به گزارش روز چهارشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا مفیدی» افزود: میز نخست در اواخر تیرماه با حجم قرارداد ۷۴۰ میلیارد تومانی و تولید ۳۵ قطعه توسط ۳۲ قطعهساز و کاهش ارزبری ۸۵ میلیون یورویی انجام شد.
مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ساخت داخل و تعمیق ساخت داخل یک الزام است، توضیح داد: در سال های گذشته از توسعه صنایع «هایتک»، قطعات الکترونیکی و مکانیکی غفلت کرده ایم و هم اکنون باید به جبران بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه بخشی از افت تولید در خودروسازی ها ناشی از کمبود قطعات است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در چند ماه آینده و با کمک سازندگان داخلی و همچنین واردات قطعات، باید این نقص را جبران کنیم. خودروها را تکمیل و تحویل درخواست کنندگان خواهیم داد.
مفیدی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری میزهای ساخت داخل در صنایع دیگر تا پایان امسال خبر داد.
همکاری با صنایع دفاع
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراهی صنایع وزارت دفاع، شرکت های دانش بنیان و شرکت های پژوهشی برای رفع نقصان بعضی از قسمتهای صنعت خودروسازی اشاره و ابراز امیدواری کرد: با کمک هایی که از همه بخشها به صنعت خودروسازی روانه میشود، این صنعت هرچه سریعتر به تعالی برسد.
وی با اشاره به اینکه امروز صنعت خودروسازی به قطعات صنایع دیگر از جمله لاستیک، روغن، باطری سازی و مواد اولیه نیاز دارد، گفت: این امکانات در کشور به حد کافی وجود دارد و ما نگران عقب ماندگی و کاهش ظرفیت تولید در این حوزه ها نیستیم.
مفیدی تاکید کرد: انتظار میرود هم افزایی با صنعت خودروسازی انجام شود تا فرصتهای به وجود آمده سوزانده نشود و باعث نشویم در بخشی که به خودکفایی رسیدهایم، ارزبری داشته باشیم.
وی ادامه داد: تاکنون توصیههایی در این زمینه بهویژه واردات لاستیک مطرح بوده، اما واردات بسیار محدود شده است و باید این مساله را تولیدکنندگان لاستیک مد نظر داشته باشند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت خاطرنشان کرد: تایرسازان باید نیازی که هم اکنون در کشور پدید آمده را پاسخ دهند و از این فرصت برای فراهم آوردن شرایط رقابت پذیری در کیفیت و قیمت لاستیک استفاده کنند.