کیش - ایرنا - دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: اقدام های مثبت و موثری با همکاری دولت و مجلس برای رفع موانع ، حل مشکلات قانونی مناطق آزاد و حذف مقررات زائد و موازی صورت گرفته است.

 به گزارش ایرنا " مرتضی بانک"  چهارشنبه طی سخنانی در جمع مدیران، کارکنان، سرمایه گذاران و نمایندگان اصناف منطقه آزاد کیش،  از مدیران و مسئولان کشور که پیش از این به تصویب قانون مترقی و جامع اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اهتمام ورزیده اند خواست از  وضع مقررات مغایر با قانون و فعالیت های این مناطق پرهیز کنند تا به اهداف، مفاهیم و روح آزاد بودن فعالیت های تجاری ـ صنعتی خدشه وارد نشود.  

 مشاور رئیس جمهوری با گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان «باهنر» و «رجایی» و تاکید بر ادامه مسیر پر افتخار انقلاب اسلامی گفت: هر کاری که امروز در کشور انجام می شود اگر با برنامه نباشد مسیر را گم خواهد کرد و راه اصلی را از دست خواهد داد. 

 وی با اشاره به تلاش هرچه بیشتر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در زدودن قواعد و قوانین زائد که مانع فعالیت های این مناطق می شود، ابراز امیدواری که این تلاشها با توجه به حرکت های مثبت و موثر دولت و مجلس به سرانجام برسد. 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اضافه کرد: با تکیه بر همت و همیتی که در مجموعه مناطق آزاد وجود دارد می توان  مرحله به مرحله به اهداف مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی که در قانون به آنها اشاره شده دست یافت و این امر بدون شک با تکیه بر نیروی انسانی قوی و متخصص، امکانات کشور و مخاطبین اصلی مناطق آزاد یعنی سرمایه گذاران محقق خواهد شد. 

مشاور رئیس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود، رونمایی از دو سند «برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد کیش» و «نرم افزارهای حقوقی معاونت توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش» را مهم و  ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: این اسناد مهم ترین دستاورد سازمان منطقه آزاد کیش است که می تواند به عنوان یک «راهنمای عمل» ایفای نقش کند. 
مرتضی بانک  ابراز امیدواری کرد که این اسناد و مشابه این حرکت در سایر مناطق آزاد نیز اجرایی شود .
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو مقوله همراهی فرهنگ سازمانی با این اسناد و داشتن پیوست فرهنگی و تبلیغاتی را در اجرای صحیح و هرچه بهتر برنامه های مرتبط ضروری دانست و افزود: مردم و مخاطبین اصلی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی یعنی سرمایه گذاران نیز باید در جریان برنامه ها و فعالیت های مناطق آزاد قرار بگیرند چرا که در همین اسناد نیز بر نقش اطلاع مردم و سرمایه گذاران تاکید شده است. 
مشاور رئیس جمهور در ادامه، سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران فعال در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی را به رغم همه مشکلات اقتصادی کشور، تلاشگران و ذینفعان اصلی این مناطق معرفی کرد و افزود: امروز کارخانه «کیش چوب» با سرمایه گذاری چندین برابری مدیران و سرمایه گذارانش دوباره راه اندازی شده است که به نظر بسیاری، در منطقه بی نظیر است و تولیداتش با اروپا رقابت می کند.
 دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه بهره برداری از طرح های هفته دولت در جزیره کیش، سهم صادرات مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار  ذکر کرد. 

 او اضافه کرد: در سال ۹۷  میزان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه اقتصادی ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی میزان سرمایه گذاری در مناطق آزاد در شش سال گذشته را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان و میزان سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی را  بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این مدت میزان سرمایه گذاری خارجی هم بیش از ۲ و نیم میلیارد دلار بوده است.

مرتضی بانک اضافه کرد:  هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حوزه تولید مشغول کار هستند و در سال گذشته ۲۵ هزار شغل در مناطق آزاد و ۱۵ هزار شغل هم در مناطق ویژه ایجاد شده است  و این در حالی است که مجموع مناطق آزاد و ویژه کشور تنها ۳ دهم درصد کل خاک کشور است. 

    همزمان با پنجمین روز  هفته دولت علاوه بر رونمایی از سند راهبردی توسعه منطقه آزاد کیش، بهره برداری از  ۵ طرح عمرانی گرشگری و خدماتی با حضور مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این جزیره آغاز شد.  

۱۳۳۹