قشم - ایرنا - فلسفه کانت تحول عظیمی در تاریخ فلسفه ایجاد کرد. با کتاب «منطق بخوانیم» درخواهید یافت، مقولات کانتی چگونه مطرح می‌شود و چه تفاوتی با مقولات ارسطویی دارد.

سَها بَعنونی در کتابش ضمن آشنا کردن مخاطب با منطق قدیم، نظرات ۲ فیلسوف مذکور را درباره مقولات بحث کرده است. او نشان می‌دهد در فلسفه کانت مقولات چگونه شکل می‌گیرند و چه تفاوت‌هایی با مقولات در منطق قدیم دارد.

این کتاب دارای ۲ بخش کلی است که در بخش اول منطق ارسطویی به صورت گذرا، با زبانی سلیس و مثال های ملموس مسائل منطق ارسطویی از جمله تعریف منطق، تعریف فکر، علم و ادراک، تصور و تصدیق و غیر آن را توضیح می‌دهد.

مخاطب در بخش دوم کتاب ضمن آشنایی با مقولات نزد ارسطو و کانت، تفاوت آنها را از منظر نویسنده مطالعه می کند.

مولف در تحلیل موضوع، از ۲ منظر زبانشناختی(منطقی) و هستی شناختی(فلسفی) مقولات ارسطویی و کانتی را بررسی می کند و به توصیف جایگاه مقولات هر کدام از فیلسوفان را در نظام معرفت شناسی آنان می پردازد؛ بر این اساس به مقایسه مقولات دست میزند و در نتیجه آن اعلام می‌کند که مقولات ارسطویی و کانتی ارتباط منطقی و فلسفی با یکدیگر ندارند؛ و این تشابه تنها یک تشابه اسمی  و لفظی است.

کتاب «منطق بخوانیم» دارای ۷۲ صفحه است و در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات امیرصدرای قشم در یکهزار نسخه به چاپ رسید. بهای این کتاب ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

برشی از کتاب

...منطق «قانون صحیح فکر کردن» است». یعنی قواعد و قوانین منطقی به منزله یک مقیاس و معیار سنجش است که هرگاه بخواهیم درباره برخی از موضوعات استدلال کنیم باید استدلال خود را با آن معیارها ارزیابی کنیم که به طور غلط نتیجه گیری نکنیم...[با تلخیص]

...مقولات کانتی حکم فاهمه هستند در حالی که مقولات ارسطوئی به طور مستقیم به سبب تماس ذهن با عالم خارج انتزاع شده اند...