به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد سیف در نخستین نشست تخصصی کارگروه هوشمندسازی صنایع دریایی با حضور دستگاههای مرتبط در محل ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته برگزار شد، ضمن تاکید بر ضرورت حرکت به سمت هوشمندسازی حمل و نقل دریایی هدف از این نشست را بررسی نکات و توانمندیهای موجود در سازمانهای مختلف عنوان کرد.
وی افزود: تعیین نقشه راه برای هوشمندسازی این صنعت امری است که ستاد بر آن تاکید دارد و امیدواریم حاصل این نشستها تدوین نقشه راه هوشمندسازی صنایع دریایی باشد.
سیف اظهار کرد: در این مسیر، ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از رویدادها و پروژههای مرتبط با هوشمندسازی حمل و نقل دریایی با همکاری سازمان ها و ارگان های دریایی حمایت خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه سند هوشمندسازی صنعت حمل و نقل دریایی باید براساس توجه به رعایت استانداردهای جهانی تدوین شود، گفت: در همین راستا باید اطلاعات و دادههای موجود در دستگاهها و سازمانهای مرتبط جمعآوری شوند تا به بانک اطلاعاتی مناسبی دست پیدا کنیم.
نبود ارتباطات زیرسطحی یکی از موانع بزرگ هوشمندسازی
دراین نشست نیز محمد فرهانی نماینده شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نبود ارتباطات زیرسطحی و پهنای باند قدرتمند را یکی از موانع بزرگ هوشمندسازی صنعت حمل ونقل دریایی دانست و ادامه داد: برای حل این مسئله با سازمان فضایی کشور وارد مذاکره شدهایم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم و امیدواریم با ورود معاونت علمی بتوانیم به راهحل برای این معضل برسیم.
امید یزدانی نیز به عنوان نماینده سازمان بنادر، وضعیت ارتباط صنعت و دانشگاه را در کشور نامناسب دانست و گفت: برای توسعه هوشمندسازی صنعت حمل و نقل کشور باید مقالات و پایاننامههای دانشگاهی به این سمت سوق داده شود و این صنعت نیازمند تحقیق و پژوهش است.
وی افزود: اکنون سازمان بنادر و دریانوردی گامهای مثبتی در خصوص حرکت به سمت هوشمندسازی با استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود برداشته است.