به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، عبدالرضا باقری عصر چهارشنبه در هفتمین جشنواره ملی رویش ویژه دستاورد و توانمندیهای کانونهای فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی سراسر کشور که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: کارکرد اصلی نهاد دانشگاه، آموزش و پژوهش است اما این نهاد برای دانشجو محیط تجربه اندوزی در کنار آموزش و پژوهش محسوب می شود.
وی اظهار داشت: کانون های دانشجویی یکی از نهادهای قدرتمند دانشجویی کشور به شمار می آیند که اواخر دهه ۷۰ در دانشگاه ها شکل گرفتند و امروز ۲۰ سال از حیات این کانون ها میگذرد.
قائم مقام وزیر علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار کانون دانشجویی و فرهنگی با بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو در دانشگاهها فعالیت میکنند که محیط خوبی برای تجربه اندوزی و ورود به اجتماع است.
به گفته باقری، کانونها محیط تعامل با اجتماع هستند و چه خوب است که کانونهای دانشجویی تجارب ۲۰ سال گذشته را ارزیابی، نقاط برجسته آن را پررنگتر و آسیبهای احتمالی آن را رفع کنند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارکردهای کانونهای دانشجویی، جلوگیری از آسیب اجتماعی است خاطرنشان کرد: ویژگی نهاد دانشجویی است که در طول ۲۰ سال گذشته به شکل خودجوش و متناسب با نیاز کشور شکل گرفته و به صورت ضابطهمند در دانشگاهها فعالیت کرده است.
قائم مقام وزیر علوم گفت: سایر نهادهای مردمی برای ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه باید شکل بگیرد که یکی از این نهادها بنیاد حامیان دانشگاه است.
باقری ادامه داد: این نهاد از افراد خیرخواه، نوعدوست و مشوق دیگران تشکیل شده است. در دولتهای یازدهم و دوازدهم، ۶۵ بنیاد حامیان در دانشگاهها به کمک نهادهای مردمی، تشکیل شد.
قائم مقام وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه نهادی نیست که فقط به تربیت نیروی انسانی بپردازد بلکه در کنار آن باید پاسخگوی نیاز جامعه بوده و چالشهای کشور را حل کند. در شرایط کنونی به ویژه در شرایط تحریم، دانشگاهها و دستگاههای اجرایی باید در کنار مردم به حل چالشهای جامعه بپردازند و نهادهای دانشجویی میتوانند در این طرحها تأثیرگذار باشند.
باقری گفت: کانون های دانشجویی در سال جدید تحصیلی میتوانند متناسب با مشکلات و معضلات جامعه ایجاد شوند تا طوفان فکری، ایجاد و طرح موضوع کنند.