تهران- ایرنا- آثاری از ویکتور هوگو، ژان ژنه، استفان کرم، فیلیپ مینیانا، ابراهیم پشتکوهی، علی عابدی، مژگان خالقی از ۱۰ نمایشنامه‌ایست که نشر نیماژ به تازگی منتشر کرده است.

به‌ گزارش روابط‌عمومی نشر نیماژ، نمایشنامه‌های ارنانی نوشته‌ ویکتور هوگو با ترجمه رامتین شهبازی، مراقبت شدید نوشته‌ ژان ژنه با ترجمه مدیا کاشیگر، آدم‌ها نوشته استفان کَرَم با ترجمه محمد منعم، اتاق‌ها اثر فیلیپ مینیانا با ترجمه‌ زیبا خادم‌حقیقت، ویلی‌کو ویلی‌کو بدو اثر ابراهیم پشت‌کوهی، سگ‌ها و استخوان‌های مادرم اثر مژگان خالقی، تیولا اثر علی عابدی، تاس‌ها اثر نستور کابایرو با ترجمه‌ شهاب نادری، صحنه‌های دودی اثر نیک زاگون با ترجمه‌ فرهاد بیگدلو و سه روایت جعلی نوشته اصغر نوری، توسط نشر نیماژ به کتابفروشی‌ها عرضه شده‌اند که از این میان ۶ کتاب به آثار ترجمه و ۴ کتاب از نمایشنامه‌های تالیفی ایرانی هستند.

ارنانی اثر ویکتور هوگو

نمایشنامه ارنانی یا هرنانی یکی از بحث‌انگیزترین نمایشنامه‌های تاریخ ادبیات نمایشی محسوب می‌شود. نمایشنامه‌ای که در نخستین شب اجرا مجادلات بسیاری را میان علاقه‌مندان تئاتر برانگیخت. هوگو در این نمایشنامه آن‌چه به‌عنوان تئوری نظری درباره مکتب رمانتیسیسم را در ذهن داشت، به صورت عملی پیاده کرد و متن، مقدمه‌ این نمایشنامه و مقدمه‌ نمایشنامه‌ کرامول از مهم‌ترین آثار ادبیات نمایشی دوره‌ رمانتیک به‌شمار می‌آیند.

نمایشنامه‌ ارنانی در سال ۱۸۳۰ میلادی نگاشته شد و هوگو در آن بخشی از تاریخ سیاسی کشور اسپانیا در اوایل قرن شانزده میلادی یعنی سال ۱۵۱۹ را مرور می‌کند. هوگو در این نمایشنامه اگرچه کشور اسپانیا را به‌عنوان بستر رخداد داستان‌های خود برمی‌گزیند اما می‌کوشد تصاویری از جامعه‌ فرانسه‌ دوران خود، یعنی سرخوردگی‌های انقلاب کبیر فرانسه را در اثرش جای دهد.

مراقبت شدید اثر ژان ژنه

مراقبت شدید اثر ژان ژنه (۱۹۱۰-۱۹۸۶) شاعر، نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس فرانسوی است. در کودکی و نوجوانی به جرم‌ها و دزدی‌های کوچک مشغول بود و بعد از تجربه‌ زندان به نویسندگی روی آورد. رمان‌های خاطرات یک دزد و بانوی گل‌های ما، نمایشنامه‌های سیاهان، کلفت‌ها، بالکن و مراقبت شدید از مهم‌ترین آثارش به حساب می‌آیند. وی در کنار نویسندگی یک روشنفکر فعال هم بود و به اتفاق‌های سیاسی و اجتماعی فرانسه و دیگر کشورهای دنیا واکنش نشان می‌داد.

آدم‌ها اثر استفان کَرَم

آدم‌ها اثر استفان کَرَم (۱۹۷۹) نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس امریکایی، متولد پنسیلوانیاست. وی والدینی مهاجر؛ لبنانی‌/ایرلندی دارد. از دوره‌ دبیرستان عاشق تئاتر بود و در کالج دانشگاه براون تحصیل کرد. دو نمایشنامه‌ اولش، کمدی سیاه بودند: سخنرانی و مناظره (۲۰۰۶) و پسران پیامبر (۲۰۱۱) که نامزد نهایی جایزه‌ پولیتزر بود.

