کیش - ایرنا- معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: موضوع جزیره مصنوعی، بخشی از طرح کلی لایروبی بندر تجاری و حوضچه شرقی این جزیره است.

مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش، در پی انتشار اخباری مبنی بر ساخت جزیر مصنوعی در آبهای این جزیره در گفتگو با ایرنا افزود: هنوز هیچ قراردادی در این زمینه منعقد نشده، بلکه صرفاً یک تفاھم کلی برای برخی ھمکاری ھای مشترک در زمینه مطالعات و امکان سنجی لایروبی بندرگاه و اسکله تجاری کیش با شرکت مکین دریا صورت حاصل شده است. 

وی تصریح کرد: منظور از این اقدام عمرانی، استحصال زمین از دریا یا ساخت جزیره مصنوعی نبوده بلکه هدف اصلی سازمان منطقه آزاد کیش لایروبی حوضچه شرقی و بندر تجاری برای پهلوگیری کشتی های سنگین است. 

  خانزادی توضیح داد: به منظور بھره برداری از اسکله، «لایروبی» اقدامی اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی از مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود که حمل و دپوی آن به مکانی دیگر، ضمن  تخریب شدید محیط زیست ھزینه ھای سنگینی به ھمراه خواھد داشت لاجرم  ھمانند روش مرسومی که عمدتاً در اکثر پروژه ھای مشابه در دنیا بکار گرفته می شود، مصالح حاصله از لایروبی در نقطه ای از دریا به فاصله ۸۰۰ متری از ساحل دپو  و زمینی در دریا استحصال می شود که این این عرصه با توجه جایگاه کیش به عنوان قطب گردشگری استفاده بهینه خواهد شد. 

   خانزادی خاطر نشان کرد: ھمزمان با تدوین این طرح ، از ماه ھا پیش مطالعه و بررسی آثار زیست محیطی  این عملیات  به یکی از مھندسان مشاور زیست محیطی معتبر و مورد تائید سازمان محیط زیست کشور سپرده شده و تاکنون مطالعات زیادی در حوزه زیست محیطی برای مشخص نمودن ابعاد زیست محیطی این پروژه صورت گرفته است.           
    
معاون عمران و زیر بنایی سازمان  منطقه آزاد کیش در ادامه  اضافه کرد: باتوجه به تحریم ھای اقتصادی؛ سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست برای انجام این کار از روش برگزاری مناقصه عمومی بین المللی به منظور انتخاب و بکارگیری شرکت ھای خارجی استفاده نماید از این رو، تنھا دستگاه لایروب که امکان انجام اینکار را در داخل کشور داشت،شناور پردیس ھفت شرکت "مکین دریا" بود که می توانست در بستر سخت دریای پیرامون جزیره کیش حفاری نموده و مصالح حاصل از حفاری را به فاصله موردنظر، منتقل نماید.          

 اسکله ۳۵۰۰۰ تنی بندر تجاری کیش که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی در بخش حمل و نقل دریایی کالا و مسافر است که راه اندازی آن نقشی مهم در اقتصاد کیش و رونق بخش گردشگری دریا ایفا می کند. 

 ۱۳۳۹

 .