داریوش ارجمند، عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت و بازیگر سریال مناسبتی «مرضیه» که قرار است محرم امسال روی آنتن شبکه دو سیما برود در جمع خبرنگاران درباره این سریال گفت: داستان این سریال درباره فسادهای اقتصادی و پولشویی است.
وی با اشاره به مسئولیت «تلویزیون در خصوص مفاسد اقتصادی»، گفت: اینکه چقدر پرداختن به این مسائل و داستان ها می تواند در مبارزه با ورود پولهای کثیف به عرصه هنر موثر باشد باید بگویم خیلی زیاد. این نوع داستانها و سریالها میتواند تأثیر زیادی روی فرهنگ مردم در این زمینه بگذارد.
بازیگر سریال «ماه و پلنگ» با تاکید به اینکه باید تلویزیون هم قدمی در این راستا بردارد چون خودش هم دستش در کار است، گفت: تلویزیون، سینما و نمایش خانگی همه زیر نظر یک سری ممیزی ها فعالیت دارند. من بر این باور هستم که تلویزیون خود می داند قضیه فسادهای مالی و پول کثیفی که وارد هنر ما شده است چیست؟ پس باید مطالبهگر و پرسشگر باشد و ببیند چطور تهیهکننده ای در شبکه نمایش خانگی دستمزد یک میلیاردی به بازیگرش میدهد.
ارجمند در ادامه خاطرنشان کرد: فکرش را کنید کارگردانی که در یک برنامه تلویزیونی به عنوان مهمان رو به روی دوربین سیما می نشیند و میگوید به من ربطی ندارد پولی که به من میدهند از کجا آمده است، در واقع کارگردان نیست بلکه یک مردهشور است. به همین خاطر است که برایش تفاوتی ندارد که مرده چه کسی را میشوید.
هنرپیشه سریال «راز پنهان» با تاکید بر اینکه فساد مالی باید در محصولات فرهنگی و سیما نیز بررسی شود، اظهار داشت: سیما نباید فقط به سریال سازی اکتفا کند بلکه تلویزیون اتفاقاً باید یقه فلان تهیهکننده را بگیرد و بپرسد که از کجا بودجه آوردهاید؟ چه آثاری که در تلویزیون پخش میشود و چه آنها که بیرون از تلویزیون تولید میشوند همه آدمهایی هستند که با تلویزیون هم همکاری دارند. تلویزیون و وزارت فرهنگ و ارشاد در این زمینه مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. مفاسد اقتصادی هر روز بیشتر می شوند و سریال «مرضیه» نمونهای از آن را روایت میکند.
ارجمند همچنین از تصویب طرح ادغام موسسات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دو موسسه «بنیاد فرهنگی هنری رودکی» و یک موسسه دیگر که هنوز نام آن به صورت رسمی منتشر نشده انتقاد کرد و گفت: وزارت ارشاد طرحی داده است که در آن موسسه هنرمندان پیشکسوت با بنیاد رودکی ادغام می شود، اصلا نمیدانم چرا باید چنین کاری کنند؟ یک نفر بیاید و در این باره توضیح بدهد که چرا باید این ادغام باید صورت بپذیرد و ما به عنوان زیر مجموعه با بنیاد رودکی یکی شویم؟
این بازیگر با سابقه و پر کار با تاکید بر اینکه بازیگران پیشکسوت در این باره اعتراضهایی نیز داشتند، تصریح کرد: ما به محض اینکه این خبر را شنیدیم اعتراض کردهایم. خود من به تنهایی نامه پر از انتقادی در این خصوص نوشتم.
وی در ادامه عنوان کرد: چندی پیش مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به حالت قهر مسئولیتش را رها کرده و رفته است و تا امروز هم به موسسه نیامده است.
مسئولان چرا از کسی سوال نپرسیدند؟
بازیگر نقش «مالک اشتر» با اشاره به اینکه منتظر جوابی برای اعتراضات خود هستند گفت: موسسه هنرمندان پیشکسوت یک هیئت امنا دارد که اعضای آن از پنج وزارتخانه هستند. به نظر من وزیر ارشاد به تنهایی نمیتواند درباره آن تصمیم گیری کند. می توان به صراحت گفت که ارشاد برای این تصمیم حتی با یکی از این اعضا هیئت امنا صحبت نکرده است و نظری از این افراد در این باره نپرسیده است.
بازیگر سریال «ستایش» درخصوص بازیگران تازه کاری که به عرصه سینما و تلویزیون میآیند و پیشکسوتها را به عنوان الگو قرار میدهند هم عنوان کرد: می گویند چشم این افراد به ما است تا مشکلاتی که بر سر راه هنر است را از میان برداریم باید بگویم چشم این افراد به ما پیشکسوتان هنر نیست بلکه بیشتر چشم شان به شبکه های ماهواره ای مانند شبکه «جم» است.
ارجمند در مورد اینکه چرا امروز هنرمندان جوان ما به جای تلویزیون خودمان چشم امیدشان بهدنبال شبکههای ماهوارهای است اظهار داشت: من نباید این سوال را پاسخ بدهم بلکه این شما هستید که باید بروید و این سوالها را از مدیران تلویزیون بپرسید. من هر وقت که برای بازی در یک پروژه تلویزیونی دعوت می شوم کار و پروژه را خوب بالا و پایین می کنم. سرو شکلش را نگاه می کنم اگر با دلم جور در آمد با آن بازی می کنم و اگر به دلم نشست. هیچ وقت من را در آن کار نمیبینید.
وی خاطرنشان کرد: من جزو افرادی هستم که حاضرم از بیکاری و بیپولی سنگ به دل ببندم و شبها گرد بخوابم اما منت کسی را نکشم. من از همین تریبون اعلام میکنم که خواهرزاده و پسرخاله و داماد هیچ کسی هم نیستم اما پسر و پدر و همه چیزم خودم هستم. مطمئنا اگر داماد کسی بودم سرمایهگذاری چون سرمایه گذار «شهرزاد» میشدم.