"مصطفی خانزادی" روز دوشنبه درجمع خبرنگاران در گزارشی ویژه از چگونگی اجرای طرح لایروبی بندر تجاری و اسکله ۳۵ هزارتنی کیش، گفت: این طرح یکی از بزرگترین طرحهای عمرانی و اقتصادی کیش است و لازمه بهره برداری از این پروژه زیرساختی، لایروبی بندر و اسکله تجاری برای پهلو گیری کشتی بزرگ و سنگین است.
وی توضیح داد: به منظور بھره برداری از اسکله مذکور، «لایروبی» اقدامی اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی از مصالح حاصل از لایروبی تولید میشود که حمل و دپوی آن به مکانی دیگر، ضمن تخریب شدید محیط زیست، ھزینه ای سنگین درپی خواھد داشت، لاجرم ھمانند روش مرسومی که عمدتاً در اکثر پروژه ھای مشابه در دنیا به کار گرفته میشود، مصالح حاصله از لایروبی در نقطه ای از دریا به فاصله ۸۰۰ متری از ساحل دپو و زمینی استحصال میشود که این عرصه با توجه جایگاه کیش به عنوان قطب گردشگری مورد استفاده بهینه قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: برای جابهجایی، حجم عظیم مواد و مصالح ناشی از لایروبی، ابتدا دو راهکار شامل انتقال به محلی در جزیره و انتقال به سرزمین اصلی مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که این دو روش از نظر اقتصادی و زیست محیطی خساراتی سنگین در پی خواهد داشت، بنابراین راه سوم یعنی انتقال و دپوی این مواد در نقطهای از سواحل ماسهای و غیر مرجانی مورد مطالعه گرفت که این مطالعات از نظر اقتصادی و زیست محیطی همچنان ادامه دارد.
وی تصریح کرد: دپوی مواد زاید و مصالح ناشی از لایروبی به منطقه مورد نظر از یکسو از نظر اقتصادی به صرفه است و دیگر سو، مشکلات زیستی کمتری دارد، ضمن اینکه عرصه ای جدید و جاذبه ای شاخص که از آن به عنوان جزیره مصنوعی نام برده می شود با ارزش افزوده بالا به وسعت ۵۰۰ هزار متر مربع برای گردشگری این جزیره ایجادمی شود.
معاون عمرانی و زیربنایی اضافه کرد: برای این عرصه، نمادها و طرح های ویژه گردشگری مطابق با ساختارهای و نشان های جزیره کیش تعریف شده که این بخش را به محیطی جذاب و دیدنی تبدیل می کند.
خانزادی هزینه های پیش بینی شده برای لایروبی اسکله ۳۵ هزار تنی کیش را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و تجهیز این اسکله را ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این هزینه بصورت تهاتری تامین می شود و مدت اجرای آن ۲ سال پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: رعایت مسائل زیست محیطی در اجرای این طرح زیرساختی اقتصادی _گردشگری بشکلی جدی مورد توجه قرار دارد و در این زمینه از نظرات کارشناسان، متخصصان محیط زیست و مراکز علمی و دانشگاهی استفاده می شود.
او خاطر نشان کرد: ھمزمان با تدوین این طرح ، از ماهھا پیش مطالعه و بررسی آثار زیست محیطی این عملیات به یکی از مھندسان مشاور زیست محیطی معتبر و مورد تائید سازمان محیط زیست کشور سپرده شده و تاکنون مطالعات زیادی پیرامون این طرح برای مشخص نمودن ابعاد زیست محیطی صورت گرفته است. معاون عمران و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه اضافه کرد: باتوجه به تحریم ھای اقتصادی؛ سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست برای انجام این کار از روش برگزاری مناقصه عمومی بین المللی به منظور انتخاب و بکارگیری شرکت ھای خارجی استفاده نماید به همین دلیل، تنھا دستگاه لایروب که امکان انجام این کار را در داخل کشور داشت، شناور پردیس ھفت شرکت "مکین دریا" بود که می تواند در بستر سخت دریای پیرامون جزیره کیش حفاری نموده و مصالح حاصل از حفاری را به فاصله موردنظر، منتقل نماید.
وی تصریح کرد: هنوز هیچ قراردادی در این زمینه منعقد نشده، بلکه صرفاً یک تفاھم کلی برای برخی ھمکاری ھای مشترک در زمینه مطالعات و امکان سنجی لایروبی بندرگاه و اسکله تجاری کیش با شرکت مکین دریا صورت حاصل شده است.
اسکله ۳۵۰۰۰ تنی بندر تجاری کیش که عملیات اجرایی آن در سال ۹۴ آغاز و اکنون به اتمام رسیده یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی در بخش حمل و نقل دریایی کالا و مسافر است که راه اندازی آن نقشی مهم در اقتصاد کیش و رونق بخش گردشگری دریا ایفا می کند.
۱۳۳۹