تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳

تهران- ایرنا- مدیریت سرخآبی‌ها از گذشته های دور با چالش‌های متفاوتی روبرو بوده است چالشی که «محمدحسن انصاری‌فرد» برای دومین‌بار وارد آن می‌شود.

«ایرج عرب» در کمتر از یکسال با کرسی مدیریت پرسپولیس وداع کرد و جای خود را به مدیری کهنه کار تر به نام «محمد حسن انصاری‌فرد» داد. بدون شک انصاری‌فردد نامی ناآشنا و بیرون آمده از قوطی مورد اشاره برخی نیست بلکه آشنایی قدیمی است که هواداران وی را با برند باشگاه پرسپولیس می شناسند.

اما این شناخت آیا می تواند برای او به عنوان رمز موفقیت تعریف شود یا اینکه او به مانند دیگر مهره‌های مدیریتی باید پس از چند صباحی تجربه چالش جای خود را به دیگری بدهد؟ هر چند که نمی‌شود برای این پرسش به زودی پاسخی تدوین کرد اما بدون شک وی میراث‌دار پرسپولیسی خواهد بود که خالی از مشکل نیست. این تیم به مانند دیگر باشگاه‌های کشور در هفت خوانی از مشکلات مالی، مدیریتی و ورزشی قرار گرفته که برطرف کردن آن نیاز به یک تیم قوی و کار آزموده دارد.

نخستین میراث شوم برای انصاری‌فرد مالی است که بر محور نام «برانکو ایوانکویچ» می‌چرخد و در ۲ زمینه کار را برای مدیر جدید سخت خواهد کرد. نخست در زمینه نتیجه گیری تیم و توقعاتی که هواداران پس از سه قهرمانی از پرسپولیس کالدرون دارند. تیم یکدست برانکو اکنون با مربی آرژانتینی باید یک چالش جدید را تجربه کند؛ چالشی که ممکن است به خاطر عدم نتیجه گیری برای مجموعه باشگاه به بحران تبدیل شود. بحرانی که هواداران از انصاری‌فرد اخراج کالدرون و بازگشت برانکو را خواهان هستند. این پیش‌فرض زمانی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت که برانکو جایگاه متزلزلی در لیگ عربستان دارد.

اما میراث «برانکو ایوانکویچ» و مدیریت پیشین تیم تنها توقعات فنی تیم ختم نخواهد شد بلکه واقعیتی که وجود دارد این است که بدهی برانکو و «ماریو بودمیر» یکی از سخت ترین چالش های انصاری‌فرد است؛ بدهی که عدم پرداخت آن منجر به فسخ قرارداد یک طرفه این مربی کروات شد. بر همگان آشکار است تامین بودجه ارزی و شیوه انتقال این بدهی به خارج از کشور ممکن است زمانبر باشد و در نهایت به حکم فیفا علیه تیم پرسپولیس ختم شود.

مشکلات ارزی انصاری‌فرد زمانی ۲ چندان خواهد شد که «گاربریل کالدرون» آرژانتینی نیز برای برآورده کردن توقع هواداران درخواست بازیکن خارجی برای بازی در تیم داده است. درخواستی که تاکنون آن گونه که مربی می خواهد اجرایی نشده است. به این مشکلات باید هزینه ارزی قرارداد مربی (کالدرون) و چند بازیکن خارجی تیم نیز  اضافه شود.

اما اگر بخواهیم مشکلات انصاری‌فرد را در مسائل ارزی خلاصه کنیم نمی‌شود درباره آینده مدیرعامل پرسپولیس قضاوت کرد. این باشگاه اکنون با مدعیانی روبرو است که هر کدام از آنان ادعای قرارداد فروش بلیط اینترنتی بازی های این تیم را دارند. ۲ شرکت «ریحان فیلم» و «توسعه و تجهیز» مدعی فروش بلیط مسابقات تیم پرسپولیس به شمار می‌روند. شرکت هایی که هر کدام براساس مستندات ادعا دارند امتیاز این مهم را از مسوولان پیشین تیم دریافت کرده اند. حال باید با تعهداتی که مدیران پیشین به این شرکت ها داده اند انصاری فر یکی را به عنوان مجری فروش بلیط بازی ها انتخاب کند. بنا به برخی اخبار مدیران قبلی هفت میلیارد از شرکت ریحان فیلم به خاطر واگذاری امتیاز فروش بلیط دریافت کرده‌اند.

برخی ادعا می کنند که پرسپولیس ایرج عرب ۲۰۰ میلیارد بدهی این باشگاه را پرداخت کرده است و این تیم مشکلی با بدهکاران ندارد. اما در حالی که تا چند روز دیگر باید مجوز حرفه‌ای باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان صادر شود تا کنون خبری از صاف شدن بدهی‌ها نیست بلکه اخبار غیر رسمی حکایت از شمار زیاد طلبکاران تیم دارد. این امر موجب شده تا ۲ باشگاه بزرگ ایران (استقلال و پرسپولیس) در خطر حذف از آسیا قرار گیرند.

البته این مشکلات تنها به مالی و ارزی پرسپولیس مربوط می‌شود و انصاری فر باید در جبهه های دیگر نیز با چالش های پیش رو مبارزه کند. رقیبان وی برای مدیریت، موج انتقادات مدیریتی و کادر فنی انتخاب شده از سوی ایرج عرب تنها بخش کوچکی از چالش های پیش روی این مدیر کهنه کار و پیشکسوت پرسپولیس است. کنار ‌آمدن با پیشکسوتان و نتایج تیم های پایه از دیگر چالش هایی است که این مدیر در یکسال نخست کار خود به آن مواجه می شود.

انصاری فر در فصل پیش رو برای هماهنگی در مجموعه پرسپولیس باید با راهبرد مدارا و مصلحت تمام این باشگاه را حل کند.