مسکو - ایرنا - رسانه‌های اوکراین امروز چهارشنبه اعلام کردند که دادگاه تجدید نظر در کی‌یف حکم به آزادی «کریل ویشینسکی» مدیر خبرگزاری ریانووستی روسیه در این کشور داده است که بیش از ۴۰۰ روز به اتهام خیانت به اوکراین در زندان بوده است.

سرویس امنیت اوکراین موسوم به اس.ب.او (SBU) ۱۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت ماه ۹۷) سال ۲۰۱۸ میلادی با حمله به دفتر خبرگزاری ریانووستی در کی‌یف، رئیس این مرکز خبری را به اتهام خیانت به اوکراین بازداشت کرد.
دادگاه هرسون در جنوب اوکراین ویشینسکی را به طور موقت به دو ماه زندان محکوم کرد اما بعدتر اعلام شد که او حالا حالا باید در زندان بماند.

مقامات اوکراینی در آن زمان به رسانه‌ها گفتند که ویشینسکی دارای تابعیت دوگانه (اوکراین و روسیه) است و به خاطر نوشتن گزارش‌هایی که الحاق کریمه به روسیه را توجیه می‌کرد، بازداشت شده و امکان دارد به اتهام خیانت به اوکراین تا ۱۵ سال در زندان بماند.

ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه که از نخستین روزهای دستگیری این روزنامه‌نگار به حمایت از وی پرداخت و حتی آواتارهای وزارت خارجه روسیه ذر شبکه های اجتماعی را از عکس‌های او پر کرد، در واکنش به آزادی ویشینسکی گفته است: این اقدام اوکراین، اولین قدم به سوی عدالت در رابطه با یک روزنامه‌نگار است.

ولادیمیر پوتین نیز پیشتر در خصوص زندانی شدن این خبرنگار در اوکراین گفته بود: این حادثه بی سابقه است، او (ویشینسکی) در حال انجام وظایف حرفه‌ای خود بود و نباید به خاطر انجام وظیفه خبرنگاران را به زندان انداخت.

گفتنی است، مسکو یادداشت‌های اعتراضی متعددی به کی‌یف برای آزادی این روزنامه‌نگار زد و همواره خواستار پایان اینگونه اقدامات علیه خبرنگاران خود در اوکراین بود.

آرلم دزیر نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه آزادی رسانه‌ها نیز پیشتر به خاطر زندانی کردن یک خبرنگار به کی‌یف تاخته بود و توماس گرمینگر دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز تاکید کرده بود که همه کشورهای عضو این سازمان متعهد شده‌اند شرایطی را برای تسهیل کار روزنامه‌نگاران ایجاد کنند تا آنها بتوانند به وظایف حرفه‌ای خود به راحتی عمل کنند بنابراین از اوکراین انتظار می‌رود مطابق با استانداردهای بین‌المللی عمل کرده و در کار رسانه‌ها دخالت نکند.