به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، طالب محمدی امروز سه شنبه در یازدهمین گردهمایی معاونان پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی، روسای گروه تحلیل و بررسی محتوای مواد آموزشی و تحقیق و پژوهش استان ها در مجتمع آدینه اظهار کرد: آموزش و پرورش یک نهاد مهم و تأثیرگذار است و هیچ نهادی مانند آموزش و پرورش از مبانی علمی برخوردار نیست.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از معدود نهادهایی است که نقشه راه مدون دارد، افزود: تحقیق و پژوهش و گسترش فرهنگ پژوهشی به طور ویژه در اهداف آموزش و پرورش مشخص شده است.
معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان کردستان خاطرنشان کرد: مطالعه نظام مند به منظور توصیف، تبیین و پیش بینی برای ارزیابی نظام تولید اهمیت بسیاری دارد، اما از زمانی که آموزش و پرورش رسمی شده از دو نقص حافظه پروری و کم توجهی به تحقیق و پژوهش رنج برده است.
به گفته محمدی، تحقیق در آموزش باید به صورت ویژه انجام و تمام بررسی ها به شکل علمی و اساسی مطرح شود.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در نیروی کار برای بهره وری و کارآمدی بیشتر صورت گیرد، از سوی دیگر تکرار اشتباهات سال های گذشته نقد دیگری است که مطرح است.
محمدی همچنین با اشاره به اینکه پژوهش در پیچیدگی ها جاری است، یادآورشد: آموزش و پرورش نهاد حساسی است که به نوع خاصی از پژوهش و توانمندی آموزشی نیاز دارد. در سند تحول بنیادین نیز، بر روی پژوهش تأکید بسیار شده است.
وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین ۶ زیر نظام برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده که سه زیر برنامه از آن مختص سازمان پژوهش و برنامه ریزی است. در این سند ۳۹ برنامه و راهکار به پژوهش و برنامه ریزی پرداخته شده است.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کردستان همچنین افزود: امور پژوهشی در استان ها نیازمند ساماندهی ساختاری است، اما اکنون سازمان پژوهش و برنامه ریزی مشغول رسیدگی به واحدهای ستادی شده و به اهداف مهمی مانند گسترش پژوهش بی توجه است و در واقع این سازمان در چند سال اخیر متولی پژوهش نبوده است.