گرگان - ایرنا - مدیر آموزش و پرورش آق‌قلا در استان گلستان گفت: مدارس تخریب شده ناشی از سیل این شهرستان با کمک ۵۰۰ میلیارد ریالی اهدایی خیران تا دو سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد بود.

محمود نسرکانی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: خیران گلستان و دیگر استان‌ها پس از وقوع سیل، اهتمام فراوانی برای کمک به رفع کمبودهای آموزشی آق‌قلا داشته و با هدایای نقدی خود زمینه ساخت مدارس تخریب شده را فراهم کردند.

وی بیان کرد: ساخت ۱۲ مدرسه در نقاط سیل زده آق قلا آغاز شده و شروع احداث ۱۱ مدرسه دیگر در گرو اخذ برخی مجوزها است که امیدواریم تا دو سال آینده این ۲۳ مدرسه تکمیل و به بهره برداری شود.

مدیر آموزش و پرورش آق قلا افزود: علاوه بر آن، خیرین تاکنون ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت و تعمیر مدارس سیل زده آق قلا کمک کردند که با این رقم ۶۰ مدرسه به طور کامل تعمیر و آماده استفاده دانش آموزان در سال تحصیلی جدید است.

نسرکانی ادامه داد: در سیل امسال گلستان ۴۲ مدرسه از مجموع ۱۸۱ مدرسه شهری و روستایی آق قلا آسیب دید که در این بین ۷ مدرسه به طور کامل تخریب شد.

وی گفت: هشدار زود هنگام به مدیران برای خارج کردن اسناد و لوازم الکترونیکی از مدارس، خسارت های آموزش و پرورش آق قلا در سیل را تا حد زیادی کاهش داد اما ورود ۲ متر آب در برخی مدارس، خسارت و تخریب سازه ها را گریزناپذیر کرد.

مدیر آموزش و پرورش آق قلا اظهار داشت: با وجود ابعاد گسترده خسارت وارده به آموزش و پرورش شهرستان، اختصاص ۲۰ مدرسه برای اسکان اضطراری و ۱۰ مدرسه برای فعالیت ارگان های فعال در سیل خللی در کار مدارس از ۱۷ فروردین ایجاد نکرد و این حادثه قهری تاثیر زیادی در کیفیت آموزشی دانش آموزان نداشت.

نسرکانی افزود: در کنکور سراسری سال گذشته ۱۶ دانش آموز آق قلا رتبه زیر ۵ هزار کسب کردند اما امسال و با وجود مشکلات ناشی از سیل و درگیری دانش آموزان با تبعات این حادثه ۴۹ نفر به این موفقیت رسیدند.

وی ادامه داد: همچنین پارسال ۷ دانش آموز آق قلایی در جشنواره های فرهنگی و علمی ملی و استانی صاحب موفقیت شدند که امسال این رقم به ۱۲۳ نفر افزایش یافت.

نسرکانی نبود کانون فرهنگی، مدارس شاهد و تیزهوشان و برخی امکانات ورزشی را از جمله کمبودهای آموزش و پرورش آق قلا دانست و گفت: امیدواریم با حمایت و کمک خیرین، این نیازها در آینده نزدیک برطرف شود.

مدیر آموزش و پرورش آق قلا به آمار بالای بی سوادی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: باوجود پیشرفت های حاصله؛ آق قلا با هشت درصد بی سوادی دارای بیشترین تعداد افراد ناتوان در خواندن و نوشتن استان گلستان است که با فعالیت گسترده برای کاهش این رقم در سال های اخیر، همچنان ۶ هزار و ۵۰۸ شهروند رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال سواد ندارند که از این میان ۴ هزار ۶۳۸ نفر زن و مابقی مرد هستند.

وی به رشد جمعیت آق قلا و افزایش نیاز به فضای آموزشی که میانگین آن از دیگر نقاط گلستان بیشتر است اشاره کرد و گفت: برای سال تحصیلی جدید ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز به جمعیت دانش آموزان این شهرستان اضافه می شود که از این نظر آق قلا دارای رتبه اول استان است.

