تهران- ایرنا- سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ۶٠٠ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که ٩٣ درصد آنها بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شده است. سالانه به‌طور متوسط ۱۴ هزار و روزانه ۴٠ کلاس درس احداث می‌شود.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی امروز شنبه با حضور در جمع مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی مدارس اظهار کرد: از شما همکاران عزیز درخواست می‌کنم تمام توان خود را برای کسب رای اعتماد و ادامه راه آقای محسن حاجی میرزایی مبذول کنید.

وی تصریح کرد: در دوران سرپرستی تلاش کردم انسجام و آرامش سازمانی برقرار باشد و بسیج امکانات و تجهیزات را برای ارتقاء و پیشرفت آموزش‌وپرورش داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه یک نظام تعلیم و تربیت ارتقاء یافته از چند استاندارد برخوردار است، گفت: در استاندارد منابع، اگر نیروی انسانی کیفی نباشد، ارتقاء نخواهیم داشت و در استاندارد تجهیزات، اگر این استاندارد را به‌خوبی پوشش ندهیم، نظام تعلیم و تربیت نمی‌تواند کیفیت را ارتقاء دهد.

حسینی با اشاره به سه استراتژی دشمنان کشور، اظهار کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی به دنبال کاهش رضایت‌مندی، ناکارآمدی نظام و رشد ناامیدی در بین مردم هستند و باید این سه موضوع را در فعالیت‌ها مورد تأکید و بررسی قرار دهیم و با عملکردمان عکس آن را رقم زده و امیدواری  را به جامعه تزریق کنیم.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه فعالیت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و نظام جمهوری اسلامی درباره ساخت و نوسازی مدارس قابل‌توجه بوده، گفت: با تلاش همکاران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تا اول مهرماه فعالیت بیش از ۴٠٠ مدرسه خشتی و گلی پایان خواهد یافت و بخاری‌های نفتی از مدارس جمع‌آوری خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی جدید ٣٨٠ کلاس درس در مناطق زلزله‌زده  استان کرمانشاه و ١۴٠٠مدرسه در مناطق سیل‌زده آماده بهره‌برداری است و مدارس تخریبی مناطق سیل‌زده با بیش از پنج کلاس درس تا پایان سال‌ تحویل داده خواهد شد.

وجود ۶۵ میلیون مترمربع فضای آموزشی و احداث سالانه ۱۴ هزار کلاس درس و روزانه ۴٠ کلاس درس در کشور

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۶۵ میلیون مترمربع فضای آموزشی کشور است، تصریح کرد: ٩٠ درصد فضاهای آموزشی کشور پس از انقلاب ساخته‌ شده است و ۶٠٠هزار کلاس درس داریم که ٩٣ درصد کلاس‌های درس بعد از انقلاب اسلامی احداث‌ شده است. سالانه به‌طور متوسط ۱۴ هزار کلاس درس و روزانه ۴٠کلاس درس در کشور احداث می‌شود.

حسینی گفت: سرانه فضای آموزشی در سال ۵٧ تقریباً ۱.۵ مترمربع بود، اما اکنون ۵.۲مترمربع است که علی‌رغم فاصله با استاندارد جهانی ‌به آن‌ خواهیم رسید.

شد هشت و نیم برابری اردوگاه‌های دانش‌آموزی بعد از انقلاب

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به احداث و توسعه کتابخانه‌ها در مدارس و اردوگاه‌ها، اظهار کرد: تعداد کتابخانه‌ها قبل از انقلاب اسلامی ١٩هزار و ٨۵٠ باب بود و اکنون ۶٣ هزار کتابخانه داریم. همچنین قبل از انقلاب اسلامی ٣۵ اردوگاه داشتیم که امروز به ٣٠٠ اردوگاه ارتقاء یافته است.

کاهش نسبت معلم به دانش‌آموز از ۲۲.۵ به ۱۵.۴ بعد از انقلاب اسلامی

وی بابیان اینکه تراکم دانش‌آموزی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ٣٣ و امروز ٢۴دانش‌آموز است، گفت: نسبت معلم به دانش‌آموز ۲۲، ۵ بود که در حال حاضر به ۱۵، ۴ کاهش‌یافته است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تکمیل پروژه‌ها، تصریح کرد: اول مهرماه ۲۰۰۰ پروژه به مساحت یک میلیون و ٣۵٠ هزار مترمربع با ٣ هزار میلیارد اعتبار آماده تحویل است که شامل ١٠هزار کلاس درس، ١۴٨سالن ورزشی و١۶ پروژه استخر می شود. 

