تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

تهران - ایرنا - انتقاد «نورسلطان نظربایف»، رئیس جمهوری پیشین قزاقستان از خانوارهای پر جمعیت به ویژه زنانی با تعداد فرزندان زیاد، واکنش منفی مردم این کشور را در پی داشت.

به گزارش روز دوشنبه برخی از رسانه های آسیای مرکزی، اظهارات «نورسلطان نظربایف»، رئیس جمهوری پیشین قزاقستان، در باره خانوارهای پرجمعیت با انتقاد بسیاری از شهروندان و رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. به گفته منتقدین، این رهبر با وجود برخورداری از مقام بالا، مشکل قشر نیازمند جامعه را درک نمی کند.

نظربایف ۷۹ ساله، که ماه مارس سال جاری میلادی  از سمت رئیس جمهوری کناره گرفت اما همچنان مقام پیشوای قزاقستان را حفظ کرده است، هفته پیش در نشست شورای سیاسی حزب حاکم  از خانواده ها به ویژه زنانی که فرزندان زیادی دارند انتقاد کرد.

وی در مورد مطالبات و درخواست های زنان برای افزایش کمک های اجتماعی، اظهار داشت که «این مشکل خود آنها است، نه دولت.»

 نظربایف گفت: «این زنان تمام مدت تقاضای کمک دارند و می گویند که ما فرزندان بسیاری داریم پس باید به ما کمک کنید"، اما واقعا این مشکل خود آنها است. اگر از طرف دولت نیز به آنها کمکی برسد می گویند این کمک ناچیز است بازهم به ما کمک کنید».

این نخستین بار نیست که نظربایف، با چنین لحنی درباره این موضوع صحبت می کند. او چند هفته پیش از کناره گیری از مقام ریاست جمهوری، گفته بود که «شهروندان نباید توقع داشته باشند که همانند دوران شوروی، همه چیز را حکومت در اختیار آنها قرار دهد.»

نظربایف عقیده دارد، «حالا که یک زوج درآمدهای خود را محاسبه می کنند و از آن مطلع هستند، باید درباره همه چیز از تعداد فرزندان گرفته تا نحوه تربیت و خرج و مخارج آنها فکر کنند.»

این اظهارات وی باعث بروز واکنش های منفی و اعتراضاتی در قزاقستان شده است.

پس از برکناری نظربایف از مقام ریاست جمهوری و تغییر نام شهر آستانه به «نورسلطان» و همچنین بر سر قدرت آمدن «قاسم جومارت توکایف»، تجمعات اعتراضی گسترده ای در قزاقستان برپا شد تظاهرکنندگان علیه آنچه که از آن با عنوان انتقال قدرت یا انتخابات صوری یاد می کنند، به اعتراض پرداختند. در میان گروه های ناراضی از وضعیت اجتماعی، مادران با تعداد فرزند زیاد، نیز مشکلات خود را مطرح کردند.

پس این از تجمعات، دولت اعلام کرد که مقدار کمک های اجتماعی به افراد نیازمند را افزایش خواهد داد.

نارضایتی خانواده هایی با تعداد فرزندان زیاد در قزاقستان، ماه فوریه سال جاری میلادی به اوج خود رسید؛ ماه فوریه، پنج کودک یک خانواده یک خانواده، شبانگاه در حادثه ‌ای به کام آتش فرو رفتند.

والدین این کودکان شب کار بوده و این حادثه مشکلات بزرگ خانواده های پر جمعیت را در این کشور غنی از نفت را اندکی آشکار ساخت. اعتراضات از شرایط ناگوار و درآمد ناکافی زنانی که فرزندان زیادی داشتند، تمام قزاقستان را فرا گرفت و صدها زن خواستار افزایش حقوق و مستمری های خود شدند.

حکومت نیز در پی این حادثه مجبور شد تا برنامه هایی برای افزایش حقوق و مزایای چنین خانواده ها به ویژه زنان را در دستور کار خود قرار دهد.

وزارت کار قزاقستان اعلام کرد که ماه می سال جاری، ۸۶۰ هزار نفر از شهروندان قزاقستان، از چنین  کمک هایی بهره مند شدند.

برخی از کارشناسان بر این باورند، اظهارات جنجال‌برانگیز بعضی مقامات درباره مسائل حساسی همچون فرزندآوری، از دور بودن این مقامات از جامعه و بی اطلاعی از وضعیت آنها خبر می دهد.

جمعیت قزاقستان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، زبان‌های رسمی آن قزاقی وروسی و واحد پول آن تِنگه است. قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیا است و تراکم جمعیتی کمی دارد. حدود ۷۰ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند.