تهران-ایرنا- گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش اولویت نخست خود در صورت کسب رای اعتماد نمایندگان را رسیدگی به ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه این وزارتخانه عنوان کرد.

«محسن حاجی میرزایی»، دبیر فعلی هیئت دولت و گزینه معرفی شده دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران مجلس شورای اسلامی با تاکید به اهمیت و گستردگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین اقدام من رسیدگی به حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در این وزارتخانه است.
وی اضافه کرد: البته پرداخت بخشی از این کسری که مربوط به بازنشستگان است، آغاز شده و امیدواریم به زودی تکمیل شود. ضمن اینکه پرداخت مطالبات مربوط به نیروهای حق‌التدریس و برخی از کارمندان نیز در دستور کار قرار دارد.
 گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم در آستانه‌ آغاز سال تحصیلی افزود: هماهنگی‌های لازم برای شروع سال تحصیلی انجام شده است و امیدواریم بتوانیم مهرماه باشکوهی را آغاز کنیم.

حاجی میرزایی در ادامه افزود: دومین کار آمادگی برگزاری مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید است. در این موضوع هم تامین نیازهای لازم برای انجام این مهم جزو مهمترین اقدامات من پس از انتخاب از سوی نمایندگان محترم خواهد بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پروش خاطرنشان کرد: مسائل این وزارتخانه بسیار مزمن و پیچیده ای است که به صورت مستمر در طول دوره‌ها ادامه پیدا کرده است. این در حالی‌ است که آموزش و پرورش درهمه سال‌های گذشته، بیش از ۱۰۰ درصد اعتبارات خود را دریافت کرده است، اما همچنان با کسری بودجه مواجه است. تلاش خواهیم کرد که این کسری به نحو احسن و به صورت ساختاری برطرف گردد.

سوابق اجرایی من تسهیلگر حل مشکلات آموزش و پرورش است

حاجی میرزایی در پاسخ به سوالی درباره سوابق اجرایی خود گفت: حدود بیست سال از فعالیت من در وزارت آموزش و پرورش سپری شده است و به همه فرایندهای آموزشی این وزارتخانه آشنایی کافی را دارم. سوابق بعدی من نیز مکمل این تجربه است و به حل مشکلات وزارتخانه کمک می کند.
وی با بیان اینکه پنج سال رئیس سازمان ملی بهره وری ایران بوده است، اظهارداشت: بهره وری موضوع همه بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از جمله آموزش و پرورش است.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تجربه حضور خود در هیات دولت از ابتدای دولت یازدهم گفت: دبیرخانه دولت مجموعه ای است که همه آنچه به دولت وارد و خارج می شود از مسیر آن می‌گذرد. تجربه بنده در این جایگاه ظرفیتی ایجاد می کند که من با همه وزارتخانه‌ها آشنا بوده و از ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و اولویت‌هایشان آگاه باشم. بنابراین این امکان فراهم است که بتوانیم ارتباط و تلفیق مناسب‌تری بین آموزش و پرورش و بقیه سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنیم.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به گفت و گوی ملی تبدیل شود

حاجی میرزایی در ادامه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: الان یکی از مهمترین اهداف هر فردی که درآموزش و پرورش مسئولیت می‌پذیرد اجرای سند تحول بنیادین است. برای اجرایی شدن این سند باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود و اجرای آن نیازمند تمهیداتی است که جز از طریق مشارکت همه بخش‌ها و سازمان‌های دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی تاکید کرد: سند تحول بنیادین زمانی می تواند اجرایی شود که در ابتدا تبدیل به یک گفتمان در درون آموزش و پرورش شده و بعد به موضوعی برای گفت و گوی اجتماعی مبدل گردد.