نسرکانی بیان کرد: برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی، امسال ۴۹ کلاس درس جدید و ۲۳ کانکس به مجموعه ظرفیت آموزش و پرورش آق قلا در مناطق شهری و روستایی اضافه خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش آق قلا به برخی دشواری های مرتبط با خدمت رسانی مطلوب به دانش آموزان شهرستان اشاره کرد و گفت: به دلیل پراکندگی یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربعی آق قلا ، ارایه خدمات آموزشی به دانش آموزان مناطق دور افتاده روستایی این شهرستان دشوار است اما تلاش می کنیم تفاوتی میان آموزش و خدمات دانش آموزان مناطق شهری و روستایی وجود نداشته باشد.

وی گفت: ۷۰ درصد دانش آموزان و مدارس این شهرستان در روستا واقع بوده؛ ضمن اینکه فاصله دورترین روستا با مرکز شهرستان حدود ۴۰ کیلومتر است که مجموعه این شرایط کار آموزش را در منطقه سخت کرده است.

نسرکانی افزود: دانش آموزان آق قلایی همه ساله موفقیت های نسبتا خوبی در کنکور و دیگر آزمون ها و جشنواره های علمی به دست می آورند اما امکانات آموزشی این شهرستان اندک و در برخی موارد بسیار ضعیف است.

مدیر آموزش و پرورش آق قلا گفت: یکی از عوامل موفقیت آموزش و پرورش آق قلا و رشد محسوس در پایه های تحصیلی و آموزشی، همراهی والدین و مشارکت خیرین است که در سال تحصیلی قبل از این طریق ۱۵ میلیارد ریال کمک مالی و غیرنقدی در اختیار این اداره قرار گرفت و صرف خرید تجهیزات و دیگر ملزومات مدارس شد.

وی ادامه داد: یکی از اولویت های آموزش و پرورش آق قلا، نقش آفرینی بیشتر در هدایت تحصیلی و شناسایی رشته های مورد علاقه دانش آموزان برای ادامه تحصیل است.

مدیر آموزش و پرورش آق قلا گفت: خانواده ها همواره تمایل بیشتری به ادامه تحصیل فرزندانشان در رشته های تجربی دارند اما در آق قلا و به واسطه عملکرد مطلوب هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش و مشاوره مناسب معلمان، نسبت حضور دانش آموزان در رشته های فنی بالاتر از میانگین کشوری است.

نسرکانی بیان کرد: در پایان سال تحصیلی قبل حدود ۴۸ درصد دانش آموزان آق قلا رشته های فنی را در هنرستان های کار و دانش برای ادامه تحصیل انتخاب کردند در حالی که میانگین این عدد در کشور کمتر از ۳۵ درصد است.

وی اظهار داشت: یکی از هنرستان های آق قلا در زمینه تولید پوشاک و دیگری در تولید میز و صندلی به پیشرفت های زیادی رسیده و تولید انبوه و اقتصادی را در دستور کار قرار داد که در نتیجه توسعه این فعالیت ها، تولید ۷ هزار دست لباس مورد نیاز دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید مدارس آق قلا در این هنرستان تهیه و عواید حاصل از آن نصیب دانش آموزان و کارآفرینان هنرستان خواهد شد.

وی بر ضرورت تغییر باور خانواده ها برای تحصیل فرزندان به خصوص دختران تاکید کرد و گفت: ازدواج در سن پایین و به تبع آن ترک تحصیل، مشکل عمده مدارس دخترانه آق قلا است که حل این مشکل نیازمند فرهنگ سازی در خانواده ها و آگاه سازی والدین است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش آق قلا هم در این نشست خبری با اشاره غیرآماری به کنترل شیوع مصرف مواد مخدر در مدارس این شهرستان گفت: اعتیاد دانش آموزان آق قلا از رتبه چهارم پارسال به رتبه ششم (در بین مناطق آموزشی گلستان) کاهش یافت که برگزاری مستمر کلاس های آموزشی برای دانش آموزان و والدین و هشدار به تبعات سوء مصرف آن، از جمله دلایل کاهش تعداد دانش آموزان معتاد آق قلا است.

بنت الهدی زرافشان اظهار داشت: همه دانش آموزان معتاد شناسایی شده آق قلا در مقطع متوسطه دوم مدارس پسرانه مشغول تحصیل هستند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا برای بیان آمار دانش آموزان معتاد گفت که اجازه این کار را نداریم.