر روی سنگ آهن کار جدید صورت گیرد و فرآوری شود می‌توان به درآمدهای بیشتری دست یافت ولی اگر این اتفاق رخ ندهد، صادرات سنگ آهن را نباید مصداق خام فروشی مواد معدنی دانست. اگر می‌خواهیم به سنگ آهن ارزش افزوده بیشتری بدهیم و آن را تبدیل به کنسانتره کنیم باید برای سرمایه‌گذاران فرصت‌های مورد نیاز را ایجاد کرد. وقتی سیاست‌های تشویقی وجود ندارد و صاحبان پول و صنایع حاضر نیستند سنگ آهن را به کنسانتره تبدیل کنند نباید فروش سنگ آهن را خام فروشی بدانیم و حتی جلوی صادرات آن را بگیریم. هیچ ماده معدنی خامی صادر نمی‌شود و تمام محصولات مواد معدنی در خطوط تولید قرار می‌گیرند، تنها مشکلی که در این حوزه رخ می‌دهد این است که سنگ آهن مرحله ابتدایی تولید است. بر اساس آمارهای دریافتی از اتاق بازرگانی ایران صادرات کنسانتره سنگ آهن در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۱۹ درصد کاهش و صادرات گندله هم در سال گذشته نسبت به سال ۹۶، ۶.۵ برابر افزایش داشته است. صادرات آهن اسفنجی و فولاد هم در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، به ترتیب ۲۵ درصد و ۲۰ درصد کاهش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد که باوجود محدودیت در صادرات سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی در سایر فرآورده‌های معدنی روند صادرات کاهشی بوده است. از طرفی این آمار گویای آن است که بازار داخلی و خارجی با رکود مواجه شده است. البته کارشناسان اعتقاد دارند که در اکثر کشورها مصرف محصول نهایی سنگ آهن کاهشی بوده است. از سوی دیگر واردات آهن اسفنجی در سال گذشته به صفر رسیده و واردات فولاد در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۴۵ درصد کاهش داشته است. باوجود کاهش صادرات و رکود فراگیر در بازار داخلی و خارجی اوایل مردادماه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأمین خوراک واحدهای زنجیره فولاد و تعیین قیمت محصولات سنگ آهن صادرات محصولات سنگ آهن (کلوخه، دانه بندی، کنسانتره و گندله) را ممنوع کرد. این مصوبه باعث اعتراض تولیدکنندگان هم شد، آنها می‌گویند وقتی تولیدکنندگان کنسانتره و فولاد تولید خود را کاهش دادند ممنوعیت صادرات به بخش دیگر تولید فشار وارد می‌کند. اتاق بازرگانی ایران در گزارشی که تهیه کرده تا ۸ ماه آینده حوزه معدن را پیش‌بینی کرده است. پیش‌بینی شده تولید گندله به ۲۹.۱ میلیون تن می‌رسد و این در حالی است که الزام تأمین گندله تا ۸ ماه سال‌جاری ۲۸.۴ میلیون تن است. پیش‌بینی تولید کنسانتره ۳۲.۹ میلیون تن برای ۸ ماهه سال‌جاری است و در این میان الزام تأمین کنسانتره ۳۱.۲ میلیون تن است.

رمزگشایی از عقب‌ نشینی رییس‌ جمهور امریکا

روزنامه ایران با انتخاب گزارشی با عنوان رمزگشایی از عقب‌نشینی رییس‌جمهور امریکا، می نویسد:‌ ایران و امریکا رابطه مستقیمی با هم ندارند و تنها کانال دیپلماتیک که ارتباط دو وزیر خارجه بود هم با حضور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در کاخ سفید بسته شد. چهره‌ای مانند برایان هوک، رییس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه امریکا یک‌بار با عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد که آن دیدار هم در قالب کمیسیون مشترک برجام بود. در همان دیدار عراقچی به هوک درباره کناره‌گیری نه چندان دورهنگام دونالد ترامپ از برجام طعنه می‌زند و با تکذیب نماینده دولت جدید امریکا و ابراز امیدواری قاطع او برای ادامه توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ وقت روبه‌رو می‌شود. با این همه خوش‌بینی برایان هوک محقق نشد و ۱۵ ماه پیش رسما ایران و امریکا وارد جدال جدیدی تحت عنوان «برجام بدون امریکا» شدند. شاید اگر واشنگتن فقط از برجام خارج می‌شد و کلید بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را فشار نمی‌داد، آب چندانی از آب تکان نمی‌خورد و ایران با همان ترکیب ۱+۴ می‌توانست از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند شود.

با این ‌همه بازگشت تحریم‌های هسته‌ای با خاصیت مجازات‌های فرامرزی ایران و ۵ کشور باقیمانده در توافق را گرفتار کرده و دو طرف در یک سال و چندماه گذشته راهکارهای بسیاری را برای یافتن مکانیسمی که تحریم‌های امریکا را دور بزند، مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. مطالبه‌های ایران مشخص است: عادی‌سازی رابطه‌های بانکی و مالی، فروش نفت. اروپا سازوکار اینستکس را راه انداخته اما مشکل عدم چرخش مالی در این مکانیسم است، چرا که خزانه‌داری امریکا تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند. تهران پس از یک دوره صبر استراتژیک، کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرده که در این مسیر تاکنون دو گام برداشته شده و گام سوم نیز نزدیک است. پاریس در میان کشورهای اروپایی میانداری برای نجات برجام را آغاز کرده و گفته می‌شود که از چندماه پیش تاکنون طرح‌های بسیاری از سوی تهران و پاریس برای حفظ برجام مطرح و این اواخر نهایی هم شده است. با نهایی شدن نسبی این طرح‌ها، پای امریکا هم به میدان کشیده شده است.

