سنندج - ایرنا - همزمان با پنجمین روز از هفته گرامیداشت دولت عصر چهارشنبه در مراسمی با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان بانه از ۴۲ طرح خدماتی، عمرانی و گازرسانی در روستاهای این شهرستان بهره برداری شد.

 گازرسانی به هشت روستا، چهار کوخ و ۱۱ طرح صنعتی، بهره برداری از راه آسفالته روستای مامال، بهره برداری از ۱۸ پروژه آبخیزداری روستای شهینان و منیجلان و بهره برداری از پروژه تعمیر، تجهیز و توسعه کتابخانه نبی اکرم (ص) از جمله پروژه های عمرانی و فرهنگی همزمان با پنجمین روز از هفته دولت با حضور مسئولان محلی شهرستان بانه به بهره برداری رسید.

رئیس شرکت گاز بانه در آیین نمادین بهره برداری از پروژه های گازرسانی در روستای تاژان گفت: همزمان با آغاز هفته دولت هشت روستای تاژان، کوره گوزه، سارتکه علیا، کندل، توکل، آلی ماکان، گوزله و قول استر و کوخ های پاش گوره دار، کانی سارد، حمه کوژراو، قلات گه و ۱۱ واحد صنعتی این شهرستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

شیرکو خندانی افزود: برای نصب هر علمک در مناطق روستایی مرزی این شهرستان به طور میانگین ۲۲۰ میلیون ریال هزینه شده و در مجموع برای گازرسانی به این روستاها و کوخ ها ۶۰ میلیارد ریال و گازرسانی به طرح های صنعتی ۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی اظهار داشت: به زودی پروژه گازرسانی به روستای دروله نیز آغاز می شود و ایستگاه روستای سبدلو که سالانه هزینه بالای برای نگهداری آن صرف می شود جمع آوری و به شبکه گاز شهری متصل می شود.

خندانی با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی ۸۷ و ۹ دهم درصد در بخش شهری ۱۰۰ درصد است و با بهره برداری از این پروژه ۲ و سه دهم به ضریب نفوذ گاز بخش روستای اضافه می شود،  افزود: با بهره برداری از این پروژه ها ۱۳۱ روستای شهرستان از نعمت گاز برخوردارند و گازرسانی به ۲۵ روستا نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه گازرسانی به روستاها باعث احیای جنگل ها و منابع طبیعی شده است، اضافه کرد: مصرف کنندگان باید به صورت بهینه و درست گاز مصرف کنند چرا که مصرف نادرست گاز باعث اتلاف هزینه های اضافی می شود و توسعه غیر مجاز گاز نیز باعث ایجاد خطرات جانی و مالی می شود.

رئیس شرکت گاز بانه اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح ها سالانه از ۸۱۶ هزار لیتر سوخت مایع صرفه جویی می شود که به اقتصاد کشور کمک می کند.

بهره برداری از طرح هادی آسفالت روستای مامال

رئیس بنیاد مسکن بانه در آیین افتتاح طرح هادی و آسفالت معابر روستای مامال گفت: برای اجرای طرح هادی و آسفالت معابر این روستا در مجموع هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی بنیاد مسکن و دهیاری هزینه شده است.

بختیار خدری افزود: برای اجرای این پروژه عمرانی اقداماتی از جمله تخریب، آواربرداری، اجرای شبکه فاضلاب، جدول گذاری، اساس و زیر اساس، احداث پل و دیوار و آسفالت با تناژ ۸۴۷ تُن به طول ۶۹۰ متر انجام شده است.

اجرای ۱۸ طرح آبخیزداری

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بانه هم در حاشیه افتتاح طرح های این اداره گفت: پروژه های آبخیزداری شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی در ۲ حوزه آبخیز بخش نمشیر با ۱۹ روستا و بخش ننور با ۱۲ روستا اجرا شده است.

عثمان صالح‌زاده افزود: پروژه های آبخیزداری به صورت عملیات مکانیکی در بخش نمشیر با مساحت پنج هزار متر مکعب با ۱۸ سازه سدهای رسوب گیر ملاتی و سدهای گابیونی در روستای شهینان و منیجلان با اعتبار۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شده است.

وی اظهار داشت: سدهای رسوب گیر گابیونی رسوبات دانه درشت و سدهای رسوب گیر ملاتی رسوبات دانه ریز را جذب می کند که از در سال های کم باران آب ذخیره می کنند و در سال‌های پر باران از فرسایش خاک جلوگیری می کند.

صالح‌زاده مهمترین وظایف منابع طبیعی را حفاظت از منابع طبیعی، احیای این منابع، توسعه منابع طبیعی و بهره برداری بهینه و اصولی از آن عنوان کرد و گفت: مهمترین وظیفه منابع طبیعی حفاظت از منابع پایه آب و خاک پشتوانه بخش کشاورزی است و پروژه های آبخیزداری در راستای حفاظت از منابع پایه آب و خاک اجرا می شود.

پروژه تعمیر، تجهیز و توسعه کتابخانه نبی اکرم (ص)

رئیس اداره کتابخانه های عمومی بانه در آین بهره برداری از این طرح گفت: این پروژه شامل تعمیر و تجهیز سالن مطالعه، مهمانسرا، بخش کودک و توسعه مخزن کتابخانه است که برای عملیات اجرایی آن یک میلیارد و ۴۰۲ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

علی حیدر آقایی افزود: در طبقه بالای کتابخانه سالن مطالعه به متراژ ۸۶ متر مربع، مهمانسرا به مساحت ۱۱۶ متر مربع، بخش کودک به متراژ ۲۲  متر مربع و توسعه مخزن کتابخانه با افزایش ۱۱۴ متر مربع ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: مخزن این کتابخانه ۷۴ متر مربع بود که با افزایش ۱۱۴ متر مربعی مساحت آن به ۱۸۸ متر مربع افزایش یافته که این اقدام نقش مهمی در توسعه فضای کتابخانه عمومی این بخش دارد.

به مناسب هفته دولت در شهرستان بانه ۵۳ طرح عمرانی، خدماتی و فرهنگی با اعتبار ۲۳۱ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۴۶۹/۹۱۰۲