کنش روایی نمایشنامه‌ آدم‌ها در نود دقیقه‌ بدون قطع ترسیم شده و در آپارتمان بریجید بلیک، جوان‌ترین عضو خانواده که به‌تازگی با دوست‌پسرش ریچارد سعد به اینجا نقل‌مکان کرده، در محله‌ چینی‌های منهتن نیویورک اتفاق می‌افتد. این زوج جوان میزبانی شام عید شکرگزاری بقیه‌ اعضای خانواده‌ی بلیک را عهده‌دار شده‌اند: والدینش اریک و دیردری، خواهر بزرگ‌ترش اِیمی و مادربزرگش مومو. با این مجموعه، کَرَم وارد چالشی می‌شود که هر نمایشنامه‌نویس بزرگ امریکایی باید از آن سربلند بیرون بیاید، ساختنِ درامی خانوادگی که بتواند بیانی فراتر از دغدغه‌های شخصی نویسنده داشته باشد.

نمایشنامه‌ی آدم‌ها نامزد جایزه‌ پولیتزر ۲۰۱۶ بود و همان سال، مجموعه‌ای از جوایز معتبر را به خود اختصاص داد: درامادسک، اوبی، تونی، حلقه‌ی منتقدان خارجی و حلقه‌ی منتقدان نیویورک.

اتاق‌ها اثر فیلیپ مینیانا

اتاق‌ها اثر فیلیپ مینیانا (۱۹۴۶) یکی از مطرح‌ترین چهره‌های ادبیات نمایشی معاصر فرانسه که با بیش از چهل سال تجربه، همواره در پی ابداع فرم‌های نوینی است تا به یاری آن‌ها بتواند هرچه مؤثرتر دنیا و زمانه‌ی خود را در آثارش منعکس کند. وی با این پشتوانه، زبانی صیقل‌یافته را دست‌مایه‌ کار خود می‌کند که به غرابت نمایشنامه‌هایش شکوهی بی‌مانند می‌بخشد.

ویلی‌کو ویلی‌کو بدو اثر ابراهیم پشت‌کوهی

ویلی‌کو ویلی‌کو بدو اثر ابراهیم پشت‌کوهی نمایشنامه‌نویس و کارگردان پیشروِ تئاتر ایران است که نگاهی نو به اسطوره و حضور اسطوره در زندگی انسان معاصر دارد. تخیل، طنز، شکستن کلان روایت، چندصدایی، اهمیت لحن، گریز از یک‌دستی زبان و به چالش کشیدن گفتمان غالب از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار ابراهیم پشت کوهی است. او از معدود کارگردان‌های بین‌المللی تئاتر ایران است که تاکنون در جشنواره‌های متعدد مورد تحسین قرار گرفته و جوایز ارزنده‌ای کسب کرده است. آلمان، روسیه، فرانسه، مجارستان، کوزوو، هند، آذربایجان، ارمنستان از جمله کشورهایی هستند که میزبان آثار او بودند.

نمایشنامه‌ ویلی‌کو ویلی‌کو بدو یک اثر شگفت‌انگیز با الگوی سفر قهرمان است. سفر سرشار از تخیل و خیال به عمق تاریخ و تمدن است. تقابل عشق و جنگ است. ترکیب موزیک راک و جز و جنون و جادو است. عصیان علیه خاموشی و استبداد است. روایتی نو از هفت تمدن و هفت قصه‌ عاشقانه است. داستان بریدن رگ دستان شهرزاد است.

سگ‌ها و استخوان‌های مادرم اثر مژگان خالقی

سگ‌ها و استخوان‌های مادرم اثر مژگان خالقی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده‌ سینما تئاتر. کارگردان نمایش‌هایی از جمله تو مشغول مردن‌ات بودی، بازی استریندبرگ، کلاغ و چند نمایش دیگر. نویسنده نمایشنامه‌های کهکشان راه شیری، منم ندیمه‌ مده‌آ، بیوه‌ سیاه، بیوه‌ سفید.