نبرد قوانین

روزنامه صبح نو با درج گزارشی با عنوان نبرد قوانین، می نویسد: تاکسی‌های اینترنتی از زمانی‌که به چرخه حمل‌ونقل عمومی شهرها پیوستند، تحولات بزرگی ایجاد کردند. در گام نخست، کافی بود شما اپلیکیشن را روی گوشی‌های تلفن‌همراه خود نصب کرده و به‌سادگی با آن‌ها کار کنید. نکته بعدی سهولت دسترسی به آن‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز بود. یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌هایش این است که مسافر می‌تواند محل سوار و پیاده‌شدن را خود انتخاب کند تا دقیقا در مقصد موردنظر خود از خودرو پیاده شود. نبود مسافران دیگر در داخل خودرو و راحتی مسافر و حتی پیگیری مسیر و نظارت دقیق روی رفتار راننده از مواردی است که موردتوجه مردم قرار گرفت؛ اگرچه بعدها نمونه‌هایی از رفتارهای ناهنجار یا غیرمتعارف رانندگان یا مسافران تاکسی‌های اینترنتی ثبت و منتشر شد. بااین‌حال روی دیگر سکه، اعتراض رانندگان تاکسی بود که زیرنظر سازمان تاکسیرانی شهرها فعالیت می‌کردند.

این رانندگان به این موضوع اشاره می‌کردند که هر خودرویی بدون استعلام مشخص می‌تواند تاکسی اینترنتی شود؛ درحالی‌که برای راننده تاکسی‌شدن باید مسیر طولانی از بابت تأیید سلامت و استعلام‌های مختلف صورت بگیرد. همچنین، رانندگان تاکسی به‌دلیل فعالیت زیرنظر شهرداری‌ها باید حتما خودروهای خود را هر ۶ ماه یک‌بار به معاینه فنی ببرند و نیز از قیمت مصوب و نظارت‌های دقیق پیروی کنند. این‌ها همه با شرایط رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تفاوت داشت. همین تفاوت‌ها نیز بارها موجب اعتراض‌های مختلف شده بود. شهرداری تهران از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی شکایت کرده است. آقای رضا الفت‌نسب در گفت‌وگو با «دیجیاتو» به تشریح این مسأله پرداخته و گفته است: شکایت شهرداری به این دلیل است که چرا اتحادیه به شرکت‌های جابه‌جایی هوشمند یا تاکسی‌های آنلاین مجوز فعالیت داده است. او همچنین خبر داده است شهرداری از این اتحادیه خواسته جبران عوارض پرداخت‌نشده تاکسی‌های آنلاین در سال‌های گذشته را برعهده گیرد.

پس ‌لرزه‌های دیپلماسی

روزنامه ستاره صبح با درج گزارشی با عنوان پس‌ لرزه‌های دیپلماسی، ‌نوشته است:‌ سال‌هاست که اقتصاددانان، کنشگران و فعالان بخش خصوصی و روزنامه‌ نگاران با ارائه تفسیر، مقاله، یادداشت و گزارش می‌گویند که قیمت ارز و سکه از حوادث سیاسی داخلی و خارجی تأثیر می‌پذیرد، زیرا در عمل مشاهده‌شده که هر وقت سمت ‌و سوی مسائل سیاسی در داخل کشور آرام و بدون تنش است و همچنین از میزان تنش با کشورهای منطقه با غرب به‌ ویژه ایالات‌متحده کاسته می‌شود این اتفاق بر قیمت ارز و سکه اثر گذاشته و قیمت‌ها را به سمت تعادل پیش می‌برد. مشاهدات، پژوهش‌ها و بررسی‌های عینی نشان می‌دهد که قیمت کالاها در ایران متأثر از قیمت ارز بوده است، زیرا هر وقت قیمت ارز پایین بوده، به‌تبع آن قیمت‌های مسکن و مواد خوراکی و خودرو و ... پایین بوده است.

در مقابل وقتی قیمت ارز و سکه بالا می‌رود زمینه را برای افزایش دیگر کالاها فراهم می‌کند. این برداشت بار دیگر با سفر غیرمنتظره ظریف به حاشیه اجلاس گروه ۷(هفت‌کشور صنعتی جهان) به اثبات رسید، چون در روزهای دوشنبه و سه‌ شنبه مشاهدات میدانی نشان داد که قیمت سکه و ارز در بازار ایران نسبت به‌ روزهای شنبه و یکشنبه همین هفته دچار ریزش قیمت شدند. بی‌شک تداوم دیپلماسی در «درون» و «برون» می‌تواند به ثبات بازار کمک کرده و از این منظر دارایی‌های مردم حفظ‌ شده و قدرت خرید آن‌ها افزایش یابد.