کرمان - ایرنا - به گفته مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارتقای ایمنی، آمار حوادث منجر به فوت در محیط کار در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد در کشور کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، علی مظفری روز چهارشنبه در نخستین کارگاه ایمنی معادن زیرزمینی در تالار شرکت ذغال سنگ کرمان افزود: در بخش فوت ناشی از حوادث در معادن کشور نیز در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه آن ۶۰ درصد کاهش داریم که آمار بسیار خوبی است.

وی بیان کرد: حدود یک میلون و ۳۰۰ هزار کارگاه ثبت شده در کشور وجود دارد که با توجه به کارگاه های ثبت نشده پیش بینی می شود تقریبا ۱۴ میلیون کارگر در محیط های کاری مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: ۱۴ هزار بازرس و مسئول ایمنی در کارگاه ها و محیط های کاری استقرار دارند و طی سال گذشته ۴۵۰ هزار بازرسی انجام شده است.

وی با بیان اینکه فصل چهارم قانون کار مبنی بر پیشگیری است تصریح کرد: تجهیزات کارگاه ها باید ایمن و از استانداردهای مختلف برخودار باشند و الزامات مربوط به پیشگیری و حفاظت در محیط های کاری رعایت شود.

مظفری افزود: طبق بررسی های اداره کل بازرسی، ۲۴۰ قلم تجهیزات و دستگاه که با حوادث مربوط به کار ارتباط دارند و مشخص شده درخواست تدوین استاندارد اجباری و رعایت مقررات در رابطه با واردات این کالا ها انجام شده است.

وی تاکید کرد: در دنیا مسئولیت تامین ایمنی کارگاه تنها به نماینده دولت واگذار نمی شود و ساختار ایمنی و مسئول ایمنی محیط کار برعهده کار فرما است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: اگر به صورت ریشه ای به حوادث ناشی از کار نگاه کنیم سهل انگاری کارگر آخرین عامل وقوع حوادث است و مسائل ریشه ای دیگر نیز در این حوادث دخالت دارد.

وی تصریح کرد: آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و بازرسان، تعیین صلاحیت امور پیمانکاری، تعیین صلاحیت بکارگیری مسئولان ایمنی و آیین نامه های ایمنی، بهداشت و سلامت در محیط کار، جزو ساختارهای نظارت بر محیط کار محسوب می شود.

مظفری تاکید کرد: اگر دولت در ساختار تدوین و نظارت آیین نامه ها با دقت عمل کند و کارگر و کارفرما صحیح آموزش ببینند و استاندارهای تجهیزات و ساخت رعایت شود، زنجیره آمار حوادث مربوط به کار کاهش پیدا می کند.

وی گفت: رویدادهای فرهنگی مانند برگزاری المپیاد ایمنی و کارگاه های آموزشی بسیار در کاهش حوادث محیط کار موثر است.

مظفری با اشاره کمک خیرین در حوزه تجهیزات حفاظت فردی افزود: این حضور بسیار ارزشمند است و باید با گفتمان و فرهنگ سازی خیرین ایمنی را به مبحث کار وارد کنیم.

اقتصاد ایمنی در محیط های کاری جایگاهی ندارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به تاثیر عوامل مختلف در حوادث ناشی از کار گفت: پایین بودن نرخ دستمزد و بکارگیری کارگر ارزان در ایمنی محیط کار تاثیر گذار است و تصویر ذهنی کارفرما از کارگر نیروی سازنده نیست و بیشتر ماشین آلات را منبع تولید می داند.

رضا اسماعیلی افزود: بسیاری از مسئولان تحلیل اقتصادی در رابطه با حوادث کار ندارند که چه هزینه هایی تحمیل می کند و به طور کلی اقتصاد ایمنی در محیط های کاری جایگاهی ندارد.

وی تصریح کرد: باید تبعات و آثار ناشی از حوادث در محیط کار به کارگر و کار فرما بیان تا ایمنی به طور کامل در این محیط ها حکمفرما باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بین جامعه کارگری بحث ایمنی به صورت اپیدمی مطرح نیست و ارزش قائل شدن کارگر به جان خود در کاهش خطر اثرگذار است.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار کارگاه در استان کرمان فعالیت دارد تاکید کرد: تعداد ۳۰ نفر بازرسی از کارگاه های استان کرمان را به عهده دارند که در بهترین حالت هر سه سال یکبار تمامی کارگاه ها مورد بازرسی قرار می گیرند و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی عملا توان نظارت بر تمام کارگاه ها را ندارد.

اسماعیلی با اشاره به کیفی نبودن بازرسی های محیط کار تصریح کرد: برخی اوقات مشاهده کردیم متن ۱۰ گزارش بازرسی از محیط های متخلف کار به یکدیگر مشابه است که باید این مسائل برطرف شود.

وی افزود: در بحث معادن زیرزمینی اهمیت بازرسی و نظارت بیشتر می شود، اما به علت سختی کار و شرایط محیطی معادن کیفیت کار بازرسی ها پایین می آید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: حدود پنج هزار و ۳۰۰ معدن در کشور داریم و ۵۰۰ معدن در استان کرمان فعال است و در پنج شهر معدنی استان ۱۰ بازرس فعالیت می کنند که توان ورود به همه معادن را ندارند.

وی با اشاره به فراگیری ۴۰ هزار ساعت آموزش ایمنی در محیط های کاری تصریح کرد: باید ببینیم که چقدر آموزش های ما به یادگیری و تغییر رفتار در محیط های کاری منجر شده است و در بحث های آموزشی نیز نواقصی وجود دارد که باید دقت داشته باشیم.

اسماعیلی اظهار داشت: بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است که متاسفانه این بخش متولی مشخصی ندارد و گستردگی و ثابت نبودن این کارگران از جمله دلایل آن است.

وی افزود: در قالب طرح های ایمنی اخیرا ۱۰۰ کلاه و کفش ایمنی به کارگران ساختمانی در رفسنجان اهدا شده و با کمک معین های اقتصادی در تلاش برای تغییر رفتار ایمنی این کارگران هستیم.

۳۰۲۹/۷۴۳۷