تیولا اثر علی عابدی

علی عابدی (۱۳۴۹) نمایشنامه‌نویس و کارگردان، متولد بجنورد. یکی از چهره‌های مطرح تئاتر معاصر ایران است که در آثارش سبک خاص خود را دارد: ترکیبی از سوررئالیسم و ابزورد که با آن به دغدغه‌هایی نظیر جنگ و افراد حاشیه‌ای اجتماع می‌پردازد. نثری صیقل‌یافته و شخصی که با طنزی گزنده همراه می‌شود، از ویژگی‌های بارز زبان در نمایشنامه‌های علی عابدی است که جوایز زیادی را برای او به ارمغان آورده‌اند، از جمله جایزه متن برگزیده‌ در بخش حرفه‌ای جایزه ادبیات نمایشی جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر (۱۳۹۶) برای نمایشنامه تیولا.

از دیگر آثار علی عابدی می‌توان به نمایشنامه‌های خرمگس و این خونه به‌هم ریخته‌ست اشاره کرد.

تاس‌ها اثر نستور کابایرو

نستور کابایرو (۱۹۵۱) نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس ونزوئلایی، متولد کاراکاس. فعالیت هنری‌اش را با هنرهای تجسمی شروع کرده اما در نهایت برای بیان افکار و ایده‌هایش نوشتن را انتخاب کرده است. شعر می‌نویسد، نقاشی می‌کند و در روزنامه‌ای معتبر پیرامون مسائل فرهنگی‌ـ‌هنری ستون ثابت دارد. رمانش با عنوان پرتقال‌های شیرین با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد. برای رادیو، تلویزیون و سینما می‌نویسد و یکی از فیلم‌نامه‌هایش جایزه‌ای ملی برایش به ارمغان آورده است. با تمام پرکاری‌اش در شاخه‌های گوناگون، بیش از هر چیز به‌عنوان نمایشنامه‌نویسی قهار شناخته می‌شود. بیش از سی‌وپنج نمایشنامه نوشته است که در کشورهایی مثل امریکا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، آرژانتین، کلمبیا، بولیوی، کوبا، مکزیک، پرو، شیلی و پاناما اجرا شده‌اند و جوایز بسیاری برای او به ارمغان آورده‌اند.

تاس‌ها با عنوان اصلی تاس‌های ژنرال اوردانتا روایت زندگی ژنرال رافائل اوردانتا است؛ قهرمان آزادی‌خواهی که ۲۳ اکتبر ۱۷۸۸ در ماراکائیبو متولد شد و ۲۳ آگوست ۱۸۴۵ در پاریس درگذشت. کابایرو در این نمایشنامه روزهای پایانی زندگی ژنرال را روایت کرده است.

صحنه‌های دودی اثر نیک زاگون

نیک زاگون (۱۹۶۸) نمایشنامه‌نویس آمریکایی، متولد پورتلند. مدرک کارشناسی نمایش دارد و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ نمایشنامه‌نویسی از دانشگاه نوادا گرفته است. علاوه بر نمایشنامه‌های بلند، تعداد زیادی نمایشنامه کوتاه و تک‌پرده‌ای و مونولوگ نیز نوشته که مورد استقبال قرار گرفته‌اند و تا به امروز به پنج زبان مختلف ترجمه شده و در کشورهایی مانند انگلستان، اسکاتلند، کانادا، استرالیا، آلمان، شیلی، هند و سنگاپور اجرا شده‌اند. نیک زاگون یکی از مؤسسان تئاتر محیط باز سیاتل است. او علاوه بر نوشتن نمایشنامه، چند فیلمنامه‌ کوتاه و بلند نیز در کارنامه‌ خود دارد، همچنین یکی از اعضای مرکز نمایش‌های صحنه‌ای پورتلند است. او از سال ۱۹۹۴ تاکنون موفق به دریافت جایزه‌های بسیار زیادی چه در آمریکا و چه در سطح بین‌المللی شده است.

«سه روایت جعلی» نوشته اصغر نوری

اصغر نوری (۱۳۵۵) مترجم، نمایشنامه‌نویس و کارگردان، متولد تبریز. کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دارد و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر. از سال ۸۸، با تأسیس کمپانی تئاتر ۸۸، نمایشنامه‌هایش را در تهران و کشورهایی چون فرانسه و آلمان اجرا می‌کند. از دیگر نمایشنامه‌هایش می‌توان به از کسی که دیگر نیست، گلستان، باربادوس و من‌؛ خودم اشاره کرد.