تهران - ایرنا - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در گسترش همکاری‌های خود با کشورهای همسایه دارای اراده جدی است، تاکید کرد: این گسترش تعامل به ظرفیت کشورهای همسایه نیز بستگی دارد ولی اراده ما گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

غلامرضا انصاری بعداز ظهر امروز - یکشنبه - در حاشیه یازدهمین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در جمع خبرنگاران در تشریح جزییات این نشست گفت: در این نشست سفرای ایران در ارمنستان و آذربایجان و همچنین استانداران اردبیل، گیلان و آذربایجان حضور داشتند. در این نشست بحث‌های خوبی درباره گسترش روابط با این دو کشور و موانع پیشرو مطرح شد.

وی با بیان اینکه در مورد همکاری‌های بانکی، گمرکی، انرژی، ترانزیت و تجارت در این جلسه بحث‌های جدی انجام شد، اظهار داشت: روابط ایران با دو کشور آذربایجان و ارمنستان دوستانه و رو به جلو است و ما شاهد همکاری‌های ایران با این کشورها در زمینه گردشگری، سلامت، تجارت و... هستیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط تجاری ایران با آذربایجان و ارمنستان ببش از یک میلیارد دلار است، تصریح کرد: همکاری‌ در حوزه انرژی ایران در زمینه گاز و برق رو به رشد است. در زمینه تجارت شاهد تنوع خوبی در روابط با آنها هستیم. این دو کشور ظرفیت‌های خوبی در تعاملات اقتصادی با ایران دارند. امیدواریم با فعال شدن هرچه بیشتر کریدور شمال به جنوب روند همکاری با این کشورها گسترش بیشتری پیدا کند.

انصاری ادامه داد: جاده مهم ترانزیتی میان ایران و ارمنستان در حال تکمیل شدن است که به گسترش روابط دو کشور کمک می‌کند.

وی درباره مذاکرات ایران و فرانسه و اجرای گام سوم خاطرنشان کرد: شب گذشته بار دیگر مذاکرات مفصلی میان روسای جمهوری ایران و فرانسه انجام شد. رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر تاکید کرد اگر ایران به نتایج مورد نظر دست پیدا نکند، گام سوم را برمی‌دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی را مهم دانست و ابراز داشت: امیدواریم طرف‌های مقابل در مدت باقی مانده به تعهدات خود عمل کنند، به نحوی که ایران احساس کند از منافع برجام استفاده کند. برداشت شخصی من این است که اروپایی‌ها در حال تلاش در این زمینه هستند و امیدواریم این تلاش ها به نتیجه برسد.

انصاری درباره روابط پولی و بانکی ایران با آذربایجان و ارمنستان بیان کرد: اراده ایران با دو کشور ارمنستان و آذربایجان توسعه تعاملات است و من فکر می‌کنم مشکل زیادی در حوزه مورد اشاره بین سه کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا یادآور شد: تحقق این موضوع، زمینه را برای رشد همکاری‌ها ایران بین ارمنستان، روسیه، قرقیزستان و بلاروس و... فراهم می‌کند.

معاون وزارت امور خارجه افزود: در ارتباط با مسایل پولی و بانکی راهکار وجود دارد و در این زمینه از راهکارهایی چون استفاده از پول ملی، تهاتر، پول‌های غیرملی و... بهره‌برداری کنیم. تلاش ما در این چارچوب است که به طرف تجاری ایران آسیبی وارد نشود.

انصاری با تاکید بر اینکه ایران در گسترس همکاری‌های خود با کشوزهای همسایه دارای اراده جدی است، عنوان کرد: ایران در جهت ایجاد تسهیلات در این زمینه تلاش می‌کند. این گسترش تعامل به ظرفیت کشورهای همسایه نیز بستگی دارد ولی همانطور که اشاره شد اراده ما گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف وجود دارد.