سعید رسولی در مراسم بهرهبرداری از ٢١٣ دستگاه ناوگان ریلی جدید که پیش از ظهر امروز (سهشنبه) در محل ایستگاه راهآهن تهران برگزار شد، گفت: امروز ٢١٣ واگن باری مسافری و لوکوموتیو وارد شبکه ریلی کشور شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ورود ناوگان به شبکه ریلی ٥٨ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: پیشبینی میکنیم با توجه به تفاهنامه جدید با سازمان برنامه و بودجه کشور، تا پایان سال آینده ٩٧٤ دستگاه انواع لوکوموتیو و واگن باری و مسافری با استفاده از منابع داخلی و با اتکا به تولید داخل به شبکه ریلی کشور اضافه شود.
رسولی از توسعه شبکه ریلی کشور از طریق پنج روش مالی جدید خبر داد و گفت: سبدی از منابع متعدد مالی برای توسعه شبکه ریلی کشور در نظر گرفتهایم. مهمترین آن استفاده از ظرفیت تبصره ١٨ قانون بودجه است که برای سال جاری نیز توسط مجلس تمدید شد و میتوانیم در سال جاری از آن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ماده١٢ قانون رفع موانع تولید نیز راه دوم است. در همین راستا ٢٢ پروژه به ارزش دو هزار میلیارد تومان در ارتباط با این ماده قطعی شده است و با سازمان بهینهسازی مصرف سوخت به تفاهم رسیدیم تا از منابع صرفهجویی سوخت سرمایه مورد نیاز تامین شود.
رسولی اضافه کرد: بر این اساس با استفاده از ظرفیت ماده١٢ قانون بودجه قرار است سه هزار و ٧٩١ دستگاه انواع واگن ساخته شده و به شبکه ریلی کشور اضافه شود.
رسولی ادامه داد: از بازار سرمایه نیز در حال تامین مالی هستیم و در همین راستا دو پروژه با اعتبار ٣٠٠ میلیارد تومان در حال برنامهریزی است.
مدیر عامل راه آهن استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی را یکی دیگر از راههای توسعه شبکه ریلی کشور اعلام کرد و گفت: امکان استفاده از منابع این صندوق برای توسعه شبکه ریلی فراهم است.
وی خبر داد که با پشتیبانی وزیر راه و شهرسازی، صندوق توسعه حمل و نقل نیز تاسیس میشود که یکی دیگر از روشهای جدید تامین مالی برای توسعه شبکه حمل و نقل است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین در ٧ ماه باقیمانده سال، ٣٧ دستگاه ناوگان مسافری، ٣٠ دستگاه لوکوموتیو و ٢٥٥ واگن باری به شبکه ریلی کشور اضافه میشود.
به گفته رسولی عمر متوسط ناوگان ریلی ٢٤ سال است که با ورود دستگاههای جدید از امروز کاهش پیدا میکند.