هویت ایرانی اسلامی باید در کالبد مدرسه هویدا باشد

حسینی با اشاره به اینکه سیاست‌های در دستور کار سازمان نوسازی مدارس بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: حساسیت به محتوای کتاب درسی باید هزار برابر بیشتر از کتاب غیردرسی باشد؛ چرا که ۱۴ میلیون دانش‌آموز به‌طور الزامی این کتاب‌ها را خوانده اند،  همین محتوا را آزمون می‌دهند و در مسیر ارتقاء تحصیلی قرار می‌گیرند. همچنین یک‌ میلیون معلم ملزم به تدریس محتوای آموزشی هستند.  

وی بابیان اینکه باید کالبد فضای یادگیری، ویژگی هایی مانند نور مناسب و نشاط داشته باشد، افزود: بعضی‌ اوقات مکانی برای عموم ساخته می‌شود و ممکن است با سلایق متفاوت همخوان یا غیر همخوان باشد، اما زمانی کالبدی می‌سازید که دانش آموزان و معلمان باید در آن باشند تا تعلیم و تربیت صورت گیرد. لذا در آن کالبد که مدرسه است باید هویت ایرانی اسلامی هویدا باشد تا زمینه تعلیم و تربیت تمام ساحتی وجود داشته و از مدرسه  پادگانی دور شویم.

وی تأکید کرد: مدرسه سبز با رویکرد مصرف و انرژی بسیار مهم است و باید با پایداری همراه باشد؛ چرا که توسعه به همراه پایداری است و اگر پایداری و توازن نداشته باشیم، توسعه اتفاق نمی‌افتد.

حسینی با اشاره به اقدامات مطلوب سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، اظهار کرد: تدوین و ساخت نرم‌افزار مکان‌یابی مدارس کار ارزشمندی است که باید پیگیر آن باشید.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مدرسه‌سازی و مقاوم‌سازی مدارس باید از طرح آمایش سرزمینی برخوردار باشد و در این آمایش پارامترهایی مانند نوع مدرسه، مکان، جنسیت موردنظر قرار گیرد.

حسینی بابیان اینکه باید به سمت برچیده شدن مدارس کوچک حرکت کنیم، گفت: طرح ساماندهی مدارس را داریم که یک بخش آن کاهش تنوع مدارس و بخش دیگر برچیده شدن مدارس کوچک که امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ندارند، است.

وی با اشاره به تئوری پنجره شکسته، اظهار کرد: بر اساس این تئوری اگر تعدادی پنجره شکسته باشد، پنجره‌های سالم باقیمانده هم شکسته می‌شوند، اما اگر وارد مجموعه‌ای شویم، برخی شکسته و برخی سالم باشد تمایل داریم که باقیمانده‌ها سالم بمانند با این تئوری می‌توانیم بسیاری از رفتارها را تغییر دهیم و فرهنگ‌سازی انجام دهیم.

حسینی تلاش و اقدامات همکاران سازمان را در فرایند جذب اعتبارات بسیار خوب دانست و خاطرنشان کرد: طرح رتبه‌بندی مدارس با شاخص‌های انسانی و کالبدی باید مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه یک تجربه مشارکتی نظام‌یافته در جامعه را تجربه کرده‌ایم، اظهار کرد: این تجربه؛ مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که بیش از یک‌سوم مدارس کشور را پوشش داده‌اند، لذا  باید کارگروه تسهیل خیرین را پیگیری کرده تا مانعی برای انجام امور وجود نداشته باشد.

لزوم ایجاد دست کم یک مرکز رشد کارآفرینی در هر منطقه آموزشی 

وی در ادامه اضافه کرد: باید فعالیت خیرین در بخش توسعه آموزش‌های فنی و حرفه و هنرستان سازی و در تمام استان‌ها گسترش یابد. لذا لازم است در هر منطقه آموزشی حداقل یک مرکز رشد کارآفرینی وجود داشته باشد.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: علاوه بر مشارکت در سطح کلان، باید مشارکت خیرین مدرسه یاری، خیرین کلاس یار، خیرین فن یار، دانش یار، هنر یار و ورزش یار را داشته باشیم و برای فرهنگ‌سازی در مهرماه انجمن خیرین مدرسه یار را آغاز کنیم.

وی تأکید کرد: برای ساخت و تجهیز مدارس اعتبارات را تأمین می‌کنیم، اما در نگهداری مدارس کم‌توجه هستیم؛ لذا باید تلاش کنیم ردیفی برای نگهداشت و اصلاح و تعمیر مدارس داشته باشیم.

 سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش قبل از برگزاری نشست از تمام واحدهای کارشناسی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بازدید کرد. در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، به بیان پیشنهادها و نظرات خود پرداختند.