«محمدتقی احمدی» عصرجمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درخصوص برگزاری آزمونهای کنکور به منظور پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی اظهارداشت: پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نیازمند برگزاری آزمون های متمرکز است.
وی افزود: در سال های اخیر باوجود کاهش شمار داوطلبان دانشگاهی، رقابت در برخی رشته های ضروری همچنان چشمگیر و این امر مستلزم برگزاری آزمون های سراسری به منظور استقرار شایسته سالاری است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: این پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید در اختیار مراکز آموزش عالی قرار گیرد.
احمدی ادامه داد: ابتکار، خلاقیت و نوآوری در مقطع کارشناسی ارشد باید به عنوان معیارهای پذیرش قرار گیرد؛ برگزاری آزمون های کنکور و ارزیابی مهارت های تست زنی دانش حقیقی داوطلبان را نمی سنجد.
وی خاطرنشان کرد: براساس نتایج یک تحقیق در دهه ۱۳۸۰ در سازمان سنجش آموزش کشور، نزدیک به ۶۰ درصد دانش آموختگان مقطع کارشناسی دانشگاه های سطح یک کشور نظیر صنعتی شریف و تهران با معدل های برتر (بالای ۱۶) موفق به حضور در رشته های مورد علاقه نمی شوند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: برگزاری آزمون های کنکور به منظور پذیرش سبب تمرکز بر فراگیری مهارت های تست زنی و انتخاب آموزشگاه های آزاد کنکور می شود؛ این امر دانشجویان را از ایده های ابتکاری و پایان نامه های کاربردی دور می کند.
احمدی تاکید کرد: بسیاری از دروس کاربردی در ترم های آخر دوره کارشناسی ارشد ارائه می شود و دانشجویان در این مقطع باید بر دروس اساسی کاربردی تمرکز کنند.
وی به روش "آ ت ت" (آزمون تحصیلات تکمیلی) به عنوان یک طرح موفق به منظور پذیرش دانشجو اشاره و خاطرنشان کرد: براساس این روش یک آزمون سراسری برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برگزار می شود.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: براساس نتایج این آزمون که به همت سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود؛ ۳ برابر ظرفیت در هر رشته دانشگاهی مشخص می شود.
احمدی افزود: از شمار این علم آموزان براساس سنجش و ارزیابی مراکز آموزش عالی کشور (از طریق برخی مولفه ها نظیر مصاحبه و سوابق تحصیلی) بعضی داوطلبان به دانشگاه ها راه می یابند.
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر پذیرش دانشجو در دانشگاه ها از طریق سنجش سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه ها به همراه یکدیگر انجام پذیرد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس به شمار متقضیان دوره کارشناسی ارشد اشاره کرد و یادآور شد: پیاده سازی این روش در سال های قبل در مراکز آموزش عالی کشور رضایت نزدیک به ۸۰ درصد دانشگاهیان را در برداشت.